Vize, jakou potřebujeme/666
Uveřejňuji podnětnou diskusi, která probíhá k aktuální situaci v okruhu pěstitelů vize:
Část 4:
K otázce: "Jaká kritéria vytvořit na posouzení, co perspektivu má a co ne?"
Ladislava Knihová
Definování kritérií pro posouzení, co má perspektivu a co ne, je základním krokem k určení priorit a směrování zdrojů a energie do správných oblastí. Zde je několik kroků, jak můžeme přistoupit k vytváření těchto kritérií:
Klíčová témata, která by mohla být prioritou pro moderní Českou republiku, zahrnují:
Závěrem, proces stanovení kritérií vyžaduje hloubkovou analýzu, zapojení různých skupin a pravidelnou aktualizaci. Je to výzva, ale je to i základní krok k tomu, aby se Česká republika stala skutečně moderní zemí.
* STEM
STEM je akronym z angličtiny, který odkazuje na čtyři disciplíny:
Science (Věda)
Technology (Technologie)
Engineering (Inženýrství)
Mathematics (Matematika)
Koncept STEM je často používán ve vzdělávání a zaměřuje se na integraci těchto čtyř oblastí, místo na výuku každé disciplíny odděleně. Důraz je kladen na aplikované učení, kdy studenti používají své vědomosti a dovednosti z těchto čtyř oblastí k řešení reálných problémů. Osobně vnímám velmi silně, že interdisciplinarita je téma, které nabývá na důležitosti.
Podpora STEM vzdělávání je považována za klíčovou pro rozvoj technologicky vyspělých společností, protože připravuje studenty pro kariéry v rychle se vyvíjejících a vysoce kvalifikovaných oborech. Konkrétně např. v marketingu nyní intenzivně pracujeme s tématem začlenění AI (umělé inteligence) do všech relevantních procesů, ale to se ostatně týká všech oborů. I konference Lidský kapitál a investice do vzdělávání 2023 na VŠFS se tomuto tématu bude věnovat.
K tomu ode mne:
Dobrý koncept, ale je nutné ho začlenit do historické změny srovnatelné svým rozsahem a hloubkou s průmyslovou revolucí, ale změny ještě výraznější: Od současného typu společnosti ke společnosti, v níž budou dominantním ekonomickým sektorem produktivní služby, tj. služby přispívající k nabývání, uchování a uplatnění lidských schopností (vzdělání, péče o zdraví, sociální práce, výchova v rodině, výchova kulturou atd.). (Tyto produktivní služby vystřídají dominantní roli průmyslu jako základu tvorby hodnot, podobně jako průmysl vystřídal dominantní roli zemědělství.) V návaznosti na to:
- Ekonomika se vrátí k člověku a skutečnému smyslu spotřeby.
- Volný čas, resp. jeho využití pro rozvoj člověka, se stane nejvýznamnějším zdrojem růstu ekonomiky.
- Změní se charakter ekonomického růstu, který se odpoutá od závislosti na drancování přírodního prostředí.
Zde má ČR, zejména ve středounijním prostoru a v reakci na současnou devastaci, ke které v ní dochází, velkou příležitost. K jejímu využití je nutné nesetrvačné vidění reality. Jeden z důvodů, proč stojí za to a proč je nutné pěstovat perspektivní, realistickou a přitažlivou vizi.
A k tomu trochu inspirující přírody:
Přináším mix z několika výletů během dovolené na Slovensku.
Jeden z výletů byl původně kulinární, do obce Viničky v Tokajské oblasti na Slovensku během trávení (spíše pracovní) dovolené v Košicích. Vřele doporučuji. Lze sem vyjet i na dovolenou. Nádherná příroda, kousek je Maďarsko se spoustou kulinárních i přírodních lákadel.Na cestě zpět do Košic jsme se zastavili v Pálháze, kde je zámek s parkem. Obojí připomíná Lednici. Karlův zámek z druhé strany. Tudy se do něj vstupuje. Tak trochu jako do Schönbrunnu.
Toto je z výletu, při kterém jsem obcházel Vysoké Tatry.
A toto z výletu po Kurýrské cestě u Staré Lubovně.
V okolí Hanušovcí nad Toplou.