Vize, jakou potřebujeme/417
Místo závěru série uveřejníme poznámky, jak by bylo možné bez větších problémů posunout vize univerzit o kus dál.
Patrně i laik si při čtení stávajících vizí univerzit povšimnul, že obsahují cenné momenty, z nichž některé vyjadřují to, co se univerzitě daří, že však je co zlepšovat z hlediska role, kterou vize pro univerzitu má (viz část "Význam vize univerzity"). Dáme některá doporučení, jak posunout vize dál, či ještě lépe, jak odstartovat tvorbu vizí tak, aby to posunulo roli a kvalitu působení univerzit o kus dál:
1. Převzít od univerzit to, co se jim nejlépe daří, a uplatnit v podmínkách příslušné univerzity:
K tomu přímým kontaktem ověřit, jak to na univerzitě, jejíž podnět přijímáme, funguje a proč se jí to daří. Jedná se o standardní nástroj výměny zkušeností, který může přispět i k navázání spolupráce mezi univerzitami.
2. Formulovat priority výzkumné činnosti, zaměřit se na oblasti, kde působí tvůrčí týmy či kde jsou předpoklady pro vznik tvůrčích týmů:
To je poměrně náročný krok. Členové akademické obce mají tendenci přeceňovat své výsledky, evaluační mechanismy nenahrávají podpoře komplexního a týmového přístupu. To je jeden z důvodů toho, proč univerzitní svět tak trochu stagnuje oproti nárůstu výzev, které přicházejí od reality samotné. Jakmile by však začalo hledání dlouhodobých priorit a jejich mezigeneračního personálního zabezpečení, posunula by se univerzita o kus dál.
3. Podpořit všechny kroky vedoucí k posílení týmové práce, zejména po linii pracovní skupiny studentů vedené zkušeným pedagogem – dlouhodobě působící tvůrčí týmy – absolventské sítě:
Orientace tímto směrem je spíše vstupem do prostoru, který umožňuje postupně zvyšovat kvalitu společenského poslání, které univerzita plní. Každý krok dál musí stát na zažitých a vnitřně akceptovaných mechanismech, současně však vycházet z představy dlouhodobější perspektivy. Zde existuje velká návaznost na předcházející bod. K výběru priorit může přispět odpověď na otázku, kde jsou předpoklady vzniku studentských pracovních skupin napojených na mezigenerační tvůrčí týmy.
4. Návaznost na vizi vývoje společnost: Docenění role produktivních služeb ve společnosti a univerzit jako jednoho z jejich nejvýznačnějších poskytovatelů z hlediska historické změny, o kterou ve společnosti jde:
Univerzita by se měla identifikovat s některou funkční vizí vývoje společnosti a modifikovat ji pro podmínky plnění svého poslání. Nemusí to být jedna vize a nemusí být domácího původu, ale měla by na ni explicitně odkázat. (V některých stávajících vizích takové náznaky jsou.)
Zde stojí za zdůraznění jeden důležitý moment. Univerzita se může identifikovat například s mezinárodně uznávaným Green Deal, který má v naší zemi konkrétní podobu vize prezentované pod jménem "Nová dohoda", viz:
To nepovažujeme za nejvhodnější. V této vizi nejsou dostatečně doceněny možnosti, které se otevírají růstem ekonomické role produktivních služeb (vzdělání, včetně univerzitního, péče o zdraví, výchovy v rodině a působením kultury, mnohostrannou sociální prací zaměřenou na handicapované, znevýhodněné či vyloučené apod.). Tyto služby mohou:
* Plně využít lidský potenciál, který bude uvolňován v důsledku dříve popsaných technologických změn, zejména v důsledku růstu vstupu umělé inteligence do ekonomiky, správy společnosti i běžného života.
* Přesun těžiště osobní spotřeby či spotřeby domácností od konzumu k orientaci na rozvoj, uchování a uplatnění schopností:
- Vede k mnohem bohatšímu života, k naplnění reálného prožitkového bohatství lidského života, nalézání smyslu žití a bytí.
- Zásadním způsobem snižuje zátěž přírody jak z hlediska využívání zdrojů, tak i poškozování přírody odpadními produkty či znetvořováním krajiny, tj. činí ekonomický růst nejen trvale udržitelným, ale i neomezeným a dynamickým.
* Zvyšuje inovační potenciál společnosti, který se mění ve faktor radikálního snižování přírodních vstupů nutných k dosažení konečných efektů přispívajících ke kvalitě lidského života.
Jinými slovy – stávající "greendealovské" vidění řešení vztahu společenského vývoje a přírodního prostřední je příliš setrvačné, nereflektuje dostatečně ani roli univerzit samotných, univerzity mohou svou činností přispět v návaznosti na něj k postupnému vytváření a vnitřnímu sdílení perspektivnějších, přitažlivějších a realističtějších alternativ.
5, Vytváření zpětné vazby mezi analýzou toho, co se daří univerzitě realizovat a uplatnit ve společenské praxi na jedné straně, na straně druhé identifikováním vnitřních i vnějších příčin toho, co a proč se nedaří; využití této zpětné vazby pro konkretizaci vlastní a společenské vize:
Proto by univerzita měla formulovat konkrétní kroky zdokonalování svých vnitřních mechanismů a postupu v oblasti výzkumných priorit, podrobit to, co se nedaří, kvalifikované diskusi s cílem odpovědět na otázku, proč se to nedaří a jak dál. Zde je vhodné od počátku počítat s tím, že názory nebudou jednoznačné, tj. že je vhodné formulovat alternativní pohledy. Důležité je tyto alternativní pohledy zaznamenat.
Otázka místo úplného závěru: Na čem vázne posun aspoň o kousek dál?
(Pokračování dalším tématem)
A k tomu trochu inspirující přírody:
Vyrazil jsem na průzkum stavu přírody do Botanické zahrady v Troji. Sníh, který tu byl ještě před pár dny, zmizel. Počasí trochu pochmurné. Ale i tak to stálo za to.
Skoro jako předjaří. Uvidíme, zda o sobě dá zima ještě vědět.
Tato zvonička - replika - sem nově přibyla. Vhodně doplňuje prostředí.
Irisky vykvetly naplno. Nádhera.
Kostelík sv. Kláry ve stejnojmenné vinici.