Vize, jakou potřebujeme/408
Dostáváme se k otázce, jak začít budovat vizi univerzity. V předcházející části jsme si uvedli to, jaký přínos by mohlo zpracování vize pro univerzitu mít. Efekty jsou tak velké, že nastolují otázku, zda je jejich dosažení reálné. Tak se podívejme, jak začít a kam lze dojít.
Vize jedné univerzity - 6. část
Předpoklady budování vize univerzity
Aby bylo možné začít vizi vytvářet, je nutné nejdřív splnit dva předpoklady. Každý z nich má odborný a organizační aspekt:
1. Vytipovat priority výzkumné činnosti univerzity.
0001pt;line-height: normal">2. Přejít ke skupinovému a postupně i týmovému zpracování závěrečných prací.
Začneme nejdříve prvním předpokladem.
Vytipovat priority výzkumné činnosti univerzity:
Jde o to najít témata, která splňují následující předpoklady:
- Jsou širší, dávají prostor pro zapojení více lidí a jejich řešení má dlouhodobější charakter s průběžnými výstupy.
- Univerzita má určitou tradici v jejich řešení, tj. jsou zde lidé, kteří se mohou podílet na jejich řešení včetně těch, kteří v dané oblasti patří mezi přední odborníky.
- Výsledky práce lze publikovat v odborných časopisech, na daná témata lze zpracovat závěrečné práce.
- Mají nepopiratelnou společenskou relevanci, tj. jejich řešení je společenský přínosné.
- Mají přínos i pro univerzitu samotnou a jejich řešení přispívá k rozvíjení vize univerzity ve společenském kontextu.
- Odpovídají akreditovaným programům, případně programům, pro které chce univerzita akreditaci získat.
Témat tohoto typu lze zformulovat desítky, vybírám tři příklady, které jsou nejblíže mé parketě:
1. Reforma penzijního systému zaměřená na podporu motivační role penzijního systému k prodloužení doby (zenitu i horizontu) dobrovolného individuálního výdělečného uplatnění:
O této problematice jsem psal již tolikrát, že se mi to ani nechce připomínat, takže jen jeden odkaz: https://radimvalencik.pise.cz/10644-vize-jakou-potrebujeme-365.html
Téma vyhovuje všem aspektům, počet osob, které se mohou efektivně podílet na jeho řešení, i období, po které jej lze řešit jsou prakticky neomezené. K prodloužení období výdělečného uplatnění může přispět.
- Úroveň zdravotní péče.
- Kvalita vzdělání.
- Firemní kultura.
- Dobře nastavený penzijní systém.
Atd. Každá složka má svůj význam a jde zejména o jejich synergické efekty. Základem musí být dobré nastavení systému k tomu, aby motivoval všechny zúčastněné subjekty (tj. klienty, poskytovatele i zprostředkovatele produktivních služeb) v příslušné oblasti.
Velmi důležité je, že téma má význam i pro samotnou univerzitu: Z jeho řešení vyplývají i konkrétní závěry v oblasti toho, co a jak by se mělo učit, jak by sám student měl přistupovat k tomu, co se učí, aby se dobře připravil na celoživotní dráhu rozvoje a uplatnění svých schopností. Vyplývají odsud i závěry týkající se absolventské sítě univerzit.
Současný stav: V této oblasti se pracuje na naší univerzitě velmi intenzivně, týmově a s dobrými výsledky. K problémům, které zde vznikají, se dostanu později.
2. Současný stav a perspektivy rozvoje tvůrčích mezigeneračních týmů:
Jedná se o téma, ke kterému jsme zpracovali samostatnou monografii. Je online přístupná zde: https://www.vsfs.cz/?id=2479-monografie
I toto téma vyhovuje všem aspektům, počet osob, které se mohou efektivně podílet na jeho řešení, i období, po které jej lze řešit jsou prakticky neomezené. Výhody tohoto tématu jsou mj. v následujícím:
- Dává značný prostor pro práci v terénu (doposud neexistuje reprezentativní zmapování tvůrčích mezigeneračních týmů u nás).
- Je velmi dobrou oblastí pro spolupráci ekonomických, resp. obecně společensky zaměřených a technických či přírodovědeckých univerzit.
- Je to téma výrazně interdisciplinární.
Kromě toho má toto téma zásadní význam i pro univerzitu samotnou. Na dobré univerzitě by mělo působit několik tvůrčích mezigeneračních týmů, zejména však by do oblasti působení a iniciování vzniku tvůrčích mezigeneračních týmů měly vyúsťovat absolventské sítě univerzitě. Perspektivy v této oblasti jsou obrovské. Patrně právě zde se budou odehrávat procesy výrazného růstu role produktivních služeb spojené s vytvářením vztahů vedoucích k vyšší míře reálného zespolečenštění.
Současný stav: V této oblasti se rovněž pracuje na naší univerzitě velmi intenzivně, týmově a s dobrými výsledky. Velmi příznivé je, že o toto téma mají studenti velký zájem a bylo k němu zpracováno několik velmi dobrých závěrečných prací. K problémům, které zde vznikají, se též dostanu později.
3. Identifikování a vztah specificky lidských (umělou inteligencí nesubstituovatelných) lidských schopností a umělé inteligence (uvažované i z hlediska její perspektivy):
Téma vzrušující a zcela nedostatečně řešené, a to i z hlediska aktuálních potřeb univerzit. Každá perspektivní univerzita by měla mít jasnou a ve spolupráci s odborníky na umělou inteligenci podloženou představu o tom, které schopnosti jsou specificky lidské a umělou inteligencí nesubstituovatelné, a to i z hlediska dlouhodobějších perspektiv umělé inteligence. Zde se nabízí velké příležitosti při spolupráci společensky a technicky zaměřených univerzit (která má i širší prakticko-společenský význam). K tomu viz: https://radimvalencik.pise.cz/10100-vize-jakou-potrebujeme-66.html
Jde zejména o to, aby se univerzita zaměřila právě na podporu rozvoje těch schopností svých studentů a absolventů, které jsou umělou inteligencí nesubstituovatelné a po kterých v důsledku digitalizace poroste poptávka.
Současný stav: Doposud jsme na naší univerzitě nezahájili intenzivní odbornou činnost směřující ke zpracování tohoto tématu, ale dle určitých indikací by o ni studenti měli velký zájem.
Jeden příklad navíc: Abych neuváděl jen témata, která řeším či na jejichž řešení se podílím, uvedu ještě jedno, ve kterém je naše univerzita dobrá, je dobře definováno, organizačně i odborně podložené, umožňuje spolupráci s domácími i zahraničními partnery, do jeho řešení je zapojen větší počet studentů: Rodinné firmy.
Shrnutí: Práce na týmovém řešení témat, která jsou společensky relevantní a při jejichž řešení by mohly vznikat funkční absolventské sítě, probíhá, ale ne s dostatečnou intenzitou. V dalších pokračování se pokusíme odpovědět na dvě otázky:
- Jak tuto práci zintenzívnit.
- Co vytváří určité bariéry a jak je překonat.
(Pokračování sedmou částí této problematiky)
A k tomu trochu inspirující přírody:
V centru kolem nuly, tak jsem vyjel do Stodůlek a vyrazil nad Dalejské údolí. Sešlo se tady dost lídí pozorovat tu krásu. Fičelo, mrzlo, padal sníh.
Nádherný kontrast se zabarveným vápencem:
Nad Dalejským údolím. Naproti lom Požáry. Na tomto snímku je pěkně vidět, jak padá sníh.
Osamělý, trochu záhadný dům v lesíku nad Dalejským údolím.
Zasněžené bodláky v lesíku nad Dalejským údolím.
RE: Vize, jakou potřebujeme/408 | maxim 1 | 28. 01. 2023 - 11:33 |