ondrey: Je opravdu uzasne ...zde slyset vety z J.R.R. Tolkiena od ktereho bylo v realnem socialismu k precteni v jazyku husakovskeho Ceskoslovenska pouze dilo Hobit (cesky, 1979) a prave timto neobolsevickym-bilakovskym rezimem jako nedovolena konkurence, hojne zakazovano. Proto slovy Egona Bondyho ...vedelo se o tom hof..no, nebyly preklady. Ta cas obyvatelstva, ktera po Wende a diky "osviceneckem pristupu postsoudruhu" k rozpadu Missverstaendisu a vzniku Traumastatu (uznavam, ze pozivat pojem Klausuv protektorat je drsne, minimalne vuci lidem, kteri proti nacistickem protektoratu napric spolecenskymi tridami bojovali, vcetne tech kteri byli napr. na pracovnich knizkach drzeni v tovarnach, ktere spojenci hojne bombardovali)studovaka a narozdil od televizemilujici vetsiny, cetla a podhalila Binmoreho zavoj nevedomosti vice. Snazi se na zde nekdo vnutit spikleneckou teorii, tvorenou jiz v CCCP za casu Juri V. Andropova napr. proti Zapadu, proti polskemu papezi atd. Od lidi, kteri z levicovych barikad podporuji zbohatlicke miliardare typu Bures,Jandejsek, Tomanuv klan atd. ...leta pod vlajakmi uplatnych levicovych stran drzeli antimonopovni urad v CR a kryli ty nejvetsi rozkradacky. Mnoho koordinacních her se prave nyni hraje, nás ucí vnímat hry s Schellngovymi více rovnováhami jako dulezitou soucást sveta. V takovém svete se strategická koordinace s ostatními lidmi stává jednou z hlavních zivotních potreb, na níz závisí blahobyt lidí a ne v izolaci vlastencu za zady "stareho pana!" Obecne chápaná Myersonova pravidla spolecnosti pro re-nominaci vudců vsak mohou stanovit omezení toho, co musí vudce udelat, pokud si chce udrzet své obecně uznávané autoritativní postavení. Ústavní omezení (ane Rychteckeho paznecht) pro vudce tak mohou být uskutecnena, pokud je jejich legitimizace chápána jako podmínená zachováním urcitého standardu vhodného chování. Takové formy konstitucionalismu mohou existovat i ve spolecnostech, které nemají psané ústavní dokumenty ani demokratické volby. Leonid Hurwicz (2008) ve svém dlouholetém analytickém výzkumu designu ekonomických systému a institucí,zde po leninovsku vysmivanem, polozil základní otázku, jak jsou institucionální
pravidla vynucována. Od te doby teoretici her pravidelne uvazují o institucích jako o hrách, takze institucionální reformu lze analyzovat jako zmenu pravidel hry. Na hlubsí úrovni bychom se vsak meli ptát také na to, jak lze takové institucionální hry vubec reformovat nebo zavést. Poté, co jsme nasli u Thomase Schellinga ohniskové koordinacní problémy v základech státu, bychom si meli uvedomit zásadní roli Schellingova ohniskového efektu v takové analýze. Abychom se mohli teoreticky ptát, jak se instituce ustavuje, musíme instituci považovat za hru, která je zasazena do vetsí a zásadnejsí hry, kterou Hurwicz (2008) nazývá skutecnou hrou. Vlozená instituce se od skutecné hry lisí tím, ze nekteré proveditelné strategie ve skutečné hre nejsou v instituci povoleny. Napríklad kdyz se dva lidé utkají v sachové partii, obvykle je kazdý z nich fyzicky schopen kdykoli sebrat krále toho druhého, ale od sachově nezákonných tahu ho odrazuje skoda, kterou by takové chování mohlo zpusobit jeho povesti ve vetsí hre zivota. Zdá se tedy, že sachová hra je podporována urcitým druhem reputacní rovnováhy v sirsím merítku. Vybornym prikladem je zde skutecny pribeh Julia O. Martova, ktereho autorem stranek kanonizovany V.I.Lenin nesnese jak konurenta s lepsi teorii ve svem okoli, jelikoz nebyl zlocincencem. Martov mluvcí menseviků v Ruské sociálně demokratické strane práce (SDAPR), frakci, která na rozdíl od bolsevické frakce uprednostnovala zastupitelskou demokracii a reformy pred revolučním prevratem. Staci se zacist do textu na techto strankach, jak v leninskych podminkach soudruzi uznavali konkurenci. Autor stranek se zastava Lenina, ze byvaleho pritele nechal velkoryse nechat vyhnat s P.Axelroda do Berlina. Myslim si, ze v ramci dobre teorie je si potreba nahlas rici, ze takovato konkurence nema s tim cim se teorie her zabyva nic co delat. Dnes se ukazuji, ze Trockeho slova o bankrotarich prave sedi na "velike myslenky" V.I. Lenina a jeho stoupencu, kderi samozrejme v totalitnim rezimu z techto myslenek byli bez smysluplne a efektivni prace dobre zivi.