Vize, jakou potřebujeme/396

16. leden 2023 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/396

Vize, jakou potřebujeme/396

Dynamická digitalizace, nástup umělé inteligence, Průmysl 4.0 či 5.0.:

Jakou produkci univerzit si to vyžaduje? – část 2.

Předcházející díl jsme ukončili otázkou: Co brání tomu, aby tímto směrem poskočily naše univerzity a abychom na základě toho dosáhli výrazně lepšího postavení ve světě?

0001pt;line-height: normal">Abychom na ni odpověděli, uděláme ještě dva dílčí kroky:

První: V návaznosti na představu o tom, kam by se měla posunout vzájemně propojená vzdělávací a výzkumná činnost univerzit, jak jsem o tom psal v předcházející části, lze zformulovat následující doporučení studentům:

1. Při studiu si vytvářejte a průběžně konkretizujte představu o místě svého budoucího uplatnění, přitom tak, aby to byla oblast, kde působí nebo perspektivně budou dlouhodobě působit tvůrčích mezigeneračních tým (TMT). Ovšem pozor, buďte při vytváření konkrétní představy kritičtí a realističtí. Případy, kdy vytvořené představy na základě mediálního obrazu či dalších zdrojů se naprosto odlišují od reality, jsou poměrně časté. Bohužel právě tyto idealizované představy, které nekorespondují s realitou, jsou tak často příčinou frustrace při zahájení spolupráce z důsledku nenaplnění očekávání a vlastních představ. Tento jev je některými autory označován jako 'honeymoon-hangover effect'.

2. Pokud máte možnost, vyhledejte nějaký TMT, ve kterém byste chtěli působit, kontaktujte jej a spolupracujte s ním ještě během studia. Pokud vám žádný nevyhovuje, hledejte takové uplatnění, abyste mohli stát u jeho zrodu. K tomu se spojte se svými vrstevníky, ale najděte i někoho zkušenějšího (tedy staršího), kdo by vám mohl pomoci nejen radou, ale i kontakty.

3. Snažte se vytvářet tým již během studia. K tomu potřebujete myšlenku nebo někoho, kdo myšlenku má a chce ji prosadit. Obstarejte si teoretickou literaturu, která vám umožní, abyste v oblasti předpokládaného uplatnění měli náskok. Najděte si kolegy, kteří by se složitější problematice snažili porozumět společně s vámi.

4. Předměty, které studujete, si osvojujte společně se znalostí historie nejvýznamnějších objevů, ke kterým v nich došlo. Pozorně si všímejte, jakým způsobem v rozvoji jednotlivých teoretických disciplín proběhl přesah stávajícího poznání a jak lze tato poznání aplikovat.

5. Nebojte se matematiky. Není o počítání, ale o rozšiřování a kultivování vaší představivosti.

6. Život je běh na dlouhou trať, tak si průběžně vytvářejte a konkretizujte představu o celoživotní perspektivě vašeho produktivního uplatnění.

7. Počítejte s tím, že čím bude úspěšnější TMT, ve kterém najdete uplatnění či který napomůžete vytvořit, tím větším nepřátelským tlakům bude vystaven. Tyto tlaky se pak mohou projevit konflikty mezi členy TMT, od počátku se snažte objevovat cesty, jak konflikty efektivně řešit. Spolu s kolegy sledujte společenský kontext; příčiny a zdroje špatností jsou poznatelné, hledejte spojence.

8. Nezapomínejte, že komplementarita rolí je nejlepší prevencí nezdravé rivality. Nesnažte se ve všem vyrovnat ostatním, ale odhalte a využívejte vaše přednosti. Sami se přesvědčte, že poznatky Stephena Covey k efektivitě spolupráce skutečně fungují.

9. Všimněte si a pozorujte sami na sobě to, že čím větší cíle máte, čím více je realizujete společně s dalšími (v TMT), čím více se dovedete radovat z úspěchu druhých a čím v delší perspektivě uvažujete, tím plněji žijete, tím lépe snášíte neúspěch, tím vice se dokážete motivovat k tomu, co je přínosné a důležité.

(Pokračování)

A k tomu trochu inspirující přírody:

Ptáci na zimu létají do teplých krajin. Tak proč taky neletět. Zima u nás stejně moc nezimní (pár procházek zasněženou Prahou jsem si stihl udělat). Tak trávím pár dní na jihu Španělska mezi Alicante a Cartagenou). Párkrát jsem zde už v tuto dobu byl a vždy mně zdejší sluníčko dodá sílu až do příchodu jara.

Pod majákem na Mysu Palos u Kartageny.

Pohled od majáku směrem do vnitrozemí.


Další foto nejen v tomto, ale i dalších pokračováních je z výletu do Sierra Nevady nad Granadou. Pohoří dosahuje téměř tři a půl tisíce metrů nad mořem. Tady ještě nezačíná sněhové pásmo.

Tady už se dostáváme do oblasti sněhu.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář