Vize, jakou potřebujeme/409
Nyní již můžeme přejít k otázce, jak nastartovat týmovou práci, která by vedla k posunu "finálního produktu" univerzity na úroveň tvorby absolventských sítí, a tím podstatně zvýšit efektivnost činnosti univerzity a posílit její postavení. Budu záměrně velmi konkrétní, abych předešel námitkám, že se jedná o něco, co jev praxi nerealizovatelné.
Vize jedné univerzity - 7. část
Jak nastartovat týmovou práci
Klíčovou roli má výběr tématu závěrečné práce a procedura jeho přijetí:
1.
Začlenění tématu závěrečné práce do některé z priorit:
V předcházející části jsme ukázali, jakou podobu by měly mít priority výzkumné činnosti. Každá ze závěrečných prací by měla přispívat k řešení některého z témat, která jsou vedením univerzity stanovena jako prioritní.
Poznámka:
To neznamená, že nemohou být výjimky. Student může přijít s vlastním tématem. Uvedu konkrétní příklad. Před patnácti léty jeden ze studentů projevil zájem zpracovat téma "kryptoměny", které se na naší univerzitě na daném oboru a z daného zorného úhlu ještě neřešilo. Rozhovorem jsem si ověřil, že se v daném tématu orientuje a že má předpoklady pro jeho zvládnutí. Podobně tomu bylo přibližně před sedmi léty, kdy jiný student projevil zájem o téma politického marketingu. Obě závěrečné práce byly obhájeny a později bylo na dané téma zpracováno více prací.
2. Návaznost na dosavadní závěrečné práce:
Toto je klíčový moment. Na některých univerzitách dochází k tomu, že jsou obhájeny práce, které nevycházejí z toho, co bylo v dříve obhájených prací řešeno, tj. že není posun vpřed, ale zpracovává se zpracované a řeší řešené. Přitom dříve obhájené závěrečné práce jsou přístupné. Proto je logické požadovat, aby při zadání práce student uvedl: "Na dané téma bylo na naší univerzitě zpracováno více prací, z hlediska mého přínosu považuji za relevantní tyto:..." Následně by pak měl uvést nejméně tři na úrovní bakalářského studia, pět na úrovni magisterského studia.
Poznámky:
- Seznámení se s dříve obhájenými pracemi je pro studenta jednak inspirující, jednak mu poskytuje určitou oporu.
- Student je takto veden k určité úctě k tomu, co již bylo vykonáno (oproti stavu, kdy v případech některých univerzit studenti ani neví, jaké jsou výsledky univerzity v oblasti výzkumu a jací odborníci na ní působí).
- Student, který píše závěrečnou práci, si uvědomí, že i jeho práce bude studována dalšími, čímž se výrazně snižuje riziko plagiátorství.
3. Předpoklad schválení tématu:
Po prostudování prací, ze kterých bude student vycházet, by měl v kontaktu s pedagogem uvést: "Oproti pracím, které již byly na dané obhájeny, obsahuje moje práce tento přínos:...". Teprve na základě toho může být práce přijata.
Poznámka:
V případě bakalářské práce se může jednat například jen doplnění práce rozborem nově publikované teoretické literatury či zahraniční literatury k danému tématu. Posun nemusí být výrazný, ale musí být doložitelný. U diplomové práce na úrovni magisterského studia by měl být posun významnější. Tímto se jednak podpoří řešení témat, kterými se univerzita zabývá, jednak se studenti naučí to nejdůležitější – samostatně myslet.
4. Začlenění studenta do pracovní skupiny v rámci tvůrčího týmu:
Ještě před schválením tématu je student zapojen do pracovní skupiny v rámci tvůrčího týmu tak, aby si osvojil návyky týmové práce a získal zkušenosti z týmové práce.
Poznámky:
- Pracovní skupina by se měla sestávat ze tří studentů bakalářské studia, dvou studentů magisterského studia, jednoho studenta doktorského programu a vedoucího pracovní skupiny z akademické obce (pedagoga). Možné je například i složení 4+3 (bez doktoranda, kterých je nedostatek) apod. Pracovní skupina pracuje částečně autonomně, aby si její členové osvojili organizační návyky, vedoucímu skupiny (který vede jednotlivé práce) předkládá výsledky pracovní schůzky.
- Vhodné je interdisciplinární složení (tj. zapojení studentů z více studijních programů) a případně i účast některého studenta za zahraničí.
- Přínosné je i to, pokud jsou v akademické obci i absolventi univerzity působící v praxi, kteří jsou napojeni na absolventskou síť. To sice v současné době naráží na určitá administrativní omezení, ale je i v rámci současných podmínek realizovatelné. Přispívá to k tvorbě absolventských sítí a přenosu poznatků do praxe.
- Tvůrčí tým (pokud možno mezigenerační) se sestává z akademických pracovníků a pracovních skupin, které vedou, má interdisciplinární složení, řeší některé z prioritních témat.
- Tvůrčí tým pravidelně pořádá teoretické semináře či workshopy, kterých se účastní i studenti z pracovních skupin. Na nich předkládá významnější výsledky své práce či připravované projekty v rámci prioritního tématu nejen členům týmu, ale i absolventům, kteří si s "mateřskou" univerzitou udržují kontakt.
Závěrečná poznámka:
Uvedený styl práce sice na jedné straně klade určité nároky, na druhé straně výrazně zvyšuje efektivnost vedení závěrečných prací a hlavně jejich přínos pro výzkumnou činnost univerzity a pro studenty samotné. Student, který je takto zapojen do týmové práce, má mnohem větší předpoklady pro své uplatnění v absolventské síti. Přechod na uvedený styl práce nelze uspěchat. Důležité je, aby v rámci podrobné a aktualizované verze vize byly stanoveny konkrétní kroky posunu výše uvedeným směrem.
(Pokračování osmou částí této problematiky)
A k tomu trochu inspirující přírody:
S pokračováním vzpomínek na letní Menorku jsem čekal až na příchod skutečné zimy. Sníh napadl, fičelo, ale dlouho to nevydrželo. Teď máme možnost těžit v zimních dnech ze vzpomínek na léto ve středomoří.
Menorku lze poměrně rychle prochodit celou. Je přívětivá, i když pivo v některých obyčejných barech na plážích stálo až k pěti euro. Pláže, skály kolem nich, městečka i piniové háje stály za to.
Krajina na Menorce má řadu podob. Toto je jedna z nich.
Bývalá tvrz. Nyní statek, kde prodávají víno pěstované na Menorce.
Jeden z večerů.
Podívejte se na trochu obscénní zákaz vpravo. Ale je vlastně vtipný. Tabuli najdete na většině pláží.