radekn*: PROČ BY K TOMUTO NEMĚLO VE VZDĚLÁVACÍM SYSTÉMU ČR VŮBEC DOJÍT!
Dovolím si TÍMTO reagovat na Vaše poslední 2 odstavce.
Souhlasím, že video je manipulativní, upozorňující na nebezpečí ideologií prosazujících svobodu, společenskou rovnost....
Nejsem odborník na vzdělávací systém v USA, ale i jako návod pro pedagogy v našich školách, kterým by hrozilo, že se s podobně aktivisticky naladěnými rodiči, příp. ředitelem setkají, náš vzdělávací systém a priori takovýto vývoj neumožňuje.
V našem vzdělávacím systému se pracuje podle RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU (dále RVP), který vydává MŠMT. V něm jsou uvedeny Pedagogické cíle a očekávané výstupy, které popisují / definují, jakých (byť minimálních) dovedností by měl žák v určité fázi vzdělávání ovládat (3,5,7,9 ročník).
Na jeho základě si školy zapsané v Registru škol (co dostávají mzdy a další fin. prostředky od státu - převodem přes MŠMT) sestaví vlastní ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM, kde si učitelé matematiky, v tomto případě tzv. národkáři/ky zpracují vlastní program s pedagogickými cíly opírajícími se o pokyny v RVP.
Pro náš případ jsou to:
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
- rozvíjení paměti žáků prostřednictvím numerických výpočtů a osvojování si nezbytných matematických vzorců a algoritmů
Očekávaný výstup po 3. ročníku je:
M-3-1-01 používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků
M-3-1-04 provádí zpaměti jednoduché početní operace s PŘIROZENÝMI čísly
a minimální úroveň je (mimojiné):
M-3-1-04p sčítá a odčítá s užitím názoru v oboru do 20
M-3-1-05p řeší jednoduché slovní úlohy na sčítání a odčítání v oboru do 20 umí rozklad čísel v oboru do 20.
Takže bez ohledu na odbornou diskusi mezi Vámi, zda je v nějakém oboru čísel možné, aby 2+2 bylo 22, paní učitelka by měla panu ředitelovi i panu inspektorovi ukázat tyto dokumenty a poslat je do háje.
Dokonce i kdyby byl inspektor (který seděl ve videu vedle starosty) jakkoliv progresivistický, tak první co Česká školní inspekce dělá je, že jde do ŠVP, příp. se opře o RVP a zjišťuje, zda pedagog pracuje - má zpracované přípravy podle těchto dokumentů.
Co se týče vysvětlení situace rodičům (u nich je to zcela jistě složitější), ale zmíněný ŠVP je jim k dispozici a tím, že si zvolili danou školu, aby ji jejich "zlatíčko" navštěvovalo, tak souhlasili s tím, že se bude učit podle jejich ŠVP.
Čili opět by pedagog měl odkázat protestující rodiče, ale i "sráče" pana ředitele, který by lezl rodičům (zejména těm, co jsou donory školy) do zadku, na tento program a hotovo, přes to nejede vlak.
Druhou možností je jim navrhnout přesunutí děťátka na takovou školu, kde se nejede podle RVP (mimo registr škol), případně mají v ŠVP v oblasti matematiky pro I. stupeň něco jiného.
Případně může pana ředitele vyzvat, aby dal přepracovat ŠVP podle jeho představ, což je taková práce, že se na to většina ředitelů raději vykašle.
Samozřejmě též by mohla aktivistickému / progresivnímu panu řediteli navrhnout, ať na škole založí matematický kroužek pro nadané děti, kde by si mohly hrát s matematikou duchu autorova článku a komentářů výše.
Z toho důvodu jsem označil zmíněné video za manipulativní a naše rodiče, či pedagogy, kteří rozumí pedagogické práci (znají RVP, ŠVP a dělají si podle nich své přípravy) by mělo nechat v klidu.
-----------------
Tento rozsáhlý komentář jsem si dovolil opublikovat i proto, že významnou složkou VIZE máme vzdělávání, tak by mohlo být užitečné, kdybychom vycházeli z českých reálií a nenechali se strašit těmi (USA), co v tom žádný řád a pravidla nemají a neřešili problémy, které by erudovaným lidem v oboru vzdělávání přišly neadekvátní.
A co se týče do budoucna, protože myšlení bolí a soudobí aktivisté a progresivisté ať už z levice, či Piráti, TOP či ODS se ve výrazné většině holedbají, jak jim už na škole "matematika nic neříkala" dovolím si předvídat, že odborníci na matematiku snadno ubrání své pasáže v RVP proti jejich neodborným, naivním nápadům.