V rámci přípravné diskuse k 18. ročníku vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání, viz
https://radimvalencik.pise.cz/2820-reformy-262-predkonferencni-diskuse-se-rozbehla.html
uveřejňuji na pokračování velmi zajímavý a podnětný příspěvek studenta VŠFS Petra Grebeníčka:
Historie a současnost HCC – 3. část
Petr Grebeníček
Návrh statické sazby univerzitní daně
Univerzitní daň bych navrhoval vypočítávat netradičně z čistého příjmu. Bude sice náchylnější ke změnám daňových sazeb z příjmů, avšak bude mít nižší dopad na příjmy vysokoškolských absolventů, než kdyby byla počítána z hrubých příjmů. A navrhovanou sazbu bych stanovil maximálně do 5 % z čistých příjmů.
Pro porovnání dopadu výpočtu z čistých příjmů a hrubých příjmů sražených za rok při sazbě 5 %, bez degresivní sazby, poslouží následující tabulka:
Tab. 3.1: Dopad metodiky výpočtu z čistých a hrubých příjmů na roční bázi |
|||||||||
Univer- zitní daň 5% z |
Absolvent bakalářského studia |
Absolvent magisterského studia |
Absolvent doktorského studia |
||||||
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
|
hrubých příjmů |
16 200 |
21 944 |
21 570 |
17 906 |
27 904 |
26 662 |
21 872 |
32 131 |
34 213 |
čistých příjmů |
12 404 |
16 361 |
16 104 |
13 580 |
20 468 |
19 611 |
16 311 |
23 380 |
24 814 |
roční rozdíl |
3 796 |
5 583 |
5 466 |
4 326 |
7 436 |
7 050 |
5 560 |
8 751 |
9 399 |
Pro porovnání dopadu výpočtu z čistých příjmů a hrubých příjmů sražených za celoživotní období při sazbě 5 %, bez degresivní sazby, poslouží následující tabulka:
Tab. 3.2: Dopad metodiky výpočtu z čistých a hrubých příjmů na celoživotní bázi |
|||
Univer- zitní daň 5% z |
Absolvent bakalářského studia |
Absolvent magisterského studia |
Absolvent doktorského studia |
hrubých příjmů celoživotní |
967 488 |
1 162 939 |
1 370 608 |
čistých příjmů celoživotní |
723 731 |
855 909 |
996 499 |
celoživotní rozdíl |
243 758 |
307 030 |
374 109 |
Návrh degresivní sazby univerzitní daně
I nyní bych navrhoval vypočítávání univerzitní daně z čistého příjmu. Sazby bych stanovil následovně:
5% při příjmech nižších než je 1,25 násobek průměrného příjmu stanoveného dle MPSV. V minimální výši 0,75 násobku průměrného příjmu stanoveného dle MPSV.
3% při 1,25 násobku až do 2 násobku průměrného příjmů stanoveného dle MPSV.
1,5% při 2 násobku a více průměrného příjmů stanoveného dle MPSV. V maximální výši 2 násobku průměrného příjmu stanoveného dle MPSV.
Důvodem pro stanovení takovéto degresivní sazby je snaha o to, aby nedocházelo k trestání za úspěch. A motivace absolventů k dosažení co nejvyšších možných příjmů.
Minimální výše na úrovni 0,75 násobku průměrného příjmu stanoveného dle MPSV, vypočtená z údajů v (Tab. 2.2: Upravené statistické údaje MPSV):
Tab. 4.1: Minimální výše univerzitní daně |
||||||||
Absolvent bakalářského studia |
Absolvent magisterského studia |
Absolvent doktorského studia |
||||||
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
9 303 |
12 271 |
12 078 |
10 185 |
15 351 |
14 709 |
12 234 |
17 535 |
18 611 |
Sazba 5 % na úrovni průměrného příjmu stanoveného dle MPSV, vypočtená z údajů v (Tab. 2.2: Upravené statistické údaje MPSV):
Tab. 4.2: Univerzitní daň na úrovni průměrného příjmu |
||||||||
Absolvent bakalářského studia |
Absolvent magisterského studia |
Absolvent doktorského studia |
||||||
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
12 404 |
16 361 |
16 104 |
13 580 |
20 468 |
19 611 |
16 311 |
23 380 |
24 814< Související článkyKomentářezatím nebyl vložen žádný komentář |