Vize, jakou potřebujeme/290
Součástí rozšíření verze vize nemůže nebýt koncepce odstranění úpadku vzdělání a důsledků tohoto úpadku, a to i pokud jde o vymezení toho, co by mělo být nezbytnou součástí obsahu vzdělání. Vzdělání je základem produktivní spotřeby, základem naplnění smyslu žití, který je založen na rozvoji a uplatňování schopností. Ve zlomové době však k tomu přistupuje i to, že přirozená autorita vzdělání umožňuje alespoň částečně vytlačit z naší psychiky zapouzdřující memplexy, tj. ty replikátory v komunikačním prostoru, jejichž stabilita je založena na tom, že si podmaňující psychiku člověka a uzavírají jej do stereotypů a názorových bublin. S takto zasaženými lidmi se pak snadno manipuluje.
Několik následujících dílu seriálu k pěstování vize je věnováno náčrtu toho, jak by mohlo být koncipováno funkční a přitažlivé vzdělání odpovídající úrovni univerzitního vzdělání.
Projekt UNIVERZITY VŠEHO VĚKU – část 16.
Závěr série věnované Univerzitě všeho věku
0001pt">V této části bych chtěl polemizovat s názorem, že se jedná o nerealizovatelnou fikci. Jsem přesvědčen, že lze začít krok za krokem takovouto univerzitu budovat s dvojím vyústěním:
- Jednak jako využití "vhodného pozemku" pro pěstování vize. Tj. aktivity v dané oblasti mohou být důležitou součástí pěstování vize.
- Jednak jako systematická příprava na začlenění vzdělávacích aktivit vyvinutých při přípravě Univerzity všeho věku do systému akreditovaného vzdělání.[1]
Hlavní argument ve prospěch realizovatelnost
Existuje velké množství lidí všeho věku, kteří si kladou otázku, zda "mají na to vystudovat univerzitu". Nejde jen o finance, ale jde i o finance. Člověk si něco zaplatí a pak ještě zjistí, že se zklamal sám v sobě. Chápu jeho rozpaky. Přitom právě jejich váhání je příznakem určité míry kritičnosti k sobě samotnému, což je jedním z důležitých studijních předpokladů.
Navrhovaný projekt nabízí řešení: Bezplatně a neformálně si ověřit, na co mám, pokud jde o možnost řádného akreditovaného studia, a navíc lépe chápat, o co ve společnosti jde a co dělat. K tomu dvě poznámky:
1. Struktura předmětů a vzdělávacích aktivit Univerzity všeho věku je volena tak, aby vytvářeny určitý motivující celek, aby napomohly člověku plněji chápat, o co ve společnosti jde a co dělat. Tomuto cíle je podřízena především.
2. Ne všechny vzdělávací aktivity jsou "akreditovatelné", což má řadu důvodů[2], podstatná část z nich však ano. Proto si člověk může nejen vyzkoušet, na co má, ale také se na řádné studium připravit, případně splnit část studijních povinností.
Ten, kdo se ujme institucionálního zastřešení a převzetí toho, co bude v rámci budování univerzity všeho věku vykonáno, hodně získá.
První kroky budou v oblasti:
1. Získání atraktivních osobností pro první videolekce, z nichž potom bude možné dotvářet ucelený systém.
2. Navázání spolupráce s vhodnými privátními internetovými televizními studii (i pro ně to je lukrativní příležitost).
Jak jsem uvedl již dříve, lze přistoupit k praktické realizaci Univerzity všeho věkuv následujících etapách:
1. Soubor cca 30minutových přednášek postupně pokrývající všechny problémové okruhy s využitím špičkových odborníků.
2. Online dostupné texty pokrývající všechny problémové okruhy s využitím špičkových odborníků.
3. Využití privátní online televize k propagování a zabezpečení dostupnosti přednášek.
4. Metodika výuky a způsob vlastního vyhodnocení dosažené úrovně poznání (každý zájemce si bude moci sám vyzkoušet, co a jak umí).
5. Napojení takto vyvíjeného systematického vzdělávání na systém akreditovaného vzdělávání.
Cílem je poskytnout základ, který umožní každému získat dostatečné znalosti a poznávací schopnosti k pochopení toho, o co v současné době jde a co dělat. To budeme potřebovat, pokud se z velmi složité situace chceme dostat, viz následující poznámka.
(Pokračování dalším tématem)
[1] Jakmile aktivity v rámci budování Univerzity všeho věku dosáhnou určitého stupně, jakmile budou výsledky dostatečně významné, najde se subjekt, který se jich ujme a začlenění do systému akreditovaného vzdělání. Na toto vyústění prací má smysl se od počátku orientovat.
[2] Až nastane vhodná doba pro přifázování vzdělávacích aktivit při budování Univerzity všeho věku k akreditovanému univerzitnímu vzdělání, bude nutné volit řadu kompromisů. Současně bude nutné vést i kvalifikovaný, korektní a v určitém smyslu i "umírněný" (vím, o čem mluvím) spor o podobě univerzitního vzdělání. To je v současné době poplatné setrvačnému vidění, tomu vidění, které podporuje cestu do pekel gradujících problémů.
A k tomu trochu inspirující přírody:
Další víkend jsem si vyrazil do Beskyd v okolí Čantoryje. Vyjel jsem ještě v noci, takže brzy ráno jsem byl na severu Moravsko-Slezského kraje, udělal pár foto a pokračoval na polskou stranu do lázeňského města Wisla, kde jsme se s manželkou ubytovali. Hlavním cílem byla Čantoryje z polské strany (před dvěma léty jsem ji dělal z české strany). Počasí se celkem vydařilo a dvoudenní výlet stál za to.
Rozhledna na Čantoryji (995 m. n. m.). Pod ní je také hospůdka. Lepší je ale asi kilometr odsud po hřebeni směrem k Malé Čantoryji. Česká i polská jídla, zejména skvělé polévky.
Nesmírně architektonicky zajímavě řešené městečko Ustroň ze sjezdovky pod Čantoryjí.
Toto je nejen pěkný, ale i zajímavý pohled. Z horní části sjezdovky nad Wislou na protější část polských Beskyd, kde vrcholy dosahují přes dvanáctset metrů. Je tam velmi řídké osídlení i málo turistických značek, chystám se tam příští rok.
Pohled z horní části sjezdovky do hlubin Polska. Vpravo nahoře je vidět i jezero Wisla.