Nové volební téma: Krize veřejných univerzit/9
Pokud chce opozice vůči současné okupační vládě zvítězit v blížících se volbách, musí prosadit svoji volební agendu. Nespoléhat na marketingovou úpravu líbivých tzv. "priorit", tj. nevážně míněných slibů, ale reagovat na problémy, které vyvolala a vyvolala tato vláda sloužící cizí moci, a nabídnout jejich řešení. Jinak jí hrozí, že tato vláda s pomocí mainstreamu všechny problémy svede na ukrajinskou válku. Takto to vyplynulo i z nedávného 81. online setkání k pěstování vize, podrobněji zde: https://radimvalencik.pise.cz/12219-81-verejne-online-setkani-k-pestovani-vize.html
Takovou agendou se stala, a to v rozměrech zcela nevídaných, tragická situace na některých veřejných univerzitách a fakultách. Tragická ve všech aspektech tohoto slova. Tuto situaci dokumentuje nezávisle na sobě několik článků renomovaných autorů. Udělám stručný výtah toho nejdůležitějšího, okomentuji a navrhnu pozitivní řešení kritické situace.
Několik následujících pokračování vychází z dříve publikovaného textu v monografii VALENČĺK, Radim a kol. Metodologická role vize při orientování, integrování a využití výzkumu zaměřeného na problematiku společenského vývoje [online]. Praha: VŠFS, 2023. Edice SCIENCEpress. ISBN 978-80-7408-263-4. Celé dostupné zde:
https://www.vsfs.cz/prilohy/lk_metodologicka_role_monografie.pdf
Protože podstatná část byla již publikována i v rámci seriálu k vizi, chtěl jsem původně krátit. Když jsem začal text připravovat pro uveřejnění v rámci této série, zjistil jsem, že by to nebylo ku prospěchu věci. Text je ještě více aktuální než v době, kdy byl napsán. Proto ho uveřejňuji celý, odlišuji barvou a doprovázím aktualizačními poznámkami. Po jeho uveřejnění se návazně budu věnovat otázce, co a jak by bylo možné využít i v rámci volební kampaně tak, aby se zvýšila šance na odstartování změn k lepšímu. Zde je původní text:
Část VII.
6.12 Koncept vize univerzity ve společenském a globálním kontextu
Úvod k vizi
(Může využít každá univerzita či fakulta s nějakou svou vlastní konkretizací, ale i bez ní,)
Růst role služeb, které přispívají k rozvoji, uchování a uplatnění schopností člověka, tj. produktivních služeb, je dlouhodobou historickou tendencí. Nyní se celá globální společnost dostala na pokraj zásadních proměn společnosti, které ji mohou pozvednout na vyšší úroveň, na úroveň, kdy se odvětví produktivních služeb může stát dominantním ekonomickým sektorem a podstatným způsobem přispět k vyšší míře reálného zespolečenštění, tj. vyšší kvalitě mezilidských vztahů. Procházíme obdobím historického zlomu srovnatelného s průmyslovou revolucí, které je jako vždy, když se rodí nové, poznamenáno důsledky setrvačného vývoje v oblastech, v nichž již nastal čas změn. Technologickými podněty a prostředky této změny jsou procesy označované jako digitalizace, Průmysl 4.0 či dokonce Průmysl 5.0, především však nástup umělé inteligence. Z tohoto hlediska musí univerzita, a to již ve střednědobé perspektivě svého rozvoje, vycházet z identifikování těch schopností, které jsou specificky lidské, a tudíž nesubstituovatelné umělou inteligencí. Pokud by to neudělala, vystavovala by své absolventy riziku ztráty uplatnitelnosti, tj. potřebnosti.
Vlastní vize
Za specificky lidské schopnosti, na jejichž pěstování klade univerzita důraz, jejichž role poroste a které jsou podmínkou dlouhodobého uplatnění absolventů, univerzita považuje: _______________
Změny, o kterých hovoříme, se každé, a tedy i naší univerzity, týkají dvojím způsobem:
- Jednak je jedním z nejvýznamnějších poskytovatelů produktivních služeb.
- Jednak v rámci své výzkumné činnosti řeší jako prioritní výzkumná témata též problematiku, která s růstem role produktivních služeb a překonáním bariér zvýšení jejich efektivnosti bezprostředně souvisejí. Dřív, než dáme podrobný výčet prioritních výzkumných témat, uvádíme ta, která z hlediska současných problémů vývoje společnosti považujeme za nejvýznamnější: _______________
Zvýšení efektivnosti produktivních služeb poskytovaných univerzitou: Obecným cílem vzdělávacích a dalších služeb poskytovaných univerzitou je dosáhnout toho, aby:
- Každý student měl co nejrychlejší kariérní růst, který začíná zapojením do praxe již během studia.
- Absolventi ve středním období dosáhli významné kariérní pozice v oblasti svého uplatnění.
- Z hlediska celoživotní dráhy uplatnění studentů byli otevřeni novým poznatkům, byli schopnost si je začleňovat do uceleného pohledu na svět a do oblasti své odborné přípravy, a aby na základě toho mohli prodloužit zenit i horizont svého profesního a společenského uplatnění.
Za nejdůležitější podmínku splnění těchto cílů považuje univerzita systematické a koncepční vytváření absolventské sítě:
- Prostřednictvím které nacházejí noví absolventi dobré uplatnění a do které jsou zapojováni již během studia.
- Původní a sledovatelský výzkum, s jehož výsledky efektivními formami univerzita seznamuje své absolventy po celý život tak, aby v této oblasti měli významnou konkurenční výhodu. K naplnění těchto obecných cílů univerzita:
1. Předkládá veřejnosti marketingově zpracovanou verzi vize, jejímž cílem je informovat veřejnost o své činnosti, zaujmout ji a získat zájemce o studium. Odkaz na marketingovou verzi vize _______________
2. Definuje své priority v oblasti výzkumné a návazně vzdělávací činnosti, kterými jsou: _______________
3. Od začátku studia klade univerzita důraz na zapojení studentů do týmové práce tak, aby získali zkušenosti v této oblasti, osvojili si nezbytné návyky a získali předpoklady pro uplatnění v absolventských sítích. K tomu seznamuje studenty se svou vizí, již v prvním ročníku spojuje výuku se zpracováním ročníkových prací, současně se zadáním tématu je zapojuje do týmové práce ve skupinách a tvůrčích týmech: Hodnocení současného stavu, dosažených pozitivních výsledků, neřešených problémů a příčin těchto problémů: _______________ Konkrétní kroky ke zlepšení situace, překonání problémů a využívání možností: _______________
4. Spolupracuje s domácími i zahraničními univerzitami, konkrétně:
- Univerzita 1: _______________, důvod spolupráce: _______________, hodnocení výsledků, další kroky v rozvíjení spolupráce: _______________
- Univerzita 2: _______________, důvod spolupráce: _______________, hodnocení výsledků, další kroky v rozvíjení spolupráce: _______________
Atd.
5. Vyhodnocuje výsledky svého působení:
- Trvalým kontaktem s absolventy, kde se osvědčují zejména tyto formy:
- _______________
- _______________
- _______________
V rámci toho hodnotí spolupráci s firmami a institucemi, kde absolventi působí, konkrétně: _______________.
V dalším období se v této oblasti zaměří zejména na následující: _______________
- Analýzou ohlasů veřejnosti na její činnost, konkrétně těchto: _______________
- Průběžným vyhodnocováním ohlasů studentů na výuku získaných systematicky i příležitostně následujícími formami:
- _______________
- _______________
- _______________
V dalším období se univerzita v této oblasti zaměří zejména na: _______________ Rozborem evaluace její činnosti kompetentními orgány a vyvození závěrů z tohoto hodnocení, konkrétně: _______________
6. Podrobně rozebírá problémy při uplatnění výsledků řešení výzkumných priorit, které nespadají do oblasti produktivních služeb (svých i partnerských univerzit), identifikuje
problémy, příčiny problémů a navrhuje cesty jejich řešení, konkrétně: _______________
7. Z hlediska úspěchů, nedostatků i problémů svého působení analyzuje společenské podmínky svého působení s uvážením globálního kontextu, z toho vyplývají následující závěry: _______________.
Návazně na to formuluje svůj pohled na problémy země, ve které univerzita působí, jejich příčiny a možnosti řešení, konkrétně a v alternativách (na některé otázky v této oblasti jsou z přirozených důvodů názory akademické obce odlišné): _______________
Následujícím způsobem promítá poznatky získané v této oblasti do priorit výzkumné činnosti: _______________
Možnosti zvýšení efektivnosti produktivních služeb v zemi, ve které univerzita působí, a univerzitní verze společenské vize zpracovaná s přihlédnutím ke globálnímu kontextu: 1. V této oblasti univerzita vychází zejména z problémů, které vznikají při využívání výsledků získaných v oblasti:
- Témat zaměřených na zvýšení efektivnosti produktivních služeb ve společnosti, konkrétně: _______________
- Při řešení ostatních témat, v rámci kterých byly dosaženy výsledky, které by pozitivním způsobem mohly přispět k ekonomickému a sociálnímu rozvoji země, konkrétně: _______________ Analyzuje problémy a jejich příčiny, promítá je do své představy společenské vize zpracované s uvážením globálního kontextu, konkrétně: _______________ 2. Při identifikování problémů vývoje společnosti a jejích příčin univerzita využívá poznatky od svých absolventů, z nichž mezi nejobecnější závěry patří zejména: _______________
3. Výše uvedené poznatky univerzita promítá do své verze společenské vize zpracované s přihlédnutím ke globálnímu kontextu, která je v této podobě určena pro odbornou i laickou veřejnost, zde: _______________
Na závěr
Naprosto nejdůležitější je, aby se na univerzitě vytvořily mechanismy zpětné vazby mezí její snahou o společenské uplatnění její role ve všech výše uvedených oblastech a analýzou bariér či problémů, které při tomto uplatnění její role vznikají, i příčin vzniku těchto bariér a problémů. V každé z oblasti či v každém směru této analýzy je nutné dojít až k tomu, co umožňuje problémy řešit. Spolupráce mezi univerzitami je z toho hlediska významná. Realizační problémy jsou nejvýznamnějším zdrojem poznatků přispívajících ke konkretizaci její vize jak v oblasti využití vnitřních možností, tak při plnění jejího společenského poslání. Pokud si univerzita tuto zpětnou vazbu nevytvoří, je do určité míry slepá (a hluchá), pokud jde o pochopení toho, o co ve společnosti jde. Univerzita je společenský subjekt nejlépe vybavený k tomu, aby mohl při poznávání příčin společenských problémů vycházet z výsledků svého působení. V současné době subjektem nejvýznamnějším, ne-li jediným, kdo může svým působením umožnit obrat k lepšímu, k vymanění společnosti z krize. A jak říká doktor v jedné z nejslavnějších a eticky nejzdařilejších českých filmových hlášek, když je někdo jediný, kdo může, tak musí.
K tomu:
Tak na čem to tedy vázne?
A jak to souvisí s odstartovanou volební kampaní?
Pokud se podíváme na kandidátky v jednotlivých krajích, zjistíme, že je na nich poměrně dost osob, které působí na akademické půdě či mají na akademickou půdu bezprostřední vliv. Tak proč od nich nepožadovat, aby se zavázali odstartovat změny k lepšímu, které je nic nestojí. Tedy nic, kromě toho, že se budou muset trochu porvat s těmi, kteří změny nechtějí. Čím větší na ně během volební kampaně vyvinou tlak a čím větší podporu budou oběti tohoto tlaku cítit, tím více přiblížíme odstartování změn, pro které je nejvyšší čas. Stačí začít a aktivity z různých míst se začnou propojovat. Určitě najdou pochopení u mladších příslušníků akademické půdy, zejména studentů doktorského studia a začínajících pedagogů, kteří se rozhodli pro misi, která není jednoduchá, ale je vznešená, pokud se z průkopníků, nositelů a šiřitelů poznání nestanou cyničtí vyžírkové a kandidáti na bezduché vykonavatele cizí moci.
Osobně se setkám s řadou těch, kteří mohou situaci na akademické půdě pozitivně ovlivnit a o výsledcích setkání budu informovat. Mj. – pokud dostanou silný mandát ve volbách, budou moci svůj vliv na akademické půdě uplatnit mnohem snadněji. Tak se dobře podívejte na krajské kandidátky do sněmovních voleb a vytipujte vhodnou osobu či osoby, které si zaslouží vaši podporu.
(Pokračování)