Vize, jakou potřebujeme/288
Součástí rozšíření verze vize nemůže nebýt koncepce odstranění úpadku vzdělání a důsledků tohoto úpadku, a to i pokud jde o vymezení toho, co by mělo být nezbytnou součástí obsahu vzdělání. Vzdělání je základem produktivní spotřeby, základem naplnění smyslu žití, který je založen na rozvoji a uplatňování schopností. Ve zlomové době však k tomu přistupuje i to, že přirozená autorita vzdělání umožňuje alespoň částečně vytlačit z naší psychiky zapouzdřující memplexy, tj. ty replikátory v komunikačním prostoru, jejichž stabilita je založena na tom, že si podmaňující psychiku člověka a uzavírají jej do stereotypů a názorových bublin. S takto zasaženými lidmi se pak snadno manipuluje.
Několik následujících dílu seriálu k pěstování vize je věnováno náčrtu toho, jak by mohlo být koncipováno funkční a přitažlivé vzdělání odpovídající úrovni univerzitního vzdělání.
Projekt UNIVERZITY VŠEHO VĚKU – část 14.
Prakticky zaměřené předměty
Osvojování perspektivní, realistické a přitažlivé vize jako součást životního stylu
Proč musí mít vize tyto parametry:
- Perspektivní, tj. dohlédnout až za horizont řešení současných problémů a vytvořit o příslušném stádiu vývoje společnosti konkrétní představu.
- Realistická, tj. zaměřena na dostatečně velké společenské síly, které ji umožní realizovat a k jejichž probuzení, organizování, motivování apod. slouží. Jinak řečeno – její adresát musí být schopen vizi realizovat.
- Přitažlivá, tj. podíl na její osvojování, pěstování, sdílení a realizaci musí člověku přinášet uspokojení, musí se stát součástí jeho života.
Jak si vizi osvojovat:
- Začít seznámením se s nejstručnější formou vize.
- Položit otázky k tomu, co není zcela srozumitelná, co si představit pod obecnými formulacemi.
- Formulovat kritické poznámky a alternativy (tj. to, s čím nesouhlasím); velmi důležité pro pochopení vize i pro zapojení se do procesu jejího pěstování.
- Na základě tohoto se seznámit s vybranými alternativními vizemi a širšími variantami vize (podle konkrétního vlastního zájmu).
- Přejít k vybraným otázka, které se dotyčnému studujícímu zdají nejvýznamnější.
Doporučené aktivity:
- Konkretizovat představu o tom, jak dojde k odstartování realizace vize, jaké budou nejdůležitější první kroky.
- Aktivně se zúčastnit online diskuse k pěstování vize ve vybrané skupině osob a následně zformulovat závěry z diskuse.
- Pokusit se samostatně zformulovat výčet příčin, které brání širšímu sdílení vize.
- Pokusit se zodpovědět na otázku, co by mohlo zvýšit atraktivitu vize jako předpoklad jejího sdílení a účasti na jejím pěstování.
- Formulovat představu o struktuře a procesu formování (utváření) subjektu, který je potenciálním a aktuálním realizátorem vize.
Zde je příklad toho, jak by mohl vypadat podklad pro studium vize:
O perspektivní, realistické a přitažlivé vizi v časopisu Marathon
https://radimvalencik.pise.cz/10517-vize-jakou-potrebujeme-279.html
K tomu:
Uvítám další náměty.
(Pokračování posledním prakticky orientovaným předmětem)
A k tomu trochu inspirující přírody:
Další víkend jsem si vyrazil do Beskyd v okolí Čantoryje. Vyjel jsem ještě v noci, takže brzy ráno jsem byl na severu Moravsko-Slezského kraje, udělal pár foto a pokračoval na polskou stranu do lázeňského města Wisla, kde jsme se s manželkou ubytovali. Hlavním cílem byla Čantoryje z polské strany (před dvěma léty jsem ji dělal z české strany). Počasí se celkem vydařilo a dvoudenní výlet stál za to.
Z procházky po lázeňském městě Wisla. Pěší zóna hojně osazená obchůdky a hospůdkami.
Další část pěší zóny.
Řeka Wisla v městě Wisla. Nedaleko odsud jsme pojedli docela dobrý žurek. Polská kuchyň byla jedním z důvodů, proč jsme sem jeli.
Pohled na Čantoryji z Wisly. Nahoře je vidět rozhledna.