Radek Novotný ke včerejší online diskusi o vizi

31. říjen 2022 | 07.47 |
blog › 
Radek Novotný ke včerejší online diskusi o vizi

Včerejší (30.10.) online diskuse k pěstování vize byla velmi plodná a alespoň jsem to tak vnímal) pro všechny účastníky přínosná. Krátce po jejím skončení mně Radek Novotný poslal tento text. Stojí za zveřejnění, protože postihuje význam tvorby vize a dává velmi užitečné náměty. Od svého textu jej jako vždy odlišuji barvou:

Co dnes v online diskusi nezaznělo a možná by mělo

Radek Novotný

Zdravím vespolek, stále si myslím, že bychom měli více strukturovaně diskutovat o obsahu a formě II. národního obrození a k tomu na závěr posílám pár bodů, co jsem měl připravené na diskusi.

Nicméně bych chtěl otevřít jiné téma dnešní diskuse a tím je, jak popostrčit potenciál demonstrací, ukázat nové tváře a nové otázky, zkuste si pustit na YT debatu mezi Vidlákem, Vlkem a Cimbálem, kde padla na toto téma zajímavá myšlenka, která má z našeho hlediska zajímavé jádro.

Diskutovali o tom, že dnes na jakékoliv nové osobnosti se v českém prostředí snažíme najít něco špatného a tím je vlastně ještě v zárodku onálepkovat a zlikvidovat. A že Občanské fórum bylo v revoluci úspěšné právě proto, že měli pár jasných cílů – v podstatě hesla, která lidi oslovila a sjednotila. A že tam nebyly jen nějaké jedna či dvě osobnosti, na které by se ten mediální tlak dal zaměřit.

Čili není lepší prostě udělat to, co stejně děláme? Tj.: Prezentovat podstatu Vize, pár hlavních hesel a pod touto vlajkou spojovat lidi, osobnosti se postupně vygenerují sami. Ale hlavně už v počátku bude mít hnutí početní sílu, proti které bude současný establishment těžko vystupovat.

Příslušnou část diskuse najdete zde:

https://www.youtube.com/watch?v=CAn_mqNChAU

(cca od 50 do 55 minuty).

Nyní k obsahu a struktuře II. NÁRODNÍHO OBROZENÍ

Jan Campbell u Bureše a dr. Skály hovořil o tom, že po kolapsu předpokládá vznik minisystémů, které se zaměří na své vlastní vzdělávání, kulturu a ekonomiku.

https://www.youtube.com/watch?v=dFJXL12jctE

V podstatě, když si to uvědomíme, tak stejné aspekty mělo i I. národní obrození!

Kultura jako protiváha genderově vyvážené nomenklatuře, ale hlavně, že někteří lidé více než kognitivní argumenty a vzdělávání přijímají afektivní (postojové) formy argumentů a učení se. A v tom je kultura mnohem efektivnější – viz zmíněná potulní divadla s českými divadelními hrami na vlastenecká témata.

O vzdělávání diskutujeme též.

A ta minisystémová ekonomika – v tom může bártrový obchod na lokální úrovni (viz příspěvek u Radima) velmi dobře pomoci, pokud najdeme univerzální převodní ekvivalent (viz můj komentář na něj), ale v tom by právě odborníci na ekonomiku mohli pomoci!

Další nohou pro stabilitu minisystémů na žití Vize by mohlo být Nakladatelství na vydávání brožurek, nejde ho zastavit jako digitální média a sociální sítě.

A propagaci Vize a praktické ukázky jejího žití realizovat osobními setkáváními, v aktivity v klubech, zakládáním komunit, kde je i možnost prezentovat a generovat osobnosti.

K tomu ode mne:

Náměty považuji za skvělé a odkazy na videa s diskusemi za velmi dobře vybrané. Myslím, že osloví každého.

Důležité je upozornění na vzájemnou podmíněnost kultury a vzdělání: Kultura by měla motivovat ke vzdělání, vzdělání ke kvalitní kultuře.

Za sebe se pokusím:

- Co nejvíce urychlit tvorbu videí zaměřených na témata univerzity všeho věku.

- Ověřit možnost vydávání malotirážních brožur, které by kolovaly z ruky do ruky.

- A to nejdůležitější: Pokusím se co nejsrozumitelněji (lépe než dosud) vysvětlit, že to, čím může být naše vize silná a přitažlivá, bezprostředně souvisí s vymezením změny ve vývoji společnosti (změny v charakteru ekonomického růstu, v typu ekonomiky a následně v celém společenském systému) do které jdeme.

Současná doba je velkou příležitostí k tomu, abychom napomohli zrodu osobností v počtu dostatečném pro uchování naší národní identity a podmínek pro kvalitní život v naší zemi. Snad tím přispějeme i k větší stabilitě ve světě.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší