Vize, jakou potřebujeme/666

13. říjen 2023 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/666

Vize, jakou potřebujeme/666

Uveřejňuji podnětnou diskusi, která probíhá k aktuální situaci v okruhu pěstitelů vize:

Část 4:

K otázce: "Jaká kritéria vytvořit na posouzení, co perspektivu má a co ne?"
Ladislava Knihová
Definování kritérií pro posouzení, co má perspektivu a co ne, je základním krokem k určení priorit a směrování zdrojů a energie do správných oblastí. Zde je několik kroků, jak můžeme přistoupit k vytváření těchto kritérií:

  1. Stanovme prioritní cíl: Co je konečným cílem České republiky? Chce být technologicky vyspělou zemí? Lídrem v inovacích? Chce být známí jako země s prvotřídním vzděláním? Vytvoření jasného a specifického cíle nám pomůže lépe definovat kritéria.
  2. Analýza stávajícího stavu: O to se pokoušíme na tomto diskusním fóru již dlouho...Předtím než určíme, co má perspektivu, musíme pochopit současný stav v České republice ve výzkumu, dotační politice, vzdělávání atd. Problém spočívá v neustále se měnících přístupech k důležitým oblastem (včetně dramatického snižování rozpočtů).
  3. Srovnání (benchmarking) s ostatními zeměmi: Porovnáním se s jinými zeměmi, které jsou považovány za "moderní", zjistíme, v čem je Česká republika silná a kde se může ještě zlepšit.
  4. Stanovme si kritéria na základě relevance: Ne všechna kritéria budou mít stejnou váhu. Například pro technologicky vyspělou zemi může být důležitější investovat do výzkumu a digitalizace než do jiných oblastí.
  5. Zahrňme širokou škálu stakeholderů: Při vytváření kritérií by měli být zastoupeni různí stakeholdeři - akademici, podnikatelé, politici, občanská společnost atd. - aby bylo možné získat široký, tj. úzce oborově nezkreslený, pohled na to, co je pro zemi nejdůležitější.
  6. Flexibilita a revize: Každá společnost (a naše obzvlášť) ruku v ruce s vývojem technologií se neustále mění. Je důležité, aby byla kritéria pravidelně revidována a aktualizována podle aktuálních potřeb a trendů.

Klíčová témata, která by mohla být prioritou pro moderní Českou republiku, zahrnují:

  • Výzkum a vývoj: Investice do vědy a technologie.
  • Vzdělání: Zvláště ve STEM* oborech (věda, technologie, inženýrství, matematika). Jako lingvistka vidím v ČR i problém v nedostatečné znalosti a aktivního využívání cizích jazyků pro získávání informací.
  • Digitalizace: Budování digitální infrastruktury, e-governmentu a podporování digitální gramotnosti napříč generacemi.
  • Udržitelnost: Investice do udržitelných řešení, podpora udržitelného podnikání, ESG jako konkretizace a pokračování konceptu společenské odpovědnosti firem.
  • Inovace: Podpora startupů a inovačního ekosystému.
  • Sociální soudržnost: Aby modernizace nesměřovala k sociálním rozdílům, je důležité se zaměřit na sociální soudržnost a potřeby různých skupin obyvatelstva (inkluze).

Závěrem, proces stanovení kritérií vyžaduje hloubkovou analýzu, zapojení různých skupin a pravidelnou aktualizaci. Je to výzva, ale je to i základní krok k tomu, aby se Česká republika stala skutečně moderní zemí.
* STEM
STEM je akronym z angličtiny, který odkazuje na čtyři disciplíny:

Science (Věda)

Technology (Technologie)

Engineering (Inženýrství)

Mathematics (Matematika)

Koncept STEM je často používán ve vzdělávání a zaměřuje se na integraci těchto čtyř oblastí, místo na výuku každé disciplíny odděleně. Důraz je kladen na aplikované učení, kdy studenti používají své vědomosti a dovednosti z těchto čtyř oblastí k řešení reálných problémů. Osobně vnímám velmi silně, že interdisciplinarita je téma, které nabývá na důležitosti.

Podpora STEM vzdělávání je považována za klíčovou pro rozvoj technologicky vyspělých společností, protože připravuje studenty pro kariéry v rychle se vyvíjejících a vysoce kvalifikovaných oborech. Konkrétně např. v marketingu nyní intenzivně pracujeme s tématem začlenění AI (umělé inteligence) do všech relevantních procesů, ale to se ostatně týká všech oborů. I konference Lidský kapitál a investice do vzdělávání 2023 na VŠFS se tomuto tématu bude věnovat.

K tomu ode mne:

Dobrý koncept, ale je nutné ho začlenit do historické změny srovnatelné svým rozsahem a hloubkou s průmyslovou revolucí, ale změny ještě výraznější: Od současného typu společnosti ke společnosti, v níž budou dominantním ekonomickým sektorem produktivní služby, tj. služby přispívající k nabývání, uchování a uplatnění lidských schopností (vzdělání, péče o zdraví, sociální práce, výchova v rodině, výchova kulturou atd.). (Tyto produktivní služby vystřídají dominantní roli průmyslu jako základu tvorby hodnot, podobně jako průmysl vystřídal dominantní roli zemědělství.) V návaznosti na to:

- Ekonomika se vrátí k člověku a skutečnému smyslu spotřeby.

- Volný čas, resp. jeho využití pro rozvoj člověka, se stane nejvýznamnějším zdrojem růstu ekonomiky.

- Změní se charakter ekonomického růstu, který se odpoutá od závislosti na drancování přírodního prostředí.

Zde má ČR, zejména ve středounijním prostoru a v reakci na současnou devastaci, ke které v ní dochází, velkou příležitost. K jejímu využití je nutné nesetrvačné vidění reality. Jeden z důvodů, proč stojí za to a proč je nutné pěstovat perspektivní, realistickou a přitažlivou vizi.

A k tomu trochu inspirující přírody:

Přináším mix z několika výletů během dovolené na Slovensku.

Jeden z výletů byl původně kulinární, do obce Viničky v Tokajské oblasti na Slovensku během trávení (spíše pracovní) dovolené v Košicích. Vřele doporučuji. Lze sem vyjet i na dovolenou. Nádherná příroda, kousek je Maďarsko se spoustou kulinárních i přírodních lákadel.Na cestě zpět do Košic jsme se zastavili v Pálháze, kde je zámek s parkem. Obojí připomíná Lednici. Karlův zámek z druhé strany. Tudy se do něj vstupuje. Tak trochu jako do Schönbrunnu.


Toto je z výletu, při kterém jsem obcházel Vysoké Tatry.

A toto z výletu po Kurýrské cestě u Staré Lubovně.

V okolí Hanušovcí nad Toplou.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář