Podnětná diskuse v Brně na Lesné

10. březen 2018 | 16.35 |
blog › 
Podnětná diskuse v Brně na Lesné

Dnes jsem se zúčastnil jako panelista zajímavé besedy na téma "Práce – člověk – kapitalismus – socialismus" v rámci Brněnského odborného semináře Socialismus, nebo barbarství.

Téměř plný sál na Lesné, zajímavá vystoupení, bouřlivá diskuse. A když jsem v pozdním odpolední vyšel ven, čekalo mě překvapení – sluníčko, rozkvetlý křivatec ve stráni hned u zastávky tramvaje pod Albertem:

Tady je pár poznámek z vystoupení a k vystoupením, které jsem si v průběhu dělal:

Ladislav Šafránek: Změnil se kapitalismus, aneb má socialismus šanci?

Přehled ekonomických současných teorií.

Klasici – zanechali nám málo: Jen společnost bez vykořisťování. Lenin představitel jen jedné z možných linií výstavby socialismu, ale jsou i linie jiné (Kautský, Bernstein, Liebknecht, Luxemburgová...).

K tomu:

- Problém setrvačného vidění reality.

- Zlomová doba, doba historického excesu, doba, kdy s problémy více hromadí, než řeší (a to poměrně dramaticky); co se vlastně děje?

- Základní rámcová otázka (ve smyslu, jak uchopit současnou dobu): Je změna, o kterou jde:

            ° Buď: Změna způsobu výroby, jejímž těžištěm je změna vlastnických vztahů (nastolení společenského vlastnictví).

            ° Nebo: Přesun těžiště výroby ze "starého" odvětví (průmyslu ve všech jeho podobách, včetně 4.0, třeba i 5.0 nebo 10.0 m  a s tímto způsobem výroby spjaté převážně neproduktivní služby, tj. služby, z nichž jen některé a jen v omezené míře přispívají k nabývání a uchování lidského kapitálu) do "nového" odvětví (analogicky přechodu od dominance zemědělství k dominanci průmyslu), do odvětví produktivních služeb spojených s nabýváním a uchování lidského kapitálu jako "samofinancovatelného" (ve smyslu z vlastních výnosů prostřednictvím tržních mechanismů) zdroje, a to odvětví dominantního a dominujícího (ve smyslu těžiště inovačních procesů, akumulace, zaměstnanosti, spotřebovávaných produktů). Návazně pak zásadní, převážně spontánní, resp. konkurencí vynucené změny vlastnických vztahů bezprostředně zvyšující ekonomickou sílu subjektů založených na těchto rozvíjejících se výrobních vztazích.

- Představa nové společnosti (Marx, Lenin):

            ° Komunismus u Marxe (společnost plné emancipace, humanizace přírody a naturalizace člověka, společnost, v níž svobodný rozvoj každého jednotlivce je podmínkou rozvoje všech, společnost, v níž se tento svobodný rozvoj lidských schopností stává nejdynamičtějším faktorem ekonomického růstu i tím, co zásadním způsobem změní kvalitu ekonomického růstu)

            ° Lenin – samosprávná společnost vítězící mnohonásobně vyšší produktivitou práce, význam kulturní revoluce (od likvidace negramotnosti v celém "areálu" Sovětského svazu až po všeobecně dostupné kvalitní vysokoškolské vzdělání). /Elektrifikace + sovětská moc/

            ° Richta – interpretace Marxových Rukopisů "Grundirisse".

            ° Strecková – odvětví rozvoje člověka jako produktivních (zdrojových) /Potůček/.

- Ekonomie produktivní spotřeby – řešení, teoretický základ: Zásadní otázky přeměny plného a svobodného rozvoje schopností člověka v nejvýznamnější faktor rozvoje výrobních sil.

Ondřej Kazík: Dnešní přeměny přírody ve světle Marxova Kapitálu

Průmysl 4.0: Není první zásadní proměna.

Změny spojené s Průmyslem 4.0: K vytvoření umělého vědomí dost daleko.

Teorie nadhodnoty v původním smyslu.

Klesající míra zisku v důsledku kapitálem popoháněné populační dynamiky.

Pokračování teorie – Marxovy otázky teorie strojů, automatizace, změny práce.

Třídní konflikty budu pokračovat.

Řešení: Společnost založená na společenském vlastnictví.

K tomu:

- Vymezení pojmu "práce" v Kapitálu.

- Práce a umělá inteligence.

- "Grundrisse": Člověk mezi sebe a přírodu dává už ne věc či komplex věcí (technologie), ale automatizované procesy. Proč? Uvolňuje se čas pro plný rozvoj schopností člověka jako nejvýznamnější produktivní sílu.

Xenie Kaduchová: Odbory – relikt minulosti, nebo hybná síla budoucnosti?

O svazu Nové odbory.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář