Vize, jakou potřebujeme/1187

17. březen 2025 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/1187

Vize, jakou potřebujeme/1187

Krátký, ale výstižný podnět do diskuse k pěstování vize a pojetí změny, o kterou jde, zaslal Petr Hampl:

Mám ještě jeden podnět. Dlouhodobě si nevím rady s Tvými "produktivními službami". Západ má za sebou už jeden pokus o přechod od výrobní ekonomiky k ekonomice služeb a víme, jak to dopadlo.

Nedaly by se ty "produktivní služby" nějak lépe definovat?

Když píšu o průmyslovém národním státě, počítám s takovými službami, které bezprostředně souvisí s výrobou a projevují se na výsledcích výroby (třeba péče o psychické zdraví dělníků nebo definice výrobních procesů).

Je to totéž, co máš na mysli Ty? Nebo jde o něco jiného?

K tomu:

Produktivní služby nazývám "produktivní" právě proto, že jsou produktivní, a to v následujícím smyslu:

- Mění volný čas v rozvoj schopností člověka (tj. jeho produktivních sil, konkrétně v týmový či společenský inovační potenciál). Či podle Marxe v předpoklady "všeobecné práce člověka". Takto to viděl, když v "Grundrissech" mluvil o roli volného času, jenže tak trochu "přehlédl", že proces přeměny volného času v rozvoj produktivních sil si vyžaduje nejen uvolňování tohoto času, ale také nový ekonomický sektor, který se bude prosazovat jako dominantní (a to je ta revoluce, o kterou jde dnes).

- Bezprostředně vyúsťují do výroby, do bezprostředního kontaktu člověka s tím, čím působí na přírody (původně nástroj, později stroj, technologie, automatizovaná výroba, dnes např. tzv. umělá inteligence, ale vždy jde o to, co člověk staví mezi sebe a přírodu, co vytvořil a co slouží ke zvýšení efektivnosti jeho působení na přírodu). I v tomto smyslu se tedy jedná o týmový inovační potenciál v Tvém smyslu.

Do produktivních služeb patří nejen vzdělání (zaměřené na nabývání lidských schopností) zdravotní péče (zaměřená na uchování lidských schopností), ale také sociální práce, lázeňství atd. Návazně pak i to, co spadá do sféry výroby a co bohužel příliš rozvinuto není: Firemní kultura zaměřená na formování tvůrčích komplementárních mezigeneračních týmů. Ale ony nejsou rozvinuty ani produktivní služby, tam, kde by rozvinuty měly být. Např. univerzitní vzdělání je dnes spoutáno cechovními pouty podobně jako řemesla v době, kdy nazrál čas pro jejich přeměnu v tovární systém výroby. (V dějinách patrně vždy před akcí nastupuje reakce.)

Když zůstaneme u těch univerzit. Ty se budou muset radikálně proměnit ve zcela jinak fungující produkční jednotky. Jejich "produkce" bude prostřednictví horizontálně se propojujících absolventských sítí vyúsťovat do tvůrčích komplementárních mezigeneračních týmů. Popsal jsem to zde:

https://www.vsfs.cz/prilohy/lk_metodologicka_role_monografie.pdf

6. Jaká by mohla být vize univerzity ....................................................................... 57

6.1 Úvodní poznámka k této části ........................................................................ 57

6.2 Jaké jsou poznatky z tvorby podnikových vizí ................................................ 58

6.3 Teoretická východiska vize univerzity ............................................................ 59

6.4 K připravované novele vysokoškolského zákona ........................................... 66

6.5 Těžiště vize univerzity .................................................................................... 67

6.6 Význam vize univerzity ................................................................................... 69

6.7 Předpoklady budování vize univerzity ............................................................ 71

6.8 Jak nastartovat týmovou práci ....................................................................... 73

6.9 Absolventská síť univerzity ............................................................................ 75

6.10 Společenská vize očima univerzity............................................................... 76

6.11 Co učit? – Aneb jak reagovat na nástup umělé inteligence (AI)? ................. 77

6.12 Koncept vize univerzity ve společenském a globálním konceptu ................. 79

6.13 Vize vybraných univerzit .............................................................................. 82

6.14 Souhrnná poznámka k vizím univerzit .......................................................... 85

"Kuchařku", jak takovou univerzitu vybudovat, najde zájemce zde:

6.12 Koncept vize univerzity ve společenském a globálním konceptu ................. 79

(Což nastoluje otázku, "na čem to vázne"?)

Poznámka v návaznosti na práci pěstitelů vize a probíhající diskusi:

Pěstování vize nejsou jen nedělní online setkání, ale zejména práce, která probíhá na více úrovních, v různých směrech a má různá vyústění (publikace, články, rozhovory, veřejné prezentace apod.). I na akademické půdě, která hraje významnou roli a o kterou (o její ozdravění, probuzení z letargie a ustrašenosti) bude nutné svést boj. Tady je jeden z významných výsledků publikovaný shodou okolností tento pátek (14.3.2025):VALENČÍK, Radim a kol. Základy teorie pozičního investování. [online]. Praha: VŠFS, 2025. Edice SCIENCEpress. ISBN 978-80-7408-281-8.

Celé ke stažení zde:

https://www.vsfs.cz/soubory/eupress/online/zaklady_teorie_pozicniho_investovani_valencik.pdf

(Foto příslušné stránky je za částí věnovanou přírodním inspiracím):

Autorství a spoluautorství jednotlivých částí:

Michal Blahout (5 %), kapitola 7

Ondřej Černík (20 %), kapitoly 4, 5, 6, 8, 11

Petr Mach (20 %), kapitoly 4, 5, 6, 8

Jan Mertl (15 %), kapitoly 10, 11, Závěr, Resumé

Jaroslav Šulc (10 %), kapitola 2

Radim Valenčík (30 %), Předmluva, Dodatek k předmluvě, kapitoly 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8,

9, 10, 11, 12, Shrnutí a otázky, které stávající výsledky nastolují

K roli akademické půdy a k tomu, kam se bude možné posunout, příště.

(Pokračování)

A k tomu trochu inspirující přírody:

Zimy jsme si letos moc neužili. V době, kdy patrně už definitivně odešla, stojí za to připomenout si pár foro z doby, kdy se pokusila převést alespoň něco málo. Následující foto jsou ze zimní procházky v Chuchelském háji.

Kopec Homolka, jak je vidět z veřejného piknikového místa. Vždy krásný.


Opuštěný lom naproti veřejnému piknikovému místu.

Typický lesní porost v Chuchelském háji.

Cesta k veřejnému piknikovému místu. Také krásná i v tuto dobu. Teď už tam kvete povícero květin.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.5 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář