Nové volební téma: Krize veřejných univerzit/8
Pokud chce opozice vůči současné okupační vládě zvítězit v blížících se volbách, musí prosadit svoji volební agendu. Nespoléhat na marketingovou úpravu líbivých tzv. "priorit", tj. nevážně míněných slibů, ale reagovat na problémy, které vyvolala a vyvolala tato vláda sloužící cizí moci, a nabídnout jejich řešení. Jinak jí hrozí, že tato vláda s pomocí mainstreamu všechny problémy svede na ukrajinskou válku. Takto to vyplynulo i z nedávného 81. online setkání k pěstování vize, podrobněji zde: https://radimvalencik.pise.cz/12219-81-verejne-online-setkani-k-pestovani-vize.html
Takovou agendou se stala, a to v rozměrech zcela nevídaných, tragická situace na některých veřejných univerzitách a fakultách. Tragická ve všech aspektech tohoto slova. Tuto situaci dokumentuje nezávisle na sobě několik článků renomovaných autorů. Udělám stručný výtah toho nejdůležitějšího, okomentuji a navrhnu pozitivní řešení kritické situace.
0pt;mso-fareast-language: CS;mso-bidi-font-weight:bold">Několik následujících pokračování vychází z dříve publikovaného textu v monografii VALENČÍK, Radim a kol. Metodologická role vize při orientování, integrování a využití výzkumu zaměřeného na problematiku společenského vývoje [online]. Praha: VŠFS, 2023. Edice SCIENCEpress. ISBN 978-80-7408-263-4. Celé dostupné zde:
https://www.vsfs.cz/prilohy/lk_metodologicka_role_monografie.pdf
Protože podstatná část byla již publikována i v rámci seriálu k vizi, chtěl jsem původně krátit. Když jsem začal text připravovat pro uveřejnění v rámci této série, zjistil jsem, že by to nebylo ku prospěchu věci. Text je ještě více aktuální než v době, kdy byl napsán. Proto ho uveřejňuji celý, odlišuji barvou a doprovázím aktualizačními poznámkami. Po jeho uveřejnění se návazně budu věnovat otázce, co a jak by bylo možné využít i v rámci volební kampaně tak, aby se zvýšila šance na odstartování změn k lepšímu. Zde je původní text:
Část VI.
6.11 Co učit? – Aneb jak reagovat na nástup umělé inteligence (AI)?
Digitalizace a zejména nástup AI velmi nastoluje otázku strategického významu. Na co klást ve výuce důraz, aby vzdělání, které se studentovi dostane, nezastaralo dříve, než najde dostatečné společenské uplatnění. Přesněji řešeno, univerzita by měla využít svůj odborný potenciál k tomu, aby odpověděla na otázku: Které schopnosti jsou specificky lidské, tj. nesubstituovatelné umělou inteligencí?
Kvalifikovanou odpověď na tuto otázku nastolila současná doba se vší naléhavostí a nelze ji odkládat. Odpověď na ni musí vycházet ze znalosti matematických základů a způsobu technické realizace umělé inteligence tak, aby respektovala reálné možnosti, které se v této oblasti nabízejí. Zkušenost ukazuje, že odborníci z oblastí, které se nezabývají již zmíněnou problematikou matematických základů a způsobu technické realizace umělé inteligence, mají tendence AI přeceňovat. Na druhé straně odborníci z oblasti AI nemají podrobnou znalost lidské psychiky, aby dostatečně přesně identifikovali ty specificky lidské schopnosti, které jsou AI nesubstituovatelné.
Spolupráce mezi univerzitami v této oblasti se přímo nabízí a je velmi aktuální. Důraz na ni není dán jen tím, že bez dostatečně kvalifikované odpovědi na ni se vize univerzity může míjet s realitou, ale i tím, že se jedná o poměrně atraktivní oblast, kde může dojít k efektivní spolupráci, kterou dnes potřebujeme nejen v této oblasti. Možná, že v této oblasti stačí dát vhodný počáteční impuls a najde se dost kvalifikovaných osob, které se řešení dané problematiky ujmou. Je to i zodpovědnost vůči mladým lidem, aby to, čím je univerzity vybavují, je ještě v poměrně raném věku neučinilo nepotřebnými. Každopádně by výše nastolená otázka, resp. hledáni odpovědi na ni, mělo být explicitně vyjádřeno jako součást vize univerzity.
K tomu:
a) Z obsahového hlediska je specificky lidskou schopností:
- Představivost, tj. každý předmět (matematikou počínaje) by měl rozvíjet zejména představivost, schopnost studentů pracovat s abstraktními pojmy a modely, prostřednictvím nich identifikovat v realitě to nejvýznamnější a odhalit konkrétní podobu toho, o co jde.
- Rozvíjení poznání jako otevřený, vnitřně provázaný systému poznatků. Studenti by měli chápat souvislost mezi jednotlivými předměty a umět pojmy používané v jedné oblasti aplikovat v oblastech více či méně vzdálených.
- Nezaměnitelnou lidskou schopností je schopnost přesahu stávající poznání, tj. že doposud platilo, že "něco se má tak a tak a ne jinak", nyní víme, že za určitých (nám známých) podmínek to může být i jinak. Přesah má formální stránku, kdy říkáme, víme či tušíme, že "to může být jinak", ale nevíme "jak jinak to může být", a pak obsahovou, kdy si na základě kontaktu s realitou (prostřednictvím experimentu či zkušenosti) vytváříme představu toho, "jak jinak to je". Tuto schopnost invence ještě dlouho bude mít pouze člověk.
b) Z organizačního hlediska je specificky lidskou schopností:
- Mít vizi, být vizí motivován, být pro ni zapálen, nalézat v ní smysl. Proto by univerzita měla klást velký důraz na to, aby její studenti od počátku studia co nejvíce její vizi, a to vizi v podrobnější verzi, v co největší míře sdíleli.
- Vytvářet si návyky týmové práce doprovázené schopností orientovat se v mezilidských vztazích (i konfliktech), chápat druhého (mít empatii), překonávat prvky rivality a hledat synergické efekty na základě komplementarity rolí a pozic v týmu atd.
Proto by od počátku měla univerzita učit studenty pracovat ve skupinách, a to již v prvním ročníku při zpracování ročníkových prací. Dostali jsme se k části, která je velmi náročná na zpracování. Dát koncept perspektivní, realistické a přitažlivé vize univerzity ve společenském i globálním kontextu, který zaujme a proti kterému nebudou zásadní výhrady, není jednoduché. Protože z hlediska: a) svých představ o vizích, které zveřejnily některé naše univerzity; b) využívání možností, které jsou popsány v předcházejících částech; c) priorit výzkumu a portfoliu studijních programů; jsou na tom tyto instituce různě, neobsahuje koncept konkrétní body toho, co by v té či oné části mělo být uvedeno.
K tomu:
Blížíme se k tomu hlavnímu, resp. nejkonkrétnějšímu. V další části totiž dáme obecný rámec vize univerzity, ve kterém stačí vyplnit jen příslušné body. Takže kdo chce, může začít realizovat změny k lepšímu hned zítra.
Mj. stojí za to nechat vyplnit příslušné body umělou inteligencí:
- jednak zjistíte, jak je nedokonalá,
- jednak, když ji odkážete na vhodné zdroje, třeba online dostupnou monografii, na základě které je zpracován tento text, hned poposkočí o kus dál.
Mám na mysli tento text: https://www.vsfs.cz/prilohy/lk_metodologicka_role_monografie.pdf
Ale také si můžete ověřit, že třídí informace, učí se, ale nechápe, neumí si dávat do souvislostí. Když ji stejným úkolem pověříte znova, nedokáže dostatečně využít poznatky z úlohy, kterou již řešila. Ale v tomto směru se patrně bude zdokonalovat, takže třeba úkol zpracovat vizi konkrétní univerzity či fakulty pro ni bude hračkou. Samozřejmě "lidská" korekce a konkretizace takové vize bude nutná.
Takže zítra vyvrcholení.
(Pokračování)