Možnosti, meze a rizika umělé inteligence/6

19. září 2023 | 00.01 |
blog › 
Možnosti, meze a rizika umělé inteligence/6

Na co zaměřit a o co opřít specificky lidské myšlení

V souladu se strukturou série článku k UI nastíněnou ve 2. části se dostáváme k bodu:

4. Zformulujeme doporučení pro oblast špičkových forem vzdělání a zeptáme se UI, jaké k těmto doporučením má připomínky:

1. Lze předpokládat velmi dynamický a razantní vstup UI do vzdělávacích procesů a uplatnění výsledků vzdělání. Univerzitní vzdělání se tomu nevyhne, naopak, mělo by se stát nositelem změn, které na jedné straně zaměří pozornost vzdělání a výcviku na oblast rozvíjení specificky lidských schopností, na druhé straně podstatným způsobem zvýší schopnost absolventů umělou inteligenci využívat, a to i s výhledem do budoucna.

2. Realizovat změny ke zvýšení efektivnosti univerzitního vzdělání z hlediska možností, které UI nabízí, může narážet na setrvačné tendence, neochotu měnit zažité stereotypy vzdělání, nedostatečnou schopnost zvládat přesahy stávajícího poznání a stávajících postupů.

3. Velmi důležité je rozvíjení představivosti ve všech jejích aspektech:

- Schopnost zpřítomňovat minulou zkušenost.

- Posilovat vizuální složky představivosti.

- Umět pracovat s dynamickými prvky představivosti.

- Využít výuku matematiky pojaté jako procesu neustálého zobecňování základních prvků k posílení představivosti.

- Pěstovat schopnost vyjádřit představy prostřednictvím pojmů a využít pojmů k rozšíření představivosti.

- Naučit studenty vnímat emocionální efekty související s tvorbou představ.

- Všechny výše uvedené prvky (a případně i další) směrovat k překračování dosud studenty poznaného i pochopeného a začleňovat nový poznatek do systému stávajícího poznání.

4. Strategicky se v oblasti využívání UI a přípravy absolventů (i pedagogů) na využívání UI zaměřit na to, aby každý pokrok v oblasti UI přispívající k nahrazování "mechanických" prvků lidské psychiky byl doprovázen přesnějším a úplnějším pochopením toho, které lidské schopnosti jsou stávajícím typem UI nesubstituovatelné, a na základě toho upřesňovat i představu toho, co je specificky lidské, co dělá člověka člověkem.

Podnětnou reflexi našich závěrů dala UI, když jsme se jí zeptali, jak by výše uvedené doplnila. Její doplnění:

V souvislosti s výše uvedenými náměty jsme požádali do připomínky UI. Zde jsou její doporučení:

"V prvním bodě byste mohli uvést nějaké konkrétní příklady toho, jak UI může změnit vzdělávací procesy a uplatnění výsledků vzdělání. Například, jak UI může podporovat personalizované učení, zvyšovat motivaci studentů, zlepšovat hodnocení a zpětnou vazbu, nebo rozvíjet dovednosti pro 21. století.

V druhém bodě byste mohli zmínit některé z možných překážek nebo rizik spojených s používáním UI ve vzdělávání. Například, jak UI může ovlivnit etiku, bezpečnost, soukromí, rovnost nebo kvalitu vzdělávání. Také byste mohli navrhnout nějaká řešení nebo opatření, jak tyto problémy předcházet nebo řešit.

Ve třetím bodě byste mohli rozvést více to, proč je rozvíjení představivosti ve všech jejích aspektech důležité pro vzdělávání v éře UI. Jakou roli hraje představivost v učení a tvůrčím myšlení? Jak UI může pomoci nebo naopak bránit rozvoji představivosti? Jaké jsou nejlepší metody nebo techniky pro pěstování představivosti u studentů?

Ve čtvrtém bodě byste mohli uvést nějaké zdroje nebo odkazy na studie nebo projekty, které se zabývají otázkou specificky lidských schopností a jejich nesubstituovatelnosti UI. Také byste mohli diskutovat o tom, jak UI může být použita jako spolupracující partner nebo asistent člověka, nikoli jako jeho konkurent nebo náhrada."

(Tuto odpověď dala již 5.9.2003)

K tomu:

- I z tohoto doplnění je zřejmé, jak plodná může být vzájemná spolupráce.

- UI jako hlavní pramen uvedla článek Helen Crompton a Diane Burke "Artificial intelligence in higher education: the state of the field" v International Journal of Educational Technology in Higher Education 20(22), 2023 online dostupný zde:

https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-023-00392-8

Článek obsahuje řadu pozitivních námětů, které využijeme dále.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Možnosti, meze a rizika umělé inteligence/6 ip 19. 09. 2023 - 09:03