Vize, jakou potřebujeme/292
Jak prezentovat a šířit "žití" Vize
Radek Novotný
Vize má jednu nespornou výhodu – tím, že se zaměřuje na rozvoj lidských vlastností a schopností (kreativita, empatie, zájem o poznání) je to žití být Člověkem.
A my jsme od narození nastaveni na tento režim. Jsme akorát deformováni – poslouchat, honit se za spotřebou, spíše jednoduššími, i když ne lepšími cestami ve prospěch někoho jiného (umožnit druhým poziční investování).
Žití Vize samo o sobě bude Člověka naplňovat přirozenou spokojeností (dobrým pocitem ústícím až do blaženosti).
Ano, je třeba se zamýšlet nad tím, jak smysluplnou formou "znovu otevřít" v lidech krásy matematiky, funkčního pohledu na dějiny, podpořit kreativní myšlení, naučit je nekonfliktní diskusi a vzájemné sdílení svých názorů.
Další výhodou žití Vize je to, že nemá žádný cíl, ve smyslu teď budeme makat, odříkat si a pak až dojdeme na konec cesty, něco se stane (po smrti pobyt v ráji, mít 60 panen a víno, dřít abych byl tak bohatý, že potom už nebudu muset nic ndělat, apod.).
Samotným smyslem je totiž "žití Vize", každodenní, posilovat v sobě lidské schopnosti a vlastnosti.
Ale před realizací bude třeba lidem Vizi prezentovat, ukázat její výhody. Vzbudit v nich touhu po poznání (pohled na svět kolem sebe matematickým úhlem pohledu), že je prospěšnější investovat do svého rozvoje "být Člověkem" než do pozičního investování. A to je afektivní vzdělávání – změna postoje.
Nyní jsem opět shlédl seriál F. L. Věk – oni to tenkrát měli těžší, rozvíjeli a posilovali v sobě a v druhých vlastenectví proto, aby získali pro národ a jazyk svobodu.
My tento cíl mít nemusíme, nám by stačilo to vlastenectví posilovat a žít.
Ale mohli bychom se ze seriálu inspirovat tím, že v šíření vlastenecké myšlenky jim pomáhalo umění (literatura, divadlo).
Nebylo by k užitku oslovit dramatiky, spisovatele, aby svým uměleckým způsobem popisovali a prezentovali Vizi a žití Vize?
Nemám tím na mysli klasický západní Aristotelovský příběh (Otevření, Háček, Zámek, První velký test, Změna, Druhý velký test, Vše ztraceno, V úzkých, V útoku, Finální boj), ale spíš gnostické vyprávění o okolnostech (problémech) žití v duchu pravidel Vize.
Je jedno, zda formou knížky, či divadelním představením.
A CO SE TÝČE VÝCHOVY K MATEMATICE, či jak učit matematiku, již jsem psal, že tento obor nemá u laické veřejnosti (díky vzpomínkám na školu) tu nejlepší pozici.
Nebylo by tedy užitečnější podpořit touhu po matematickém poznání tím, že se obleče do vzdělávání v "Kritickém myšlení"?
Jak jsem psal o agnosticko-počítačovém interpretačním modelu, za pomoci kterého poznáváme svět. Právě hledání vztahů, závislostí na různých vlivech za pomoci matematických modelů a funkcí je právě propojení teorie s praxí.
Co se týče ONLINE VZDĚLÁVÁNĺ UNIVERZITY VŠEHO VĚKU myslím, že by bylo užitečné se inspirovat již celosvětově úspěčným systémem MOOC (Massive Open Online Courses ), se kterými mám letité bohaté zkušenosti z universit v USA i v V. Británii.
Vedle uživatelsky příjemných nástrojů (videopřednášky, texty dostupné na internetu) bych doporučoval NEVYŘADIT ze vzdělávacího systému přirozená komunikace k tématu mezi účastníky.
I v rámci klasického vysokoškolského vzdělávání byla pro mě osobně velmi pozitivní vzájemná disputace, i hádky se spolužáky nad probíranými tématy. A s ohledem na tisícileté zkušenosti vzájemného předávání poznatků a zkušeností touto formou si myslím, že by bylo vhodné se též inspirovat pravidly zmíněného MOOC.
V rámci online vzdělávání se to realizuje tak, že na rozdíl od navrhovaného vlastního sebehodnocení se používá "peer review". To znamená, že účastníci získají hodnocení svých esejí, či projektových úloh, pokud sami konstruktivně (podle určité metodiky) ohodnotí práci svých tří kolegů.
Tím se nejen naučí se na zadaný úkol dívat z různých jiných úhlů pohledu, ale i konstruktivně argumentovat "ad rem" – k věci, na rozdíl od "ad hominem" (hodnocení je anonymní). Už samotná formulace protiargumentů pomáhá ujednotit si názory a srozumitelně je formulovat/prezentovat.
Několik kol kurzů jsem v rámci Coursery fungoval i jako nezávislý dobrovolný hodnotitel a pro ujednocení si vlastních pohledů na studovaný obor mi jako již absolventovi kurzu nezaujaté hodnocení spousty projektových úkolů nových účastníků pomohlo.
Něco jako když člověk v rámci doktorandského studia pracoval jako asistent svému profesorovi v rámci cvičení základního vysokoškolského učiva.
Jak říká Prof. Veličko, člen týmu "Dostatečně všeobecné teorie řízení": "pravda se ověřuje praxí".
K tomu ode mne:
Děkuji za skvělé doplnění.
(Pokračování dalším tématem)
A k tomu trochu inspirující přírody:
Většinu letní dovolené jsem trávil z rodinných důvodů v Košicích. Přece jen se nám však s manželkou podařilo krátce si zaletět k moři na Menorku. A tam máme možnost těžit ve zkracujících se podzimních dnech ze vzpomínek na léto ve středomoří.
Menorku lze poměrně rychle prochodit celou. Je přívětivá, i když pivo v některých obyčejných barech na plážích stálo až k pěti euro. Pláže, skály kolem nich, městečka i piniové háje stály za to.
Kombinace moře a skal jsou přenádherné. Z prvního výletu.
A také hned kousek za hotelem na prvním výletu jsem uviděl nejvyšší horu Menorky. Není příliš vysoká, ale je vidět za všech míst kolem celé Menorky.
Záliby. Bývá jich zde několik za sebou.
Piniový háj s dunami.