Článek Jaké reformy a proč (245) RV: Ekonomie a štěstí 1

Vložit nový komentář

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.

Komentáře k článku: Jaké reformy a proč (245) RV: Ekonomie a štěstí 1

08. 10. 2014 - 10:44

jkaleta: Ekonomie je věda s otevřenými vstupy a výstupy. Dá se aplikovat všude tam, kde je vzácné zboží a statky a sleduje vztahy mezi nimi, nikoliv je samotné.

Čírtkovy články ukazují na novou dobu temna, kdy nám místo vědecké metody tentokrát chybí filosofie. Filosofie byla redukována na svou historii a na akademické otázky. Existuje pro to dobrý důvod, neboť filosofie ve své pravé podobě vyžaduje zásadovost a logiku od společenských ikon, které disponují světskou mocí. Tyto ikony se vůči filosofii mocensky brání, už od doby popravy Sókrata.

V obecném povědomí se udržel dojem, že spisovatelé, dramatici a jiní pozorovatelé lidského života mají o světě jakési ponětí a mohou tedy zodpovědět otázky, na které se ekonomie pouze odkazuje. Spisovatelé však nejsou filosofové a filosofové, kteří nevzbuzují v nikom hněv, spíše jen teoretický obdiv a nudu, nejsou ti, které potřebujeme.
S trochou nadsázky lze prohlásit, že spisovatel, kterého nezakázali, není dobrý spisovatel. Například Shakespeare byl věrný monarchista, podle kterého není nikdy chyba v monarchii, je pouze špatný král. Může takový autor vést ke společenské změně? Ne, i když je autorem asi 1500 populárních anglických slov.

Jediná disciplína, která je filosofii původně vlastní a která se nerozvinula svým směrem, je morální filosofie.
Věda je jen nástroj, Mefistofeles, který efektivně slouží a neptá se. Umění je také jen nástroj. Obsah umění je ještě více obsahově arbitrární, zato působí přímo na lidské cítění, na rozdíl od vědy.

Těším se na další komentáře k Čírtkovi, ale nedoufám příliš v nové poznatky.. Doufám však, že uvidím, kde lidé sami hledají filosofii a kde ji mohu sám začít nabízet, v čemž mám dosud značné mezery.