R. Čuba o VELKÉ REDUKCI/2
Dostal se mi do rukou pozoruhodný text s kraťoučkým názvem Redukce. Čtenář zjistí, že se jedná o název mimořádně výstižný. Ale ne hned, až mu dojde, oč tu běží. Neméně zajímavý je i autor – Rostislav Čuba, syn slavného Františka Čuby, který nabídl naší zemí perspektivu. Tu bohužel ani předlistopadový, ani polistopadový režim nedokázal využít. Proč ji nedokázal využít? I na to dává tento text odpověď, i když to nebylo jeho původním ani hlavním záměrem.
Komentovaný výběr z Čubova textu zařadím do seriálu k pěstování vize. Vzhledem k jeho aktuálnosti a závažnosti jej zveřejňuji touto formou již nyní.
R. Čuba nabízí kvalifikovaný, pronikavý a zasvěcený pohled do ideového zákulisí (či pod pokličku) současné globální moci. Vychází z podobných předpokladů, jako Green Deal, ale nabízí přímo protikladné řešení. Ještě před tím však strhává masku "nevinnosti" z "překrásného nového světa" (A Huxley: "Brave New World", 1932), do kterého se nás greendealovské "řešení" snaží zavést. Kdo neví, o co jde, tak to najde ze: https://cs.wikipedia.org/wiki/Konec_civilizace
V textu R. Čuby najdeme nejen doložený popis genocidního scénáře hrozícího lidstvu, ale také alternativu, která má řadu propracovaných bodů. Vybírám z poměrně obsáhlého materiálu to nej-nej-nejdůležitší pro pochopení doby, uvědomění si významu realistické, perspektivní a přitažlivé vize a odpovědi na otázku, co dělat. Od svého textu odlišuji barvou, doprovázím krátkými poznámkami:
0001pt">Druhý výběr
REDUKCE II.
Co to ovšem znamená, že KAPITALISMUS již neexistuje? Znamená to, že musí být zformulována nová ideologie, nový politický systém a nové hodnoty života člověka, skupin a celé společnosti. Když se podíváme do historie, taková změna nastala při přechodu z feudalismu na kapitalismus. Změnil se politický systém, změnily se hodnoty člověka, skupin a celé společnosti. Ti, kdo na to doplatili byla feudální elita, která přišla o všechno, mnohdy i o svůj život.
Rada pro inkluzivní kapitalismus se zabývala přesně tímhle problémem, protože se jich osobně dotýká. Vědí, že mohou být vyměněni jako feudálové. Elita seděla v papežské univerzitě v Římě a rozjímala. Říkali si, co všechno mají. Vlastní dluh celého světa, který nejde splatit, přes akciový trh vlastní klíčovou výrobní kapacitu na planetě a najednou si uvědomí, že oni přece vlastní planetu. Říkali si, nejsme my vlastně Bůh? Velmi symbolicky se na stole objevila esej Římského klubu "The Limits to Growth” (Meze růstu). A právě z této eseje se začala rodit nová ideologie.
Klasický kapitalismus založený na růstu a expanzi již není udržitelný, protože dosáhl svých cílů a vyčerpal možnosti dalšího rozvoje. Elita, která z něj vzešla, si stále ještě drží svou moc. Nicméně poučena historií a reálnými hrozbami, které jí hrozí, musí být nekompromisní a bezohledná. Byly položeny základy INKLUZIVNĺHO KAPITALISMU.
Při formulování nové ideologie si položili jednoduchou otázku. Kdo dnes spotřebovává veškeré hodnoty, které kdysi přivedly elitu k moci? Jsou to lidé. Kdo spotřebovává veškeré nerostné a omezené bohatství země? Jsou to lidé. A kdo toto bohatství vlastní? Jsme to my, elita. Takže když už to všechno vlastníme a přes veškeré úsilí již netvoříme hodnoty, proč bychom to měli rozdávat? Novou kapitalistickou ideologii musíme změnit tak, aby ideologie sloužila pouze exkluzivní a vybrané elitní skupině, které bude sloužit udržitelná populace. Zbytek se stává pouze problémem, který musí být eliminován, aby nás exkluzivní elitu neohrožoval.
Odpověď na otázku, jak velká je exkluzivní elita, byla poskytnuta nevládní organizací Oxfam. Její zpráva uvádí, že bohatství 2 153 miliardářů představuje více než 60 procent celkového bohatství na světě. Lidstvo stojí před novou zkušeností, před novým nepřítelem. Lidstvo stojí před novou revolucí, která má svým významem srovnání snad jen s průmyslovou revolucí, jež se odehrála před téměř 300 lety.
K tomu:
Ano. Poučme se z průběhu průmyslové revoluce, protože změna, na prahu které stojíme, je srovnatelné s průmyslovou revolucí, dokonce je ještě výraznější. A jak to tak už bývá, každá revoluce začíná preventivní kontrarevolucí. Změny nazrály, ale to, co se přežilo, vládne a snaží si udržet své výsadní postavení. Je lépe informováno a drží mocenské nástroje. Toho jsme dnes svědky doslova v přímém přenosu. Celé lidstvo prochází zatěžkávací zkouškou. Tentokráte se hraje o přežití, protože má velmi nebezpečné "hračky". A spolu s privilegiemi přetrvávají i předsudky a setrvačné myšlení. Proto potřebujeme:
1. Demaskovat podstatu ideologie, kterou se snaží ovládnout masy ti, kteří přivedli svět do současné situace.
2. Mít k dispozici perspektivní, realistickou a přitažlivou vizi, která je z hlediska morálního étosu i racionální reflexe reality na mnohonásobně vyšší úrovni, než ta ideologie, kterou nám globální moc vnucuje.
V obou směrech, jak uvidíme zítra a v dalších třech dnech, udělal R. Čuba velký krok vpřed.
(Pokračování zítra)