Vize, jakou potřebujeme/288

30. září 2022 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/288

Vize, jakou potřebujeme/288

Součástí rozšíření verze vize nemůže nebýt koncepce odstranění úpadku vzdělání a důsledků tohoto úpadku, a to i pokud jde o vymezení toho, co by mělo být nezbytnou součástí obsahu vzdělání. Vzdělání je základem produktivní spotřeby, základem naplnění smyslu žití, který je založen na rozvoji a uplatňování schopností. Ve zlomové době však k tomu přistupuje i to, že přirozená autorita vzdělání umožňuje alespoň částečně vytlačit z naší psychiky zapouzdřující memplexy, tj. ty replikátory v komunikačním prostoru, jejichž stabilita je založena na tom, že si podmaňující psychiku člověka a uzavírají jej do stereotypů a názorových bublin. S takto zasaženými lidmi se pak snadno manipuluje.

Několik následujících dílu seriálu k pěstování vize je věnováno náčrtu toho, jak by mohlo být koncipováno funkční a přitažlivé vzdělání odpovídající úrovni univerzitního vzdělání.

Projekt UNIVERZITY VŠEHO VĚKU – část 14.

Prakticky zaměřené předměty

Osvojování perspektivní, realistické a přitažlivé vize jako součást životního stylu

Proč musí mít vize tyto parametry:

- Perspektivní, tj. dohlédnout až za horizont řešení současných problémů a vytvořit o příslušném stádiu vývoje společnosti konkrétní představu.

- Realistická, tj. zaměřena na dostatečně velké společenské síly, které ji umožní realizovat a k jejichž probuzení, organizování, motivování apod. slouží. Jinak řečeno – její adresát musí být schopen vizi realizovat.

- Přitažlivá, tj. podíl na její osvojování, pěstování, sdílení a realizaci musí člověku přinášet uspokojení, musí se stát součástí jeho života.

Jak si vizi osvojovat:

- Začít seznámením se s nejstručnější formou vize.

- Položit otázky k tomu, co není zcela srozumitelná, co si představit pod obecnými formulacemi.

- Formulovat kritické poznámky a alternativy (tj. to, s čím nesouhlasím); velmi důležité pro pochopení vize i pro zapojení se do procesu jejího pěstování.

- Na základě tohoto se seznámit s vybranými alternativními vizemi a širšími variantami vize (podle konkrétního vlastního zájmu).

- Přejít k vybraným otázka, které se dotyčnému studujícímu zdají nejvýznamnější.

Doporučené aktivity:

- Konkretizovat představu o tom, jak dojde k odstartování realizace vize, jaké budou nejdůležitější první kroky.

- Aktivně se zúčastnit online diskuse k pěstování vize ve vybrané skupině osob a následně zformulovat závěry z diskuse.

- Pokusit se samostatně zformulovat výčet příčin, které brání širšímu sdílení vize.

- Pokusit se zodpovědět na otázku, co by mohlo zvýšit atraktivitu vize jako předpoklad jejího sdílení a účasti na jejím pěstování.

- Formulovat představu o struktuře a procesu formování (utváření) subjektu, který je potenciálním a aktuálním realizátorem vize.

Zde je příklad toho, jak by mohl vypadat podklad pro studium vize:

O perspektivní, realistické a přitažlivé vizi v časopisu Marathon

https://radimvalencik.pise.cz/10517-vize-jakou-potrebujeme-279.html

K tomu:

Uvítám další náměty.

(Pokračování posledním prakticky orientovaným předmětem)

A k tomu trochu inspirující přírody:

Další víkend jsem si vyrazil do Beskyd v okolí Čantoryje. Vyjel jsem ještě v noci, takže brzy ráno jsem byl na severu Moravsko-Slezského kraje, udělal pár foto a pokračoval na polskou stranu do lázeňského města Wisla, kde jsme se s manželkou ubytovali. Hlavním cílem byla Čantoryje z polské strany (před dvěma léty jsem ji dělal z české strany). Počasí se celkem vydařilo a dvoudenní výlet stál za to.

Z procházky po lázeňském městě Wisla. Pěší zóna hojně osazená obchůdky a hospůdkami.


Další část pěší zóny.

Řeka Wisla v městě Wisla. Nedaleko odsud jsme pojedli docela dobrý žurek. Polská kuchyň byla jedním z důvodů, proč jsme sem jeli.


Pohled na Čantoryji z Wisly. Nahoře je vidět rozhledna.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář