Vize, jakou potřebujeme/287
Součástí rozšíření verze vize nemůže nebýt koncepce odstranění úpadku vzdělání a důsledků tohoto úpadku, a to i pokud jde o vymezení toho, co by mělo být nezbytnou součástí obsahu vzdělání. Vzdělání je základem produktivní spotřeby, základem naplnění smyslu žití, který je založen na rozvoji a uplatňování schopností. Ve zlomové době však k tomu přistupuje i to, že přirozená autorita vzdělání umožňuje alespoň částečně vytlačit z naší psychiky zapouzdřující memplexy, tj. ty replikátory v komunikačním prostoru, jejichž stabilita je založena na tom, že si podmaňující psychiku člověka a uzavírají jej do stereotypů a názorových bublin. S takto zasaženými lidmi se pak snadno manipuluje.
Několik následujících dílu seriálu k pěstování vize je věnováno náčrtu toho, jak by mohlo být koncipováno funkční a přitažlivé vzdělání odpovídající úrovni univerzitního vzdělání.
Projekt UNIVERZITY VŠEHO VĚKU – část 13.
Tvůrčí mezigenerační týmy a uplatnění v rámci nich
Co je to tvůrčí tým a tvůrčí mezigenerační tým (TMT).
Proč důraz na mezigenerační? – Z důvodu stability a efektivnosti:
- Třígenerační složení týmu umožňuje řešit citlivou otázku nástupnictví.
- Mezigenerační složení týmu umožňuje přenos zkušeností, ale i společenských kontaktů.
Jak se zapojit do TMT? Dvě možnosti:
- Vyhledat vhodný tým a začlenit se do něj (formálně či neformálně).
- Vytvořit jej. (K tomu metodika vytváření TMT.)
Předpoklady evoluční stability TMT:
- Komplementarita výkonů a pozic (jako obrana proti nezdravé rivalitě, každý musí být oceňován za to, v čem spočívá jeho specifický přínos).
- Permanentní vzdělávání každého z členů týmu, nejlépe na základě vzájemných vzdělávacích aktivit (každý člen týmu musí mít představu o vlastním růstu a představu o tom, v čem je každý člen týmu přínosný pro ostatní).
- Znalost všech významných faktorů, které mohou narušit stabilitu TMT (změny v prostředí, na které je TMT vázán, nezvládnutí generační obměny, resp. řešení problému nástupnictví, přetahování klíčových osob výhodnými nabídkami s cílem oslabit či znefunkčnit tým), a návazně znalost toho, jak těmto faktorům čelit.
Význam kontaktů mezi TMT a jak je vytvářet.
Důležitá poznámka:
TMT sehrají velmi významnou roli ve změnách, která nás čekají. Tak, jako si nelze představit funkční sjednocování veřejnosti na cestě z krize vně pěstování a sdílení perspektivní, realistické a přitažlivé vize, tak si nelze představit plné a plnohodnotné uplatnění schopností člověka vně tvůrčího (nejlépe mezigeneračního) týmu (který vytváří nejen prostředí pro uplatnění, ale i pro rozvoj jeho schopností). Proto jsme již dříve k této problematice zpracovali odbornou monografii:
VALENČĺK, Radim a kol. Tvůrčí mezigenerační týmy: základ inovačního potenciálu i realizátor změn [online]. Praha: VŠFS, 2022. Edice SCIENCEpress. ISBN 978-80-7408-240-5.
Online celý text dostupný zde:
https://www.vsfs.cz/prilohy/tmt_final_web.pdf
Zde uvádím její obsah, který do značné míry koresponduje s obsahem předmětu:
Předmluva vedoucího autorského týmu...................................................................... 5
O struktuře monografie a autorech ......................................................................... 6
Záhada ztracené "páté cesty" stabilizace průběžného penzijního systému ............ 7
TMT dvakrát ve hře ............................................................................................... 11
TMT – příležitost pro každého ............................................................................... 12
Jdeme do turbulencí.............................................................................................. 13
Základní dilema ..................................................................................................... 14
Konkrétní příklad problému, jehož řešení bez vzniku příslušného TMT je nereálné:
Reforma penzijního systému ................................................................................. 15
Jak mohou proběhnout komplexní reformy zaměřené na prodloužení doby
dobrovolného produktivního uplatnění člověka ..................................................... 15
Možnosti reformy penzijního systému a realita ..................................................... 18
Na závěr předmluvy .............................................................................................. 19
Úvod ......................................................................................................................... 21
Širší kontext .......................................................................................................... 21
Užší kontext .......................................................................................................... 27
Předmět, kterým se zabýváme: Vymezení TMT ................................................... 32
Otázky k TMT ........................................................................................................ 35
1. Kdy se vyplatí spolupracovat: Teoretická východiska ........................................... 38
Úvodní poznámka ................................................................................................. 38
Ohlédnutí do historie ............................................................................................. 38
Omezení závisti .................................................................................................... 42
Vytvářet pobídky podporující spolupráci ............................................................... 44
Změnit povědomí o minulosti, podporovat opakovanou spolupráci ....................... 46
Nevytvářet složitá pravidla .................................................................................... 48
Struktura institucí podporujících spolupráci a omezujících paralelní hry v malých
otevřených systémech .......................................................................................... 50
Shrnutí kapitoly ..................................................................................................... 52
2. K evolučně stabilní strategii lidských komunit a společnosti ..................................... 54
Evolučně stabilní strategie .................................................................................... 54
Z díla a o díle E. Ostromové a V. Ostroma ........................................................... 55
Vícebodové rozšířená Nashova vyjednávacího problému .................................... 59
Stručná prezentace výsledků bádání E. Ostromové ............................................. 67
Co je základem evolučně stabilní strategie člověka (lidských komunit)? .............. 70
Konkretizace hledání evolučně stabilní strategie na problematiku TMT................ 74
Konkretizace dvoumaticového modelu na dilema člena TMT ............................... 75
Problém stability TMT v různých fázích jejího vývoje ............................................ 77
Jak interpretovat roli pozičního investování a vícebodové rozšíření Nashova
vyjednávacího problému ....................................................................................... 82
Perspektiva: Zesíťování TMT ................................................................................ 85
3. Poznatky z průzkumů v terénu ............................................................................. 87
Nejvýznamnější TMT ............................................................................................ 87
Průzkum role startupů při iniciování vzniku TMT ................................................... 89
Příprava k působení absolventů v tvůrčích týmech při zpracování závěrečných
prací ...................................................................................................................... 92
Závěr ...................................................................................................................... 101
Shrnutí: To nejdůležitější..................................................................................... 101
Diskuse: Co zkoumat dál .................................................................................... 101
Úplně na závěr: Čím začít ................................................................................... 102
Literatura ...............................................................................................103
Příloha 1: Úspěšné řízení malého týmu v turbulentním prostředí ........................... 113
Příloha 2: Reflexe zkušeností z účasti v různých tvůrčích mezigeneračních
týmech .................................................................................................................... 123
Shrnutí .................................................................................................................... 138
(Pokračování dalším tématem)
Pozvánka na
13. online setkání k pěstování perspektivní, realistické a přitažlivé vize,
které se uskuteční
v neděli 2.října od 18.00 zde:
Připojení (bez hesla):
https://meet.jit.si/radimvalencik
Účastnit se může každý, stačí rozkliknout výše uvedený link.
Téma: Co přinesly volby a další velká demonstrace, tentokráte nejen na Václaváku
V rámci toho kromě jiného:
* Role vlivových sítí založených na poskytování inside informací
* Kdo vyhrocuje situaci a kdo se chová jako šachista
* Je z našeho hlediska Německo agresorem, nebo obětí
* Jde o polaritu levice-pravice, nebo národní síly-nadnárodní moc
K tomu:
2022-09-27 - Studio Beta - Radim Valenčík analyzuje výsledky voleb, viz:
https://www.youtube.com/watch?v=fpWpLydiPGM
Rozhovor A. Šándora a P. Vacka: "Ruská mobilizace a NATO: hrozí nám válka?".
Zde: https://www.youtube.com/watch?v=KPd9P868Hwc
A k tomu trochu inspirující přírody:
Další víkend jsem si vyrazil do Beskyd v okolí Čantoryje. Vyjel jsem ještě v noci, takže brzy ráno jsem byl na severu Moravsko-Slezského kraje, udělal pár foto a pokračoval na polskou stranu do lázeňského města Wisla, kde jsme se s manželkou ubytovali. Hlavním cílem byla Čantoryje z polské strany (před dvěma léty jsem ji dělal z české strany). Počasí se celkem vydařilo a dvoudenní výlet stál za to.
Poznáte toto město? Třinec v záři ranního slunce.
Na cestě z Třince do Wisly. Vpravo Malá a Velká Čantoryje. Je vidět i rozhledna, kterou budeme vidět později i z blízka.
Pohled na město Wisla z penzionu, kde jsme se ubytovali. Nepříjemným překvapením bylo 160 schodů, po kterých jsme i se zavadly museli vystoupat. Ale co tě nezabije, to tě posílí.
Skokanské můstky ve Wisle. Vypadá to, že se skáče přímo na železniční trať.