K ménu rozhovoru v Parlamentních listech/3

27. srpen 2023 | 00.01 |
blog › 
K ménu rozhovoru v Parlamentních listech/3

Nebudu zapírat, že mě potěšila nabídka udělat rozhovor pro Parlamentní listy, zvláště když mně bylo avizováno, že se bude týkat i problematiky práce na vizi a stávajících výsledků. A také proto, že mě otázky vždy inspirují a umožní mně v odpovědi zformulovat něco původního, nového. Tak tomu bylo i tentokrát. Původně jsem chtěl vybrat jen některé pasáže, ale zjistil jsem, vše je natolik provázané, že je lepší dát celé, rozdělit na stravitelné části a doplnit komentářem.

Část 3.

Mimochodem, demonstrace začnou už tento týden, na září už je naplánováno x dalších různých protestů. Jak tohle skončí? Protesty už organizují všichni. Milion chvilek, opozice, mimoparlamentní opozice i odbory...Už chybí jen koalice?

Každý chce prodemonstrovat sílu. Opozice se nedokáže dohodnout, reprezentanti jednotlivých složek se mezi sebou vzájemně podezírají ze zrady, chvilkaři jsou oporou vlády, odbory potřebují vykázat nějakou aktivitu, ale v podstatě nahrávají vládě téměř jako chvilkaři. Neúčinnost stávajícího odporu či jeho předstírání je dána právě tím, že politikaření stále vítězí nad kvalifikovaností. A to se nezmění, dokud nad pletichařením, kdy se různí političtí příštipkáři pokoušejí prosadit své ego, nepřevládne důraz na rozvíjení společného duchovního potenciálu těch, kteří budou nositeli změny. Jde o obnovení ducha národního obrození. Lidové nápravné hnutí musí být silné i v oblasti kultury, vědy a vzdělání. V těchto sférách zatím ještě probíhá proces "dočišťování", jak to vtipně nazval Korecký v souvislosti s kauzou Ševčík, ale brzy o sobě začnou dávat více vědět i ti, kteří pochopí, o co jde. Zatím jsme jen v přípravné fázi.

Mimochodem, jak rychle podle Vás přejde ČR na euro?
Otázka spíše stojí tak, v jaké kondici bude euro v době, kdy by jeho přijetí bylo technicky možné. Finanční svět čekají poměrně brzy velké turbulence.
Pane docente, testujete umělou inteligenci. Co byste vzkázal lidem, kteří zatím věnují co nejvíce úsilí k tomu, aby se jí vyhnuli? Půjde to?

Co bych jim vzkázal? Aby si s ní popovídali. Je to velmi užitečný nástroj a velmi dobře naprogramovaný. Zde jsou příklady dvou zajímavých rozhovorů, které jsem s umělou inteligencí měl, včetně kontaktu na ni, který může každý použít – křížový výslech umělé inteligence, viz https://radimvalencik.pise.cz/11059-krizovy-vyslech-umele-inteligence-ui-o-ui.html a co si představuje i o čem sní umělá inteligence, viz https://radimvalencik.pise.cz/11061-co-si-predstavuje-a-o-cem-sni-umela-inteligence.html Právě nyní v souvislosti s přípravou naší konference si vyjasňuji s umělou inteligencí otázku, jak je to s "nebodovostí" lidské existence v čase, jak probíhá proces přesahu stávajícího poznání apod. Umělá inteligence je velmi užitečná, pokud se jí umíme zeptat, ale není tak jednoduché formulovat otázku tak, aby hledala odpověď na to, co nás zajímá. Umělá inteligence je skvělá, ale je "z jiného těsta", její stávající typ není schopen nahradit specifické atributy lidského myšlení, stále platí a ještě dlouho bude platit "člověk, to zní hrdě".

K tomu:

1. Překvapuje mě a patrně nějakou dobu mě ještě bude překvapovat, kolik lidí si stále ještě myslí, že se na účinném odporu a zejména pak na cestě k nápravě lze dohodnout formou rozdělování kůže medvěda, který ještě není  uloven. Přitom z hlediska normálního rozumu, z hlediska zdravého rozumu, z hlediska toho, co se vůbec rozumem nazvat dá, lze efektivního sjednocení dosáhnout jen postupným, trpělivým, vnímavým k názorům druhým ujasňováním komplexně pojaté vize. Jak dlouho bude ještě trvat, že budeme přešlapovat na místě, než se dostatečný počet lidí zaměří tímto směrem? A možná, že ten "dostatečný počet" těch, kteří strhnou ostatní, nemusí být ani tak moc velký.

2. Při přípravě jednoho z článků k problematice umělé inteligence mě napadla následující analogie. Když začalo nahrazování svalů člověka mechanikou, ukázalo se, že nejrychlejší běžec nemusí být nejrychlejším jezdcem na kole. (Mj. při této příležitosti si vzpomenuli na vynikající komedii Cvokové z doby počátků cyklistiky, viz https://www.youtube.com/watch?v=8NKWBe9Fx8E , který stojí za zhlednutí celý). Něco podobného pozorujeme dnes v oblasti šachů. "Mechanická" náhrada některých duševních výkonů umělou inteligencí v oblasti šachů ukázala, že nejlepší "běžec" (šachista bez technického zdokonalení) nemusí být nejlepší "cyklista" (šachista používající počítač): "Šachový svět opět nabízí užitečný testovací příklad toho, jak se tato spolupráce může projevit. V roce 2005 uspořádal web Playchess.com, který se věnuje online hraní šachů, takzvaný "freestylový" šachový turnaj, v němž mohl kdokoli soutěžit v týmech s jinými hráči nebo počítači. Zajímavostí této soutěže bylo, že se jí zúčastnilo i několik skupin velmistrů pracujících s počítači. Většina lidí předvídatelně očekávala, že jeden z těchto velmistrů v kombinaci se superpočítačem tuto soutěž ovládne - ale to se nestalo. Turnaj vyhrála dvojice amerických amatérských šachistů, kteří využívali tři počítače. Právě jejich schopnost koordinovat a efektivně trénovat své počítače porazila kombinaci chytrého velmistra a počítače s velkým výpočetním výkonem. - Tento překvapivý výsledek podtrhuje důležitou lekci: proces, jakým hráči a počítače spolupracují, určuje, jak efektivní bude partnerství. Nebo, jak to vyjádřil Kasparov: "Slabý člověk + stroj + lepší proces byl lepší než samotný silný počítač a, což je ještě pozoruhodnější, lepší než silný člověk + stroj + horší proces."" (D. Cremer, G. Kasparov:2021. AI Should Augment Human Intelligence, Not Replace It. Harvard Business Review.) Uvedená analogie má ještě jeden aspekt. Současná UI jako "mechanická" náhrada některých funkcí lidského mozku je skutečně tak na úrovni bicyklu v porovnání například s automobilem, což je perspektiva nedaleké budoucnosti. Ale i tato náhrada bude skutečné lidské inteligenci hodně vzdálena, i když umocní schopnosti člověka z našeho současného hlediska pro některé téměř nepředstavitelným způsobem.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář