maxim: K historickému vývoji charakteru lidí ovlivněnému ideologiemi společnosti se Marx asi nejzásadnějí vyjádřil v textu, kde se vyjadřuje k emancipaci křesťanů a židů. Text náleží mezi libri prohibiti a vychází z Marxových interdisciplinárních znalostí náboženství a psychologie.
Dá se napsat, že jeho text je výsledkem poznání soužití v reálné lidské společnosti a v přírodě, které lze označit polarizovanou dvojicí pojmů symbiosa - parazitismus.
Odkaz na zmiňovaný Marxův text
https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1843/101843.htm
radimvalencik: Text nebyl zakázaný, v této nebo upravené podobě vyšel ve "Svaté rodině". Je to v době, kdy Marx hledá obsah pojmu "společnost plné emancipace", aby pak přešel (pod vlivem Hesse) k pojmu "komunismus" chápaného dynamicky jako "návrat člověka k sobě", jako "vyřešení hádanky jednotlivce a rodu" a konečně k tomu, že jde o "společnost, v níž svobodný rozvoj každého člověka bude podmínkou svobodného rozvoje všech". V textu je dobře sledovatelné postupné dozrávání Marxova pohledu, viz:
"Teprve až skutečný individuální člověk znovu do sebe pojme abstraktního občana státu a stane se jakožto individuální člověk ve svém empirickém životě, ve své individuální práci, ve svých individuálních poměrech druhovou bytostí, teprve až člověk pozná a zorganisuje své „vlastní síly“ jako společenské síly a nebude už tedy společenskou sílu od sebe oddělovat jako politickou sílu, teprve potom bude provedena lidská emancipace."
maxin: Libri prohibiti byla mírná nadsázka faktu, že Marxův text byl upozaďován pro svůj kontraverzní obsah.
Vámi citovaná část je dle mého názoru Marxovým mírně idealistickým závěrem jeho materialistické analýzy, který samozřejmě ve svém díle dále využívá a je i základem dalších vizí vývoje společnosti.
Otázkou je, jaký "model" chování a charakteru člověka použít pro politický program pro uzdravení současné společnosti. Jestli ten Marxův vizionářský model, nebo z Marxovy analýzy odvozený materialistický model, který jsem se pokusil formulovat v předchozím příspěvku.