Vize, jakou potřebujeme/404

24. leden 2023 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/404

Vize, jakou potřebujeme/404

Od názorného vyjádření těžiště problematiky vize univerzity ve společenském kontextu se dostáváme k jedné z nejzajímavějších částí: Jaký význam má vize univerzity, co komu přinese?

Vize jedné univerzity - 2. část

Dříve, než přejdeme k tomu nejdůležitějším, k tomu že si názórně ukážeme, v čem spočívá podstata univerzitní vize, uvedeme stručný přehled toho, jak jsou chápány firemní vize v současné odborné literatuře.

Výsledky vyhledávání v databázích Google Scholar a IDEAS/RePEc search (údaje ke dni 12.1.2022)

Klíčové slovo              Google Scholar          IDEAS/RePEc search

vision company           6 440 000                    909

vision statement          3 830 000                    184

vision economy           5 650 000                    2138

vision government      3 680 000                    1547

Society vision              5 330 000                    1532

Vnitropodniková vize má dlouhodobý charakter. Vize je v tomto ohledu prakticky obrazem budoucího (žádoucího stavu). Na základně znalosti vize a dalších proměnných dochází ke stanovení cíle/cílů a strategií. Na tomto přístupu v rámci vnitropodnikového prostředí se shodují autoři napříč odbornou literaturou (Dobrinic a Fabac, 2021; Ashkenas a Manville, 2018; Synek a Kislingerová, 2010; Zuzák, 2011 a další) V neposlední řadě je vhodné zdůraznit, že podniková vize by měla být v souladu taktéž s vývojovými trendy ekonomiky (Negoianu, 2017), tedy s dalšími externími faktory.

Tvůrci vizí jsou v podnikovém prostředí manažeři, kteří se v hyperkonkurenčním prostředí stávají vizionáři a to nejen co do tvorby vize, ale také její sdílení a vysvětlování (Zuzák, 2011; Ashkenas a Manville, 2018). Není tedy stěžejní jen vizi vytvořit, ale sdílet ji a podněcovat změnu.

Z výzkumů dále vyplývá, že vize firmy je chápána jakožto manažerská deklarace budoucnosti (Barringer, B. R., Jones, F. F., & Neubaum, D. O. 2005).

V případě podniků pak pro 21. století přichází výzva v podobě naplňování vize pod tlakem krátkodobých výsledků (Ashkenas a Moore, 2022). Kvůli tlaku na výkon v kratším období není vize hnacím motorem strategie. Tímto motorem jsou typicky roční plány a roční KPI.

Příkladem toho, jak vybalancovat tlak na krátkodobý výkon s dlouhodobou vizí může být ilustrován pomocí přístupu výkonného ředitele Salesforce Marc Benioffa. Ten využívá metodu plánování, která začíná jeho ustálenou celkovou vizí firmy a jejím přístupem jako software jako služba. Svou metodu nazývá V2MOM — vize, hodnoty, metody, překážky a opatření. Na začátku každého roku Benioff navrhne jednostránkový list pro celou společnost, který, jak zkratka napovídá, nejprve vyjadřuje celkovou vizi firmy a poté vysvětluje své myšlenky o klíčových krocích potřebných k tomu, aby se k ní přiblížil. (Vize zůstává rok od roku do značné míry stabilní, zatímco priority a metody implementace se mění.) Poté předá dokument každému ze svých přímých podřízených a požádá je, aby spolupracovali se svými týmy na vytvoření dokumentu V2MOM pro jejich vlastní skupiny. Vedoucí tým poté prochází všemi V2MOM, aby dosáhl úplného celopodnikového sladění a oddanosti svému strategickému záměru na příštích 12 měsíců. Tímto způsobem lze zaručit, že každý jednotlivec ve firmě rozumí rovnováze mezi krátkodobými cíli a dlouhodobou vizí (Benioff, 2020).

Dalo by se očekávat, že firmy budou své vize komunikovat i vůči veřejnosti, obzvláště kvůli zainteresovaným subjektům, jako akcionáři, investoři či další zainteresované skupiny.

O co překvapující jsou výsledky výzkumu autorů (Dumitrascu a Feleaga, 2019) , kteří přicházejí se zjištěním, že pouze 62 % firem zveřejňuje informace o své vizi, 85 % z nich zveřejňuje informace o svém poslání a 54 % společností zveřejňuje své hodnoty. Toto zjištění je o to pozoruhodnější v návaznosti na poznatek (Akter, 2021), že je bez komunikované vize je velice obtížné vybudovat reputaci firmy.

Dle literární rešerše je jedním z aktuálních trendů spojení vize s CSR a dlouhodobou udržitelností (Lesnikova & Schmidtova, 2020; Dumitrascu a Feleaga, 2019)

Seznam zdrojů:

Akter, S. (2021). Companies' vision, mission, and core values focus on human resource management. International Journal of Financial, Accounting, and Management (IJFAM), Vol 2, No 4, pp. 343-355.

ASHKENAS, Ron a Brook MANVILLE. Harvard Business Review Leader's Handbook: Make an Impact, Inspire Your Organization, and Get to the Next Level. Harvard Business Review Press; 1st edition, 2018. ISBN 978-1633693746.

ASHKENAS, Ron a Peter D. MOORE. Keeping Sight of Your Company's Long-Term Vision. Harvard business review [online]. 2022 [cit. 2023-01-12]. Dostupné z: https://hbr.org/2022/04/keeping-sight-of-your-companys-long-term-vision

Dumitrascu, M., Feleaga, L. (2019), Mission, Vision, and Values of Organizations, the Catalysts of Corporate Social Responsibility, Audit Financiar, vol. XVII, no. 1(153)/2019, pp. 142-148, DOI: 10.20869/AUDITF/2019/153/007

Barringer, B. R., Jones, F. F., & Neubaum, D. O. (2005), A quantitative content analysis of the characteristics of rapid-growth firms and their founders, Journal of Business Venturing, 20, 663–687.

BENIOFF, Marc. Create Strategic Company Alignment With a V2MOM [online]. 2020 [cit. 2023-01-12]. Dostupné z: https://www.salesforce.com/blog/how-to-create-alignment-within-your-company/

SYNEK, Miroslav a Eva KISLINGEROVÁ. Podniková ekonomika. 5. Praha: Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-336-3.

ZUZÁK, Roman. Strategické řízení podniku. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.

Nicoleta Negoianu, 2017. "The exercise company - alive company," Social-Economic Debates, Association for Entreprenorial Spirit Promotion, vol. 6(1), pages 6-10, April.

Lesnikova Petra & Schmidtova Jarmila, 2020. "Development of Corporate Sustainability in Enterprises through the Application of Selected Practices and Tools," Organizacija, Sciendo, vol. 53(2), pages 112-126, May.

Dobrinic, D., Fabac, R. (2021). Familiarity with Mission and Vision: Impact on Organizational Commitment and Job Satisfaction. Business Systems Research, vol. 12, no. 1.

(Pokračování třetí částí této problematiky)

A k tomu trochu inspirující přírody:

První výlet, který jsem po návratu ze Španělska podnikl, byl do Chuchelského háje. Zde najdu něco nového v každou roční dobu. Je to rozsáhlý a velmi pestrý areál s mnoha výhledy a bohatou květenou. Dokonce i v tuto dobu.

Kostel sv. Jana Nepomuckého v Chuchelském háji, od kterého je nádherný výhled do údolí Vltavy.


Vilky na kraji Chuchelského háje.

Skála pod Kostelem sv. Jana Nepomuckého.

Bývalý lom v areálu Homolka, který je součástí Chuchelského háje.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář