Vize, jakou potřebujeme/283

25. září 2022 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/283

Vize, jakou potřebujeme/283

Součástí rozšíření verze vize nemůže nebýt koncepce odstranění úpadku vzdělání a důsledků tohoto úpadku, a to i pokud jde o vymezení toho, co by mělo být nezbytnou součástí obsahu vzdělání. Vzdělání je základem produktivní spotřeby, základem naplnění smyslu žití, který je založen na rozvoji a uplatňování schopností. Ve zlomové době však k tomu přistupuje i to, že přirozená autorita vzdělání umožňuje alespoň částečně vytlačit z naší psychiky zapouzdřující memplexy, tj. ty replikátory v komunikačním prostoru, jejichž stabilita je založena na tom, že si podmaňující psychiku člověka a uzavírají jej do stereotypů a názorových bublin. S takto zasaženými lidmi se pak snadno manipuluje.

Několik následujících dílu seriálu k pěstování vize je věnováno náčrtu toho, jak by mohlo být koncipováno funkční a přitažlivé vzdělání odpovídající úrovni univerzitního vzdělání.

Projekt UNIVERZITY VŠEHO VĚKU – část 10.

Prakticky zaměřené předměty

Vývoj jako základní vlastnost našeho světa

Vývojový pohled na svět, ve kterém žijeme, jehož součástí je i společnost a my sami, je důležitý z několika aspektů:

0001pt;line-height: normal">- Je tím nejobecnějším rámcem, do kterého můžeme zařadit vše, s čím se setkáváme (poznatky i zkušenosti).

- Obsahuje významný étos, protože doložitelně existuje vývojový vzestup od nižšího k vyššímu.

- V rámci pochopení logiky vývoje lze najít i smysl našeho bytí a žití jako součásti všeobecného vývoje, jehož jsme součástí.

- Pochopení světa ve vývoji poskytuje oporu pro chápání aktuálního dění, protože toto dění je součástí vývoje.

Základními tématy tohoto předmětu mohou být:

- Co víme o tom, jak vznikl náš svět (velký třesk, inflační fáze, princip antropismu, základy kvantové a relativistické fyziky v populárnější verzi).

- Kosmologická a everettovská mnohosvětovost.

- Dva hlavní vzestupy – od neživé přírody k živé a od živé přírody k myslící.

- Existuje i další, vzestup srovnatelný s předcházejícími? Jakou by mohl mít podobu? Jak souvisí se smyslem našeho bytí a žití?

- Existují obecná kritéria vývoje, která by ukazovala logiku směřování vývoje?

Vývoj společnosti jako pokračování vývoje přírody a jako přírodně historický proces (přetváření přírody společností a od tohoto procesu se odvíjející sebeutváření společnosti).

Obecný charakter přetváření přírody člověkem a vývoj člověka samotného (jednotlivých složek jeho vědomí).

Všeobecně zprostředkující charakter praktické činnosti – reálný základ, na kterém se vyvinulo specificky lidské myšlení.

Vývoj společnosti jako přírodně historický proces, etapy tohoto vývoje a změny v charakteru ekonomického růstu.

Metodická poznámka:

Je vhodné, aby toto téma přednášelo více lektorů, protože zkušenější posluchač (téma je zařazeno do vyšších ročníků) se naučí nalézat určité rozdíly v názorech a pojetí, což v případě osvojování vývojového pojetí reality vhodné.

(Pokračování charakteristikou dalšího předmětu)

Součástí rozšíření verze vize nemůže nebýt koncepce odstranění úpadku vzdělání a důsledků tohoto úpadku, a to i pokud jde o vymezení toho, co by mělo být nezbytnou součástí obsahu vzdělání. Vzdělání je základem produktivní spotřeby, základem naplnění smyslu žití, který je založen na rozvoji a uplatňování schopností. Ve zlomové době však k tomu přistupuje i to, že přirozená autorita vzdělání umožňuje alespoň částečně vytlačit z naší psychiky zapouzdřující memplexy, tj. ty replikátory v komunikačním prostoru, jejichž stabilita je založena na tom, že si podmaňující psychiku člověka a uzavírají jej do stereotypů a názorových bublin. S takto zasaženými lidmi se pak snadno manipuluje.

Několik následujících dílu seriálu k pěstování vize je věnováno náčrtu toho, jak by mohlo být koncipováno funkční a přitažlivé vzdělání odpovídající úrovni univerzitního vzdělání.

A k tomu trochu inspirující přírody:

Jak jsem již psal, strávil jsem z rodinných důvodů většinu letní dovolené v Košicích. Volného času jsem využil k tomu, že jsem navštívil některá místa v okolí. A tak jsem poprve zavítal do Humenného, kam mě přilákala poměrně hustá síť turistických značek. Procházka v okolí velkého zámku s velmi bohatou expozicí byla příjemná.

Skanze v Humnném. Velmi dobrý.


Součástí skanzenu je i tento kostel.

Pohled z horní části Humenného na protější kopce.

Jedno z roztomilých míst na procházce kolem Humenného.


Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Vize, jakou potřebujeme/283 ip 25. 09. 2022 - 11:02
RE(2x): Vize, jakou potřebujeme/283 radimvalencik 25. 09. 2022 - 16:38