Green Deal: Zneužitelná slepá ulička/2
V několika následujících příspěvcích, které budu uveřejňovat s odstupy, ukážu:
1. Green Deal nikam nevede, je to slepá ulička, současně i projev pokrytectví současné "západní civilizace".
2. Zneužití a stávající způsob konkretizace původně přijatelného záměru otevírá cestu k řadě antireforem, která výrazně rozšiřují prostor pro poziční investování.
3. Existuje mnohem efektivnější cesta řešení problémů vztahu technicky vyspělé civilizace a přírodního prostředí, která vede nejen k trvale udržitelnému, ale i neomezenému růstu.
Poznámka k této části: Nyní se spustíme do velmi konkrétní roviny absurdit, které jsou přehlíženy. Nebudeme potřebovat abstraktní myšlení, ale zdravý rozum. V dalším pokračování se opět vrátíme do oblasti teorie, abychom odpověděli na otázku, kudy vede cesta.
Krávy a koně, kamiony a počítače
Krávy a koně
Z britského The Telegraph:
Irská vláda údajně zvažuje plán zbavit se zhruba 200 000 dojnic, čímž by splnila jeden ze svých klimatických cílů... Jako první je na své kůži pocítili farmáři holandští, když je EU vyzvala k plnění jejích klimatických závazků – a nyní je tedy řada na Irsku, aby masakrem svého dvěstětisícového stáda krav v plenění evropského biofondu pokračovalo. - Program má podobné rysy jako dobrovolný odchod lidí ze zaměstnání. A to v tom, že farmářům jsou za utracení jejich dobytka vypláceny finanční náhrady. Což však současně panující nervozitu britských chovatelů dobytka zmenšuje jen částečně, protože na obzoru jsou plány ekomodernistického programu, který předpokládá vyřazení konvenčního masa z lidské stravy úplně.
Proč vadí krávy a ne koně? (Následující část není proti koním, ale proti lidské tuposti.) – Koně jsou přece pro bohaté. Ne každý si je může pořídit jen pro zábavu. Velmi často slouží jako typický poziční statek demonstrující pozici toho, kdo si ho může pořídit a vytvářející podmínky pro spotřebu klubového typu, kterou se oddělují "lepší lidé" od "obyčejných lidí". Krávy jsou jednou ze základních složek potravy pro ty obyčejné lidi (mléko, sýry, maso, vývar jako základ polévky...). Proto koně greendealistům nevadí, ale krávy ano.
Mj. – autor článku nabízí pozitivní řešení v "kravské" oblasti, které je založeno na technologiích, které jsou již dnes k dispozici:
...utrácet sumy peněz na ničení užitkových zvířat by bylo jen dalším a možná i nejpřesvědčivějším důkazem šílenství, které se v tomto čase šíří Západem jako stepní požár. – Jistě, měli bychom skot krmit trávou a senem místo obilí – lze to udělat. A měli bychom též přijmout schopnost krav vytvářet energii. Lůj z britského skotu se již přeměňuje na bionaftu. Jednotunové zvíře vystačí na zhruba 180 litrů tohoto paliva a k dispozici je již i nová anaerobní (bezkyslíková) technologie, proměňující metan v hnoji na použitelnou elektřinu a teplo. Hnůj navíc může snížit potřebu škodlivých umělých hnojiv. Má vlastní mléčná farma do těchto nových zelených technologií investuje s vírou, že během několika málo let budeme uhlíkově neutrální, naopak budeme schopni energii vyvážet. – Než, a pokud vůbec někdy, bude technologie laboratorního jídla natolik účinná, aby nahradila jedlé tuky a bílkoviny ze zvířat, budeme pravděpodobně používat vodíkovou technologii místo fosilních paliv, a nikdo se už před uhlíkem nebude třást strachy. – Ano. Zemědělství se musí stát ekologičtější, ale s pomocí nových technologií a nikoli tím, že se z vaničky spolu s vodou vylejeme i dítě.
Mimo jiné – technologický diletantismus spojený s agresivním fanatismem je pro příznivce doktríny Green Dealu příznačný...
Kamiony a počítače
Otevřete si na svém počítači nastavení "napájení a baterie". Objeví se vám tam doporučení, "jak snížit uhlíkovou stopu". Tady šetříme opravdu na tom správném místě! Jedna jediná cesta jednoho kamionu třeba ze Španělska do Česka zanechá uhlíkovou stopu několikanásobně větší než by byla úspora ze všech PC v celé EU, pokud by bylo doporučení respektováno. Přitom např. nevyhřívané skleníky by mohly, jen pokud jde o komoditu ovoce a zeleniny, bez zanechání "uhlíkové stopy" výrazně snížit kamionovou dopravu. Především však jde o to, že jedním z hlavních směrů vývoje ekonomiky je lokalizace výroby (zemědělské i nezemědělské) s využitím nejmodernějších technologií (nanotechnologie, umělá inteligence a vícerozměrné tiskárny umožňující "ušít na míru" to, co člověk skutečně potřebuje). Proč jasná obrazovka vadí a kamiony ne? – Protože přebujelá kamionová doprava je přece nutná k podlomení soběstačnosti v čemkoli těch, kteří se nedokážou bránit. A současná globální moc přece musí dostat všechno pod kontrolu. Lokalizace výrob, která by znamenala radikální snížení "uhlíkové stopy"? V žádném případě. Ty by znamenalo nepřípustnou nezávislost těch, kteří mají být ovládáni.
(Pokračování odpovědí na otázku: Kudy vede cesta?)