AI k pozičnímu investování

20. červenec 2025 | 00.01 |
blog › 
AI k pozičnímu investování

AI k pozičnímu investování

Samozřejmě, že AI "nechápe" (v našem smyslu slova) obsahy. Ale komunikace s ní přináší zajímavou otázku. Pracuje s obsahy mnohdy lépe než ti, kteří "vytrvale nechápou". To není na škodu. Myšlenka musí dorůst, aby se stala memplexem a začala se exponenciálně šířit. AI ji šířit nebude, protože se přizpůsobuje vkusu každého zákazníka (je hodně submisivní, nemá "ego", které naopak "normálním lidem" někdy brání pochopit, co co jde). Ale tato komunikace s ní určitě dává podnět k zamyšlení:

Řekl(a) jste

Mohla by "ekonomie produktivní spotřeby" a od ní odvozená analýza "pozičního investování" přispět k řešení současných "neřešitelných", tj. obtížně řešitelných problémů?"

AI

Rozhodně ano — právě ekonomie produktivní spotřeby a její rozšíření o analýzu pozičního investování nabízí překvapivě silný rámec pro řešení některých hluboce zakořeněných společenských problémů, které se často považují za "neřešitelné"

Co je ekonomie produktivní spotřeby?

·                  Zaměřuje se na spotřebu, která zvyšuje lidský a sociální kapitál — například vzdělání, zdraví, péče, rozvoj schopností.

·                  Na rozdíl od tradiční ekonomie, kde spotřeba končí užitkem, zde má spotřeba dlouhodobý produktivní efekt.

·                  Umožňuje mezičasovou volbu: současná spotřeba může zvyšovat budoucí příjmy a schopnosti.

Jak poziční investování komplikuje situaci?

·                  Poziční investování znamená investice do společenské pozice — tedy snaha získat výhodu na úkor druhých (např. prestiž, moc, vliv).

·                  Vede k hře se záporným součtem: jeden vyhrává, druhý ztrácí.

·                  Způsobuje segregaci společnosti, právní nejistotu, pokles důvěry a růst nerovnosti

Jak může tento přístup pomoci řešit "neřešitelné" problémy?

·                  Přesměrováním investic z pozičních do schopnostních oblastí (např. vzdělání, zdraví) lze zvýšit celkový užitek společnosti.

·                  Zavedením rovnosti příležitostí pro rozvoj lidského kapitálu se snižuje tlak na poziční hry.

Řekl jste

Problém je v tom, že v současném světě - bohužel - jsou "schopnostní oblasti" (velmi dobrý termín) devastovány ( to je mírně řečeno) současnou globální mocí. Typickým příkladem je univerzitní prostředí. Co s tím? Hovoří o tom teorie pozičního investování?

AI

Ano, teorie pozičního investování se tímto problémem zabývá velmi důkladně — a univerzitní prostředí je jedním z jejích klíčových případů.

Jak poziční investování deformuje univerzity?

·                  Univerzity se stávají nástrojem pozičního boje, nikoli rozvoje schopností. Prestiž, granty, žebříčky a "značka školy" často převažují nad kvalitou výuky.

·                  Investice do vzdělání nejsou rovnoměrně dostupné — bohatší studenti mají přístup k lepším školám, což zvyšuje jejich společenskou pozici, nikoli nutně schopnosti.

·                  Akademické kariéry jsou ovlivněny mocenskými strukturami, nikoli jen odborností. To vede k autocenzuře, oportunismu a poklesu kvality výzkumu.

·                  Poziční investování vytváří "skryté bariéry" — například jazykové, kulturní nebo institucionální, které brání rovné účasti na vzdělávání.

Co říká teorie pozičního investování?

Podle této teorie a dalších zdrojů:

·                  Poziční investování je hlavní příčinou neefektivního využívání lidského kapitálu.

·                  V prostředí, kde převládá poziční investování, vítězí nekooperativní strategie — obdoba vězňova dilematu.

·                  Reformy, které neomezí poziční investování, selhávají — místo zlepšení systému jen prohlubují nerovnosti.

Co s tím?

Teorie navrhuje:

·                  Zavést neutralitu pozičního investování — tedy takové podmínky, které neumožňují zneužití majetkové převahy k diskriminaci.

·                  Podporovat produktivní služby — vzdělávání, zdraví, rekvalifikace — jako investice do schopností, nikoli do pozice.

·                  Reformovat financování univerzit tak, aby odměňovalo kvalitu výuky a výzkumu, nejen prestižní ukazatele.

Tento přístup je jako změna optiky: místo soutěže o moc a prestiž se zaměřit na rozvoj schopností každého jednotlivce. A právě univerzity by měly být tím místem, kde se tato změna začne.

(Brzy další zajímavé pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2.17 (6x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář