Nové volební téma: Krize veřejných univerzit/6

29. květen 2025 | 00.01 |
blog › 
Nové volební téma: Krize veřejných univerzit/6

Nové volební téma: Krize veřejných univerzit/6

Pokud chce opozice vůči současné okupační vládě zvítězit v blížících se volbách, musí prosadit svoji volební agendu. Nespoléhat na marketingovou úpravu líbivých tzv. "priorit", tj. nevážně míněných slibů, ale reagovat na problémy, které vyvolala a vyvolala tato vláda sloužící cizí moci, a nabídnout jejich řešení. Jinak jí hrozí, že tato vláda s pomocí mainstreamu všechny problémy svede na ukrajinskou válku. Takto to vyplynulo i z nedávného 81. online setkání k pěstování vize, podrobněji zde: https://radimvalencik.pise.cz/12219-81-verejne-online-setkani-k-pestovani-vize.html

Takovou agendou se stala, a to v rozměrech zcela nevídaných, tragická situace na některých veřejných univerzitách a fakultách. Tragická ve všech aspektech tohoto slova. Tuto situaci dokumentuje nezávisle na sobě několik článků renomovaných autorů. Udělám stručný výtah toho nejdůležitějšího, okomentuji a navrhnu pozitivní řešení kritické situace.

0pt;mso-fareast-language: CS;mso-bidi-font-weight:bold">Několik následujících pokračování vychází z dříve publikovaného textu v monografii VALENČÍK, Radim a kol. Metodologická role vize při orientování, integrování a využití výzkumu zaměřeného na problematiku společenského vývoje [online]. Praha: VŠFS, 2023. Edice SCIENCEpress. ISBN 978-80-7408-263-4. Celé dostupné zde:

https://www.vsfs.cz/prilohy/lk_metodologicka_role_monografie.pdf

Protože podstatná část byla již publikována i v rámci seriálu k vizi, chtěl jsem původně krátit. Když jsem začal text připravovat pro uveřejnění v rámci této série, zjistil jsem, že by to nebylo ku prospěchu věci. Text je ještě více aktuální než v době, kdy byl napsán. Proto ho uveřejňuji celý, odlišuji barvou a doprovázím aktualizačními poznámkami. Po jeho uveřejnění se návazně budu věnovat otázce, co a jak by bylo možné využít i v rámci volební kampaně tak, aby se zvýšila šance na odstartování změn k lepšímu. Zde je původní text:

Část IV.

6.9 Absolventská síť univerzity

Připomeňme si schematické vyjádření efektů odvětví produktivních služeb, a tudíž i těch, služeb, které poskytuje svým klientům (především studentům a absolventům) univerzita. Tvorba absolventských sítí se týká především (ale nejen) zrychlení kariérního růstu. Nejvhodnější a velmi důležitou cestou k dobrému uplatnění absolventů bezprostředně po absolvování studia či dokonce ještě během něj je, aby se čerství absolventi v maximálně možné míře uplatňovali za pomoci a prostřednictvím těch absolventů, kteří již uplatnění v praxi našli. To ovšem za podmínky, že kvalifikovaní absolventi, kteří již dobré uplatnění našli, mají důvěru (pokud možné podloženou co nejkonkrétněji) v kvality těch, kteří budou působit na jejich pracovišti, v jejich tvůrčím týmu, případně při zrodu tvůrčího týmu.

Jak tuto důvěru získají? Dvojím způsobem:

- Jednak dlouhodobou péči univerzity o získání dobrého jména (kdy jednou z podmínek je perspektivní, realistická a přitažlivá vize, která je každoročně rozvíjena a konkretizována).

- Jednak je to týmový styl zpracování závěrečných prací (v pracovních skupinách spojených do tvůrčího týmu), o kterém jsme pojednali v předcházející části. Protože se jedná o zásadní podmínku, věnovali jsme mu značnou pozornost. Nakolik je univerzita schopna generovat absolventské sítě, natolik je studium na ní atraktivní, natolik si postupně upevňuje svoji pozici na trhu i ve společnosti.

Kromě samotného týmového zpracování závěrečných prací může k posílení absolventských sítí univerzita přispět i dalšími kroky:

1. Mapování tvůrčích (mezigeneračních) týmu v oblasti potenciálního uplatnění absolventů:

- Z hlediska těch, které již dlouhodobě fungují, ale i těch, kde jsou předpoklady pro jejich vznik.

- Zvláštní pozornost věnovat těm, kde již některý absolvent či absolventi působí.

- Iniciovat vznik startupů s perspektivou jejich přerůstání v tvůrčí týmy.

- Spolupracovat v této oblasti s jinými univerzitami včetně zahraničních.

2. Pořádat neformální akce, které umožňují udržovat a prohlubovat kontakty s absolventy, včetně nenáročných forem jako jsou výlety, poskytování prostor pro setkání absolventů, návštěva kulturních akcí a zejména prezentace výsledků práce na veřejně přístupných seminářích a workshopech.

3. Zapojení absolventů do různých forem výuky, zejména formou jejich podílu na vedení závěrečných prací. Pro absolventy, kteří již mají dobré uplatnění, to mj. znamená možnost získávání kvalitních spolupracovníků.

4. Nalezení vhodných forem poskytování nejnovějších poznatků, které univerzita získá vlastní i sledovatelskou výzkumnou činností, včetně poskytování výzkumných služeb. Absolventi musí cítit, že intelektuální potenciál univerzity za nimi stojí a poskytuje jim po celé období jejich profesní kariéry konkurenční výhodu.

Taktické doporučení: Při tvorbě absolventských sítí platí – nic neuspěchat, postupovat krok za krokem tak, aby se systematická tvorba absolventské sítě měnila v trvale působící mechanismy, které neznamenají práci navíc, ale naopak, dosažení významných efektů na základě toho, co se vžilo a odpovídá přiměřeným nárokům na pracovní vytížení zaměstnanců univerzity i jejích absolventů.

Vše, co jsme si doposud řekli, by nemělo dostatečný efekt, pokud bychom neodpověděli na otázku, jak by měla univerzita přistoupit k problematice společenské vize formulované z jejího hlediska, tj. z hlediska:

- Toho, čím chce pozitivně přispět k rozvoji společnosti včetně podpory ekonomického růstu, změně jeho kvality, ale i k řešení problémů, které ve společnosti jsou.

- Jak vidí vývoj společnosti (země, v níž působí a globálního kontextu) ze "SWOT hlediska" (hrozby a příležitosti, silné a slabé stránky). Univerzita nežije ve vzduchoprázdnu a naplňování její vize nelze oddělit od vývoje země, ve které univerzita působí a na které se podílí.

K tomu:

Zde stojí za připomenutí to, co již bylo vícekrát řečeno: Jedním z důležitých posunů ve strategickém uvažování vztahujícím se k vývoji univerzit je, že produktem univerzit by neměl být jen absolvent dobře připravený na svou profesní dráhu, ale průběžně rozšiřovaná, doplňovaná a horizontálními vazbami propojovaná absolventská síť. Zkuste si představit, jak obrovský tvůrčí potenciál by se tím uvolnil! – S tím ostře kontrastuje současná situace, kdy se z naší akademické půdy podařilo vyštvat jednoho z nejvýznamnějších světových odborníků na jedno z nejvýznamnějších současných témat (AI) Tomáše Mikolova. Nejvyšší čas na zahájení nápravy. K tomu může přispět i dobře pojatá volební kampaň, ve které může jít o víc než o získání hlasů.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář