ondrey: Osobně si myslím, že Georg Wilhelm Friedrich Hegel dílo Immanuela Kanta jako celek nevyvrátil a také o to neusiloval. Toto je přesně ta manipulace, přimo od autora stránek konečně po čase přínosném článku o lidském myšlení a chápání racionality. Takto mi to bylo vykládáno marxistickými učiteli. Hegel vyvrátil Kanta a mladohegelovec K.Marx vše rozšířil, umocnil a spojil s evolucí na jejiž konci světonázoru je revoluce a beztřídní společnost. Podle mě zcela chybně. Immanuel Kant přisoudil lidskému subjektu tvořivou schopnost, ovšem pečlivě omezil moc lidského rozumu nad vnějšími objekty na sféru „pouhého jevu". Kantovi následovníci mezi nimi i Georg W.F. Hegel, popuzeni tímto omezením, daleko překročili vyznačené hranice – vypracovali teorii absolutní tvůrčí schopnosti. Jádrem Hegelovy filosofie je teze, že myšlení a bytí je totožné, že není rozdílu mezi ideou a skutečností. Což je podle mě omyl. I.Kant říká,že nezbytným předpokladem tvůrčího génia je Geist – duch = vrozená schopnost vytvářetm myslet atd., jakési duševní bohatství bez něhož nelze v umění nic původního vytvořit. Např.génius se neřídí žádnými pravidly, vytváří však vzor, z něhož je možno pravidla vytvořit. Kant definuje génia jako schopnost vytvářet estetické ideje. Kdežto G W.F.Hegel za podstatu všech jevů přírody a společnosti považuje neosobní duchovní princip - absolutno, absolutní idea, absolutní duch, světový duch, světový rozum. Který jak víme prochází základními stupni teze, antiteze a synteze – tedy neexistuje idea již ani jako čisté myšlení, ani jako jinobytí, nýbrž v jednotě obou těchto momentů, kterou představuje lidstvo. A toho použil Karl Marx, jak jsem již zde několikrát uvedl. Takže Immanuel Kant nebyl Georgem W.F. Hegelem vyvrácen. Naopak jsem se v pramenech v Hegelově rodném domě ve Stuttgartu dočetl, výsostně si Kanta vážil stejně jako Carl Gustav Jung a mnoho dalších. Chápu, že se marxistům hodilo vyvrátit Kanta, ale ten je ve svém základu mnohem dál než materialistický přístup K.Marxe a jeho teorie konfliktu , tedy třídního boje. Či zneužití Hegelova absolutního principu.