Vize, jakou potřebujeme/1264

2. červen 2025 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/1264

Vize, jakou potřebujeme/1264

Nové volební téma: Krize veřejných univerzit/4

Pokud chce opozice vůči současné okupační vládě zvítězit v blížících se volbách, musí prosadit svoji volební agendu. Nespoléhat na marketingovou úpravu líbivých tzv. "priorit", tj. nevážně míněných slibů, ale reagovat na problémy, které vyvolala a vyvolala tato vláda sloužící cizí moci, a nabídnout jejich řešení. Jinak jí hrozí, že tato vláda s pomocí mainstreamu všechny problémy svede na ukrajinskou válku. Takto to vyplynulo i z nedávného 81. online setkání k pěstování vize, podrobněji zde: https://radimvalencik.pise.cz/12219-81-verejne-online-setkani-k-pestovani-vize.html

Takovou agendou se stala, a to v rozměrech zcela nevídaných, tragická situace na některých veřejných univerzitách a fakultách. Tragická ve všech aspektech tohoto slova. Tuto situaci dokumentuje nezávisle na sobě několik článků renomovaných autorů. Udělám stručný výtah toho nejdůležitějšího, okomentuji a navrhnu pozitivní řešení kritické situace.

0pt;mso-fareast-language: CS;mso-bidi-font-weight:bold">Několik následujících pokračování vychází z dříve publikovaného textu v monografii VALENČĺK, Radim a kol. Metodologická role vize při orientování, integrování a využití výzkumu zaměřeného na problematiku společenského vývoje [online]. Praha: VŠFS, 2023. Edice SCIENCEpress. ISBN 978-80-7408-263-4. Celé dostupné zde:

https://www.vsfs.cz/prilohy/lk_metodologicka_role_monografie.pdf

Protože podstatná část byla již publikována i v rámci seriálu k vizi, chtěl jsem původně krátit. Když jsem začal text připravovat pro uveřejnění v rámci této série, zjistil jsem, že by to nebylo ku prospěchu věci. Text je ještě více aktuální než v době, kdy byl napsán. Proto ho uveřejňuji celý, odlišuji barvou a doprovázím aktualizačními poznámkami. Po jeho uveřejnění se návazně budu věnovat otázce, co a jak by bylo možné využít i v rámci volební kampaně tak, aby se zvýšila šance na odstartování změn k lepšímu. Zde je původní text:

Část II.

Druhý a třetí příklad oblasti, v níž se nabízí skupinové a perspektivně týmové zpracování tématu:

2. Současný stav a perspektivy rozvoje tvůrčích mezigeneračních týmů: Jedná se o téma, ke kterému jsme zpracovali samostatnou monografii, která je online přístupná zde:

https://www.vsfs.cz/?id=2479-monografie

I toto téma vyhovuje všem aspektům, počet osob, které se mohou efektivně podílet na jeho řešení, i období, po které jej lze řešit jsou prakticky neomezené. Výhody tohoto tématu jsou mj. v následujícím:

- Dává značný prostor pro práci v terénu (doposud neexistuje reprezentativní zmapování tvůrčích mezigeneračních týmů u nás).

- Je velmi dobrou oblastí pro spolupráci ekonomických, resp. obecně společensky zaměřených a technických či přírodovědeckých univerzit.

- Je to téma výrazně interdisciplinární.

Kromě toho má toto téma zásadní význam i pro univerzitu samotnou. Na dobré univerzitě by mělo působit několik tvůrčích mezigeneračních týmů, zejména však by do oblasti působení a iniciování vzniku tvůrčích mezigeneračních týmů měly vyúsťovat absolventské sítě univerzit. Perspektivy v této oblasti jsou obrovské. Patrně právě zde se budou odehrávat procesy výrazného růstu role produktivních služeb spojené s vytvářením vztahů vedoucích k vyšší míře reálného zespolečenštění.

Současný stav: V této oblasti se rovněž pracuje na naší univerzitě velmi intenzivně, týmově a s dobrými výsledky. Velmi příznivé je, že o toto téma mají studenti velký zájem a bylo k němu zpracováno několik velmi dobrých závěrečných prací. K problémům, které zde vznikají, se též dostaneme později.

3. Identifikování a vztah specificky lidských (umělou inteligencí nesubstituovatelných) lidských schopností a umělé inteligence (uvažované i z hlediska její perspektivy): Téma vzrušující a zcela nedostatečně řešené, a to i z hlediska aktuálních potřeb univerzit. Každá perspektivní univerzita by měla mít jasnou a ve spolupráci s odborníky na umělou inteligenci podloženou představu o tom, které schopnosti jsou specificky lidské a umělou inteligencí nesubstituovatelné, a to i z hlediska dlouhodobějších perspektiv umělé inteligence. Zde se nabízí velké příležitosti při spolupráci společensky a technicky zaměřených univerzit (která má i širší praktickospolečenský význam). K tomu viz: https://radimvalencik.pise.cz/10100-vize- jakou-potrebujeme-66.html  

Jde zejména o to, aby se univerzita zaměřila právě na podporu rozvoje těch schopností svých studentů a absolventů, které jsou umělou inteligencí nesubstituovatelné a po kterých v důsledku digitalizace poroste poptávka.

Shrnutí: Práce na týmovém řešení témat, která jsou společensky relevantní a při jejichž řešení by mohly vznikat funkční absolventské sítě, probíhají, ale ne s dostatečnou intenzitou. V dalších pokračování se pokusíme odpovědět na dvě otázky:

- Jak tuto práci zintenzívnit.

- Co vytváří určité bariéry a jak je překonat.

Nyní již můžeme přejít k otázce, jak nastartovat týmovou práci, která by vedla k posunu "finálního produktu" univerzity na úroveň tvorby absolventských sítí, a tím podstatně zvýšit efektivnost činnosti univerzity a posílit její postavení. Budeme záměrně velmi konkrétní, abychom předešli námitkám, že se jedná o něco, co jev praxi nerealizovatelné.

K tomu:

Čtenáře nepochybně napadne otázka: Proč se už dávno týmovým způsobem na těchto tématech a tímto způsobem na univerzitní půdě nepracuje? Vždyť to nikoho nic nestojí, jen trochu organizačního úsilí, které by bylo vykompenzováno větší samostatností v rámci tvůrčích studentských týmů (spojené i s úsporou čistého času věnovaného každému ze studentů) a zejména dosažením větší kvality absolventů. V dalším pokračování ukážeme, že jde jít ještě dál, pokud se týká praktického návodu na to, co dělat.

(Pokračování)

A k tomu trochu inspirující přírody:

Po cestě do práce, vzal jsem to trochu oklikou přes Kunratický les. Prošel jsem se kolem zříceniny Nového Hrádku, kde žil v posledních létech Václav IV. a prošel nad Dolnomlýnským rybníkem po skalách s výhledy do údolí na na protější Kunratice.

To jsou ty skály nad Dolnomlýnským rybníkem. 


Je zde několik vělmi pěkných míst.

Tady je výhled až za Prahu někam k pramenům Botiče.

Jedna z nejhezčích a nejlépe opatrovaných božích muk v Praze na konci ulice Ke Hrádku, která vede kolem výše zmíněných skal s výhledy.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář