Vize, jakou potřebujeme/716
Aktuální nedělní predikce
Tentokrát uveřejňuji formou odkazu na důležitý článek, abych mohl zveřejnit současně i pokračování série vycházející z knihy Františka Neužila:
https://radimvalencik.pise.cz/11268-globalni-turbulence-se-stupnuji.html
Stojí za přečtení a patrně se brzy budeme o pravdivosti moci přesvědčit na vlastní kůži.
Hlavní materiál
Můj dlouholetý přítel František Neužil napsal objemnou knihu v rozsahu téměř 500 stran, která ovšem zůstala jen v elektronické podobě. Čtení je to nesmírně náročné, protože F. Neužil pracuje s pojmy podobným způsobem jako K. Marx a navíc s jeho dobovými, současně i aktualizovanými obsahy. Přesto se pokouším zpřístupnit některé pasáže, protože si myslím, že mají, co říci k dnešku.
O shrnutí obsaženém v závěru přejdu k pasážím, ve kterých vyjadřuje svoji představu spojení produktivní a vlastnické aktivity nejkonkrétněji, resp. v operacionalizované podobě:
Zastavení II.
Produktivní sociálně ekonomická síla lidské vlastnické součinnosti/2
František Neužil
Systém zprostředkování společenskosti v různých úsecích a článcích vynaložené živé
i mrtvé práce ovšem musí zahrnovat i celospolečenské regulační mechanismy v podobě stanovování "pravidel hry" – orientačních ukazatelů celospolečenskými, demokraticky utvářenými, ve své podstatě regulačními a plánovacími orgány na úrovni vrcholných samosprávných orgánů v sektoru samosprávného vlastnictví a při jejich začlenění jako subsystému demokraticky vytvářených státních plánovacích a regulačních orgánů. Zásadní rozdíl oproti socialismu předlistopadového typu bude spočívat v tom, že výkon těchto regulačních procesů v centru nebude svěřen nekontrolovatelnému řídícímu aparátu, ale delegátům pracujících ze samosprávného a státního či jiného veřejného sektoru, případně vlastníkům ze sektorů jiných, zejména těm drobnějším. Řídící aparát bude těmito demokraticky zvolenými delegáty rozhodujícím způsobem usměrňován, dirigován a především kontrolován.
Plánovací a regulační orgány, založené na kontrole aparátu zástupci občanů (vlastníků), pak budou ekonomickými mechanismy (daňová politika, dotace k cenám, granty k rozvojovým programům, prognostické informace, informace o vědeckých objevech, licence zakoupené státem ad., atp.) regulovat živelnost trhu v souladu s širšími celospolečenskými zájmy. Zástupci občanů-vlastníků, kteří budou pracovat v těchto kontrolních a regulačních orgánech, budou svou hmotnou životní úrovní zainteresováni na výsledcích hospodaření (mohou to být členové samosprávných centrálních vlastnických orgánů, hmotně zainteresovaní na hospodaření jimi regulovaného samosprávného sektoru, nebo členové zasedající ve vlastnických regulačních a kontrolních orgánech státu, jejichž finanční materiální zainteresovanost se odvíjí od výsledků hospodaření celé společnosti), přičemž budou mít pravomoc rozhodovat o pravidlech odměňování profesionálního aparátu i o rámcích kádrové politiky jako takové. Bude maximálně potlačen princip politického obsazování těchto samosprávných orgánů. Členové těchto celospolečenských vlastnických a regulačních orgánů budou voleni (parlamentem, jehož součástí bude komora zástupců samosprávných podniků, a v rámci samosprávného sektoru určitými sněmy zástupců samosprávných orgánů podniků). Je přirozené, že členové vlastnických kontrolních a regulačních orgánů nebudou ve své činnosti nahrazovat odbornou činnost profesionálního aparátu v oblasti řízení a plánování ekonomiky.
V první etapě vývoje samosprávného socialismu bude nesporně existovat pluralita vlastnických vztahů. Vedle sebe bude existovat samosprávné (družstevní) vlastnictví (včetně vlastnictví nadnárodních samosprávných komplexů), státní vlastnictví či vlastnictví nadnárodních státních útvarů, vlastnictví regionů, obcí a společenských organizací, vedle nich pak vlastnictví nadnárodních kapitalistických korporací, kapitalistické vlastnictví různé úrovně a maloburžoasní vlastnictví. Všechny ekonomicko-vlastnicky samostatné podniky, bez rozdílů typu vlastnictví, budou vstupovat na jeden celospolečenský trh (tzv. vnější oběh) přirozeně ekonomicky napojený na trh mezinárodní, globální. Budou se přitom řídit jednotnými rámcovými ekonomickými a právními směrnicemi celospolečenských regulačních, finančních a plánovacích orgánů. Všechny tyto podniky budou produkovat zboží, tj. jejich práce se bude jevit jako zjevně soukromá a skrytě společenská, a trh bude s konečnou platností prověřovat míru, v jaké bude jimi vynaložená živá i mrtvá práce uznána jako společenská, společensky nutná. Při tomto rozhodnutí nebude žádná forma vlastnictví politicky či právně zvýhodněna.
K tomu ode mne:
Je na čtenáři, aby posoudil a promyslel, nakolik je taková forma fungování systému stabilní, nakolik je odolná vůči asymetrii informací či postupného zrodu Djilasovy "nové třídy". Dovedu si představit řadu námitek vůči tomu, co F. Neužil navrhuje, ale nepovažuji za vhodné je v tuto chvíli uplatnit.
Spokojím se jen s apelem na čtenáře, aby si položil otázky:
- Existuje lepší alternativa?
- Máme konkrétní představu o méně zneužitelných formách spoluvlastnické účasti?
Mám k tomu jeden prostý důvod: Velká část těch, kteří se hlásí k levicové či komunistické opozici si myslí, že "stačí znárodnit a pak už to nějak půjde". To je hloupý, zneužitelný a sterilní názor. Vyzrávání výrobních, zejména pak vlastnických vztahů je neobyčejně složitý proces. Vybrané pasáže z F. Neužilova díla uveřejňuji i proto, aby si tuto skutečnost uvědomilo co nejvíce lidí, kteří chtějí pochopit to, o co dnes jde.
(Pokračování)
A k tomu trochu inspirující přírody:
Jezerná u Voznice. Léta jsem tu nebyl. Překvapila mě rozmanitost a půvab polesí. Pamatoval jsem si, že zde bylo vždy hodně vlhko, tak třeba najdu i nějaké houby. Druhý výlet o dva týdny později. Nečekaně příroda ještě hezčí. Vcházím sem od železniční stanice u Mokrovrat.
Ještě jeden pohled na Dolní rybník.
Okolní lesy.
Velmi pestrá paleta různých typů lesa, jejichž odlišnost se nejvíce projevuje právě v období zlatého podzimu.
U Středního rybníka. Tady jsem byl před léty, když se zde natáčel nějaký film.