Vize, jakou potřebujeme/265

7. září 2022 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/265

Vize, jakou potřebujeme/265

Součástí rozšíření verze vize nemůže nebýt koncepce odstranění úpadku vzdělání a důsledků tohoto úpadku, a to i pokud jde o vymezení toho, co by mělo být nezbytnou součástí obsahu vzdělání. Vzdělání je základem produktivní spotřeby, základem naplnění smyslu žití, který je založen na rozvoji a uplatňování schopností. Ve zlomové době však k tomu přistupuje i to, že přirozená autorita vzdělání umožňuje alespoň částečně vytlačit z naší psychiky zapouzdřující memplexy, tj. ty replikátory v komunikačním prostoru, jejichž stabilita je založena na tom, že si podmaňující psychiku člověka a uzavírají jej do stereotypů a názorových bublin. S takto zasaženými lidmi se pak snadno manipuluje.

Několik následujících dílu seriálu k pěstování vize je věnováno náčrtu toho, jak by mohlo být koncipováno funkční a přitažlivé vzdělání odpovídající úrovni univerzitního vzdělání.

Projekt UNIVERZITY VŠEHO VĚKU – část 1.

Rozklad univerzitního vzdělání vyvolává poptávku po kvalitním, široce dostupném a plně využitelném vzdělání.

V následujícím materiálu se pokusím zformulovat svoji představu, jak by veřejnosti dostupná alternativa mohla vypadat:

- Pro koho: Všem – jak z hlediska věkových skupin, tak i dosaženého vzdělání. Předpokladem je ukončené středoškolské vzdělání.

- Využití: Jako součást celoživotního vzdělání, upgrade a doplnění znalostí do aktuálně využitelné podoby, nebo náhrada vysokoškolského vzdělání (sice bez státní certifikace, ale s větší mírou využitelnosti).

- Forma: Nejdříve studiové sestříhané nahrávky poskytované prostřednictvím internetu, návazně přenosy z online vzdělávacích akcí (s dostupností jejich záznamu), tj. forem je více, mohou se vhodně doplňovat.[1]

Cílem bude postupně pokrýt všechna témata odpovídající kompletnímu vysokoškolskému vzdělání, které bude mít následující přednosti:

- Mnohem vyšší míru provázanosti poznatků.

- Rozchod s rigidními a nefunkčními prvky.

- Vysoká míra přitažlivosti a originality přednášek.

- Zvýraznění tabuizovaných témat.

Struktura témat

Velmi podstatný bod. Struktura témat musí být volena tak, aby garantovala ucelenost, funkčnost a přitažlivost.

Nejvíce poptávanými tématy například na univerzitě třetího věku (která je určitým blízkým příbuzným projektu) jsou dějiny kultury, psychologie, případně základy práva. Pokud však systém vzdělání chce poskytnout člověku skutečnou oporu v systematizaci jeho životních zkušeností, odpovědi na otázky, o co ve společnosti jde a co dělat v návaznosti na to, co přináší jeho život a společenský kontext, je třeba nabídnout strukturu témat, která se od toho, co je "líbivé" liší, ale zpracovat témata tak, aby byla vysoce přitažlivá a vnitřně kompaktní (doplňovala se).

Osobně se domnívám, že nejvhodnější je následující struktura:

Obecný základ:

- Matematika

- Filozofie (a dějiny filozofie)

- Mikroekonomie

- Makroekonomie

- Základy teorie práva

- Psychologie

- Metody myšlení

Aplikovaná témata

- Filozofie ekonomického růstu a společenského vývoje

- Komplex reforem, o které jde v oblasti sociálního investování a sociálního pojištění

- Sebepéče o tělo i ducha

- Předpoklady týmové práce a mezigenerační komunikace

- Právní sebeobrana

- Projektování dráhy vlastního profesního a společenského uplatnění

Některá témata se mohou jevit jako atraktivní, některá jako neatraktivní. Začnu tím, které jsem uvedl na prvním místě tj. matematikou. Vím, že to, že jsem ho dal hned na první místo, některé zarazí.

(Pokračování)


[1] Rozjezd prostřednictvím studiových nahrávek je spíše taktický tah: Aby bylo v úvodu nabídnuto to, co je atraktivní a "vyladění". Pak mohou být organizována setkání k nejzajímavějším tématům a online přenosy a účastí, nejlepší mohou být archivována a doporučována, zařazena do systému studiových nahrávek. (Asi jako studiové nahrávky hudby a záznamy koncertů, které mají někdy neopakovatelnou atmosféru).

A k tomu trochu inspirující přírody:

Sátoraljaújhely neboli Nové město pod Stanem v Maďarsku na hranicích se Slovenskem. Je to vlatně město rozdělení slovensko-maďarskou hranicí, na slovenské straně je Slovenské Nové Město. Sátor, tj. Stan se jmenuje jeden z kopců nad městem. Ale není to ten nejvyšší, na který jsem se vyvezl lanovkou. Ten se jmenuje Magas a je vysoký 514 metrů nad moře. Přijel jsem sem z Košic, kde jsem v důsledu rodinných povinností trávil většinu dovolené. Nebyl jsem zde poprvé. Místo je to nádherné. Patří do Tokajské oblasti, a to i na slovenské straně. 

Obcházím vrch Magas a užívám si krásu maďarských Zemplínských vrchů.

Pohled z údolí pod Magasem přes hranici na Slovensko. Na úbočí kopců, které vidíte, jsou nejvýznanější vinice slovenské části Tokajské oblasti. Mám to tady moc rád.


Koníčci pod Migasem.


Už jsem kousek od auta. Odsud je krásně vidět lanovka. A také sjezdovka v horní části.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Vize, jakou potřebujeme/265 tibor 07. 09. 2022 - 05:54
RE(2x): Vize, jakou potřebujeme/265 radimvalencik 07. 09. 2022 - 07:11
RE(3x): Vize, jakou potřebujeme/265 eva 10. 09. 2022 - 18:48
RE(4x): Vize, jakou potřebujeme/265 radimvalencik 10. 09. 2022 - 19:04