Vize, jakou potřebujeme/542
Otevíráme diskusi ke strategii vzdělávání – část 5.
Marek Řezanka zpracoval poměrně obsáhlý materiál k problematice základního a středního vzdělání, který nazval Indoktrinace versus svoboda vzdělávání. Reaguje v něm na STRATEGII VZDĚLÁVACĺ POLITIKY ČR DO ROKU 2030+, kterou zveřejnilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, viz:
https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030
Navázal na některé své dřívější práce věnované problematice školství, z nichž uvádím Masáž místo hledání, Marek Řezanka, České národní listy, 4. 5. 2022: https://www.ceskenarodnilisty.cz/clanky2/Mas%C3%A1%C5%BE%20m%C3%ADsto%20hled%C3%A1n%C3%AD.htm
Na závěr minisérie, která si s využitím iniciativy Marka Řezanky klade za cíl podnítit diskusi o vzdělání, jsem si nechal lahůdku: Vzdělávání a výchovu k celoživotní dráze profesního a společenského uplatnění.
0pt;font-family:"Times New Roman",serif">Jde o mnohem důležitější prvek, než by se mohlo na první pohled zdát. Podstatným způsobem totiž může rozhodovat o tom, že si člověk bude života pouze užívat, nebo jej bude prožívat, tj. rozhoduje o tom, jakou hloubkou a intenzitou prožitků každý člověk svůj život naplní. Jak jsem psal v předchozích částech a jak si každý může ověřit sám na sobě, intenzita a hloubka prožitků je bezprostředně spojena s tím, jak svoje aktuální (přítomné) bytí naplníme vztahováním se k budoucímu na základě zpřítomňování minulého (vlastní i sdílené prožité minulosti).
Od nejnižších stupňů vzdělání by měl být člověk veden k tomu:
- Aby si uvědomoval specifika jednotlivých etap života, které ho čekají, návazně pak to, aby vzdělání chápal jako přípravu na jednotlivá období, včetně těch, která se mu zdají být značně vzdálená.
- Aby se nebál vyrovnávat se s otázku smyslu žití a smyslu bytí.
- Aby chápal život jako běh na dlouhou trať.
Jedním ze společensky významných efektů takového přístupu je, že se člověk od raného mládí připravuje na dlouhodobé uplatnění na profesních trzích. Tj. jedná se o důležitý prvek podpory tendencí k prodloužení doby dobrovolného produktivního uplatnění člověka na profesních trzích.
Největší efekt v této oblasti (kromě dobře připravených "not", podle kterých mohou učitelé či vychovatelé postupovat) je zařazení do výuky besed s osobnostmi, které dokázaly naplnit svůj život prospěšnou prací, které něco dokázaly a které jsou aktivní i ve vyšším a vysokém věku. Přenesená prožité inspirace z hlediska hledání a nalézaní smyslu v profesní a společenské aktivitě má obrovský efekt a sám na četná setkání tohoto typu vzpomínám. V každém regionu je osobností tohoto typu dostatek a forma přímého setkání je nenahraditelná.
Jedná se jen o dílčí prvek komplexně pojatého procesu vzdělání, ale o prvek, který bude hrát mimořádně významnou roli v procesu reintegrace společnosti, kdy bude nutné postupně překonávat devastující důsledky vlády rozkladu, které se patrně podaří v podlomení důvěry ve vše, co poskytuje člověku oporu při vytváření jeho vztahu ke společnosti, pokročit hodně daleko. Proto již nyní je důležité prezentovat perspektivní alternativu, která je srozumitelná jak uživatelům (žákům), tak i poskytovatelům (učitelům) vzdělávacích a výchovných služeb.
(Pokračování dalším tématem)
A k tomu trochu inspirující přírody:
Vždy jsem si představoval Hradec Králové jako nudnou placku. A to jsem tam byl mnohokrát. Asi proto, že jsem jej buď objížděl, nebo se pohyboval jen kolem nádraží. Kamarádi mě přesvědčili, abych se tam s nimi vydal. Zpočátku – na cestě od nádraží – jsem se ve svém dojmu jen utvrzoval. Budovy, které navrhl Josef Gočár, byly nejdříve jen takovou malou náplastí, i když pozoruhodné spojení kritérií praktických i estetických si pozornost zasluhuje. Od prvního dotyku s Labem jsem začal názor na půvab tohoto města postupně měnit. Tak se společně podívejme, co čeká Pražáka, pokud se sem vydá na (bez přehánění) procházku v okolí Prahy (vlak je zde hned, pohodlně a relativně levně).
Soutok Labe (vpravo) s Orlicí (vlevo). Součást Jiráskových sadů. Dost pěkný park. Dříve sloužil jako místo randění posádky hradeckých pevností.
A
A
A