Vize, jakou potřebujeme/413

2. únor 2023 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/413

Vize, jakou potřebujeme/413

Dostali jsme se k části, která je velmi náročná na zpracování. Dát koncept perspektivní, realistické a přitažlivé vize univerzity ve společenském i globálním kontextu, který zaujme a proti kterému nebudou zásadní výhrady, není jednoduché.

Prorože z hlediska a) svých představ o vizích, které zveřejnily některé naše univerzity[1], b) využívání možností, které jsou popsány v předcházejících částech, c) prioritách výzkumu a portfoliu studijních programů jsou na tom tyto instituce různě různě, neobsahuje koncept konkrétní body toho, co by v té či oné části mělo být uvedeno. V některém z pokračování ukážu, co by tamnapříklad mohlo být.

Vize jedné univerzity - 11. část/1

Koncept vize univerzity ve společenském a globálním konceptu

Úvod:

Růst role služeb, které přispívají k rozvoji, uchování a uplatnění schopností člověka, tj. produktivních služeb, je dlouhodobou historickou tendencí. Nyní se celá globální společnost dostala na pokraj zásadních proměn společnosti, které ji mohou pozvednout na vyšší úroveň, na úroveň, kdy se odvětví produktivních služeb může stát dominantním ekonomickým sektorem a podstatným způsobem přispět k vyšší míře reálného zespolečenštění, tj. vyšší kvalitě mezilidských vztahů. Procházíme obdobím historického zlomu srovnatelného s průmyslovou revolucí, které je jako vždy, když se rodí nové, poznamenáno důsledky setrvačného vývoje v oblastech, v nichž již nastal čas změn.

Technologickými podněty a prostředky této změny jsou procesy označované jako digitalizace, Průmysl 4.0 či dokonce Průmysl 5.0, především však nástup umělé inteligence. Z tohoto hlediska musí univerzita, a to již ve střednědobé perspektivě svého rozvoje, vycházet z identifikování těch schopností, které jsou specificky lidské a tudíž nesubstituovatelné umělou inteligencí. Pokud by to neudělala, vystavovala by své absolventy riziku ztráty uplatnitelnosti, tj. potřebnosti. Za specificky lidské schopnosti, na jejichž pěstování klade univerzita důraz, jejichž role poroste a které jsou podmínkou dlouhodobého uplatnění absolventů, univerzita považuje: ­­­­­_______________

Změny, o kterých hovoříme, se každé, a tedy i naší univerzity, týkají dvojím způsobem:

- Jednak je jedním z nejvýznamnějších poskytovatelů produktivních služeb.

- Jednak v rámci své výzkumné činnosti řeší jako prioritní výzkumná témata též problematiku, která s růstem role produktivních služeb a překonáním bariér zvyšení jejich efektivnosti bezprostředně souvisejí. Dřív, než dáme podrobný výčet prioritních výzkumných témat, uvádíme ta, která z hlediska současných problémů vývoje společnosti považujeme za nejvýznamnější: ­­­­­_______________

Zvýšení efektivnosti produktivních služeb poskytovaných univerzitou:

Obecným cílem vzdělávacích a dalších služeb poskytovaných univerzitou je dosáhnout toho, aby:

- Každý student měl co nejrychlejší kariérní růst, který začíná zapojením do praxe již během studia.

- Absolventi ve středním období dosáhli významné kariérní pozice v oblasti svého uplatnění.

- Z hlediska celoživotní dráhy jejich uplatnění byli otevřeni novým poznatkům, byli schopnosi si je začleňovat do uceleného pohledu na svět a do oblasti své odborné přípravy a aby na základě toho mohli prodloužit zenit i horizont svého profesního a společenského uplatnění.

Za nejdůležtější podmínku splnění těchto cílů považuje univerzita systematické a koncepční vytváření absolventské sítě:

- Prostřednictvím které nacházejí noví absolventi dobré uplatnění a do které jsou zapojováni již během studia.

- Původní a sledovatelský výzkum, s jehož výsledky efektivními formami univerzita seznamuje své absolventy po celý život tak, aby v této oblasti měli významnou konkurenční výhodu.

K naplnění těchto obecných cílů univerzita:

1. Předkládá veřejnosti marketingově zpracovanou verzi vize, jejímž cílem je informovat veřejnost o své činnosti, zaujmout ji a získat zájemce o studium. Odkaz na marketingovou verzi vize ­­­­­_______________

2. Definuje své priority v oblasti výzkumné a návazně vzdělávací činnosti, kterými jsou: ­­­­­_______________

3. Od začátku studia klade univerzita důraz na zpojení studentů do týmové práce tak, aby získali zkušenosti v této oblasti, osvojili si nezbytné návyky a získali předpoklady pro uplatnění v absolventských sítích. K tomu seznamuje studenty se svou vizí, již v prvním ročníku spojuje výuku se zpracováním ročníkových prací, současně se zadáním tématu je zapojuje do týmové práce ve skupinách a tvůrčích týmech:

Hodnocení současného stavu, dosažených pozitivních výsledků, neřešených problémů a příčin těchto problémů: ­­­­­_______________

Konkrétní kroky ke zlepšení situace, překonání problémů a využívání možností: ­­­­­_______________

4. Spolupracuje s domácími i zahraničními univerzitami, konkrétně:

- Univerzita: ­­­­­_______________, důvod spolupráce: ­­­­­_______________, hodnocení výsledků, další kroky v rozvíjení spolupráce: ­­­­­_______________

5. Vyhodnocuje výsledky svého působení:

- Trvalým kontaktem s absolventy, kde se osvědčují zejména tyto formy: ­­­­­_______________ V rámci toho hodnotí spolupráci s firmami a institucemi, kde absolventi působí, konkrétně: ­­­­­_______________. V dalším období se v této oblasti zaměří zejména na následující: ­­­­­ ­­­­­_______________

- Analýzou ohlasů veřejnosti na její činnost, konkrétně těchto: ­­­­­_______________

- Průběžným vyhodnocováním ohlasů studentů na výuku získaných systematicky i příležitostně následujícími formami: ­­­­­_______________ V dalším období se univerzita v této oblasti zaměří zejména na: ­­­­­_______________

- Rozborem evaluace její činnosti kompetentními orgány a vyvození závěrů z tohoto hodnocení, konkrétně: ­­­­­_______________

6. Podrobně rozebírá problémy při uplatnění výsledků řešení výzkumných priorit, které nespadají do oblasti produktivních služeb (svých i partnerských univerzit), identifikuje problémy, příčiny problémů a navrhuje cesty jejich řšení, konkrétně: ­­­­­_______________

7. Z hlediska úspěchů, nedostatků i problémů svého působení analyzuje společenské podmínky svého působení s uvážením globálního kontextu, z toho vyplývají následující závěry: ­­­­­_______________. Návazně na to formuluje svůj pohled na problémy země, ve které univerzita působí, jejich příčiny a možnosti řešení, konkrétně a v alternativách (na některé otázky v této oblasti jsou z přirozených důvodů názory akademické obce odlišné): ­­­­­_______________.  Následujícím způsobem promítá poznatky získané v této oblasti do priorit výzkumné činnosti: ­­­­­_______________

(Pokračování dvanáctou částí této problematiky)



[1] O nich ještě pojednám.

A k tomu trochu inspirující přírody:

Předminulý víkend konečně zasněžilo. Protože teplota začala pomalounku stoupat, vyrazil jsem v neděli do kopců za Prahou, abych si užil aspoň trochu pravé zimy. Zaparkoval jsem nahoře na přejezdu z Řitky do Řevnic. Později tam bylo až 50 aut, ale parkovacích míst je tam dostatek. Po červené jsem došel na Skalku. Areál kláštera je nádherně obnoven, výhledy na Mníšek a okolí překrásné. Mrzlo. Adiabatické rozpínání zafungovalo. U areálu je malý bufet a ohniště s hořícími poleny. Lze zakoupit občerstvení, ale hlavně buřty či výborné klobásy a opéci si je na ohni. Nářadí k opékání je dost. Nálada kolem ohniště byla skvělá. Obsluha pozorná a ceny mírné. Vřele doporučuji. Komplexní zážitek. O týden později jsem si ho s větším počtem účastníků zopakoval opět. A opět velká spokojenost, i když sněhu už nebylo tolik.

Mj. zde se odehrává jedna z klíčových scén "Rubínových křížů" z "Majora Zemana", viz:

https://www.youtube.com/watch?v=mYs5xlCqNKY

Zajímavé je srovnat tehdejší stav místa zdokumentovaný v seriálu, s nynějším.

Poustevna v horní části areálu Skalka.

Křížová cesta končící Poustevnou.

Dolní část křížové cesty se zamrzlým jezírkem, obnovenou klášterní budovou vlevo a Kostelem sv. Magdaleny vpravo.

Ohniště k opékání buřtů a výhled na areál. Oheň se zde pere se sněhem. Kdo vyhraje?

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář