Vize, jakou potřebujeme/1106
VIZE: Od počátků ke 12 průvodcům/9
Připomínáme si tři roky od doby, kdy byl uveřejněn první díl seriálu Vize, jakou potřebujeme. 17. prosince 2021. Během tří let se podařilo vytvořit startovní podmínky pro přechod od stádia ujasňování základních východisek a předpokladů pěstování vize k jejímu vstupu do reálného dění.
První fázi realizace můžeme chápat jako zahájení mise dvanácti průvodců osudovým úskalím vývoje lidské pospolitosti. Tato část je věnována problematice vztahu mezi tvorbou vize, hnutím 12*12 na jedné straně, na straně druhé roli univerzit, mj. z hlediska potenciální role časopisu !Argument.
Hnutí 12*12 a role univerzit:
Většina příspěvků v této sérii bude postupnou konkretizací příspěvků předcházejících (pokusím se jít do co největších konkréten, resp. podrobností, doufám, že k tomu napomohou i příspěvky dalších autorů). Toto náročné téma zpracuji v několika bodech:
1. Řadu podnětů na toto téma formou rozhovoru na Petr Bureš TV najde zájemce zde: https://www.youtube.com/live/qubWlNUzPVI
2. Právě pro univerzity platí následující analogie s průmyslovou revolucí: V případě průmyslové revoluce byla řemeslná výroba spoutaná cechovním systémem na jedné straně technologickou základnou výroby průmyslové, na straně druhé se nejvíce změně bránila (někdy i agresivně), snažila se uchovat svou rigiditu, jakmile se však začala rodit průmyslová výroba, změnila řemesla, ze kterých vycházela, k nepoznání. Podobně tomu bude i s univerzitami, které dnes povětšinou vykazují mimořádnou rigiditu vůči změnám, jakmile se odvětví produktivních služeb začne prosazovat, projdou zcela zásadními a pro řadu lidí dnes nepředstavitelnými proměnami.
3. Jedním z aspektů těchto přeměn, které si málokdo (včetně mnoha pracovníků působících i akademické sféře) nedovede ani představit. Například to, že produktem nebude jen dobře připravený absolvent (ke kterému má mnoho univerzit či fakult ještě hodně daleko), ale úplně nový produkt – absolventská sít vyúsťující v tvůrčí komplementární týmy (nositele inovačního potenciálu) průběžně doplňovaná čerstvými absolventy a nejnovějšími poznatky získanými jak v rámci původního, tak i sledovatelského výzkumu univerzit. (Jedná se o kvalitativně nový produkt.)
4. Odstartování těchto změn nebrání žádné "hmatatelné bariéry". "Kuchařku" najde zájemce (i se širším kontextem) v monografii VALENČĺK, Radim a kol. Metodologická role vize při orientování, integrování a využití výzkumu zaměřeného na problematiku společenského vývoje [online]. Praha: VŠFS, 2023. Edice SCIENCEpress. ISBN 978-80-7408-263-4, zde: https://www.vsfs.cz/prilohy/lk_metodologicka_role_monografie.pdf , zejména v kapitole:
6. Jaká by mohla být vize univerzity ....................................................................... 57
6.1 Úvodní poznámka k této části ........................................................................ 57
6.2 Jaké jsou poznatky z tvorby podnikových vizí ................................................ 58
6.3 Teoretická východiska vize univerzity ............................................................ 59
6.4 K připravované novele vysokoškolského zákona ........................................... 66
6.5 Těžiště vize univerzity .................................................................................... 67
6.6 Význam vize univerzity ................................................................................... 696.7 Předpoklady budování vize univerzity ............................................................ 71
6.8 Jak nastartovat týmovou práci ....................................................................... 73
6.9 Absolventská síť univerzity ............................................................................ 75
6.10 Společenská vize očima univerzity............................................................... 76
6.11 Co učit? – Aneb jak reagovat na nástup umělé inteligence (AI)? ................. 77
6.12 Koncept vize univerzity ve společenském a globálním konceptu ................. 79
6.13 Vize vybraných univerzit .............................................................................. 82
6.14 Souhrnná poznámka k vizím univerzit .......................................................... 85
Začít lze i tím, že vyjdeme z konceptu, který je uvedený v samostatné podkapitole a doplníme do něj to, co je v daných podmínkách reálné: 6.12 Koncept vize univerzity ve společenském a globálním konceptu. Kdo se pokusí realizovat příslušné změny, které jsou logické, přitažlivé, nabízející perspektivu, velmi rychle narazí na řadu překážek. Dříve nebo později se najdou ti, kteří je budou schopni překonávat. Zde je jedna z front revoluce srovnatelné s průmyslovou, která vyústí v novou společnost s dominantním sektorem produktivních služeb.
5. Velmi důležité bude hledat efektivní formy spolupráce univerzit (akademické půdy) s veřejností v oblasti všeobecné osvěty (z akademické půdy by měla vzejít podstatná část průvodců osudovým úskalím, měli by mít na akademické půdě, na konkrétních fakultách odborné zázemí), v oblasti uplatnění absolventů i původních výsledků bádání. Univerzity by měly hledat kontakty na perspektivní tvůrčí komplementární týmy ve svém dosažitelném okolí, zejména v těch oblastech, kde se uplatňují jejich absolventi, posilovat spolupráci s nimi a zprostředkovat horizontální spolupráci mezi takovými týmy.
6. Jedním z pojítek role univerzit se společností by mohl být časopis typu !Argument (nejlépe přímo on, ale lze uvažovat i další možnosti), který by měl část odpovídající požadavkům recenzního řízení v kategorii odborného časopisu (Jost) a tuto část standardně upravenu (ročník, svazek, číslo, ISSN). Nabízel by publikační možnosti pro výstupy zaměřené na komplexní chápání příčin současných problémů, jejich řešení a vytvořil tak půdu pro vysoce kvalifikované a současně pozorně sledované diskuse na toto téma. Jednou z podmínek splnění příslušné role takového časopisu by bylo efektivní, náročné, ale rychlé recenzní řízení organizované tak, aby zainteresovaná část veřejnosti mohla sledovat probíhající diskuse a vývoj poznání v dané oblasti. Akčnímu postupu v této oblasti také nebrání žádné "hmatatelné" překážky.
Místo závěru: Několik dalších pokračování budu věnovat právě časopisu !Argument z hlediska role, kterou při pěstování perspektivní, realistické a přitažlivé vize (zejména s důrazem na změnu paradigmatu pohledu na současné dění) hraje. To umožní ještě lépe a přesněji pochopit, o co dnes běží.
(Pokračování)
Zdroj: https://radimvalencik.pise.cz/11847-vize-jakou-potrebujeme-1027.html
A k tomu trochu inspirující přírody:
Károvské údolí. Pravidelně sem před Vánocemi chodím na procházku. Nejen proto, že zde roste na několika místech penízovka sametonohá, ale toto údolí ladí s ročním obdobím.
A už jsem v divočině. Jedné z nejhezčích u Prahy.
Nad údolím na mnoha místech vykukují skály, ze kterých jsou pěkné výhledy.
Další trz penízovek. Letos jsou zde bohužel dost poničené mrazem.