Vize, jakou potřebujeme/231

4. srpen 2022 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/231

0cm;margin-bottom:0cm; margin-left:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:normal">Pojednání Petra Akopova, které je pokusem o zformulování základů vize Ruska v dnešním světě má řadu pozitivních momentů, ale ještě nedorostlo do toho, co by splňovalo následující požadavky:

1. Vize, o kterou jde, musí být PERSPEKTIVNĺ (v tom smyslu, že jde až za horizont překonání současných problémů), REALISTICKÁ (v tom smyslu, že za ní stojí síly schopné ji prosadit) a PŘITAŽLIVÁ (v tom smyslu, že nejen výsledek její realizace, ale i samotný proces jejího prosazení či probojování je spojen s naplněním reálného bohatství života člověka).

2. Vize, o kterou jde (aby byla "živá") musí obsahovat stále plnější a přesnější chápání triády ZMĚNA, SUBJEKT, POLARITA (tj. o jakou historickou změnu jde, resp. jakou "hádanku dějin" v současné době lidstvo řeší, kdo je nositelem probojování této změny, resp. subjektem, který se ke své roli uschopňuje v přímé vazbě na pěstování vize, co realizaci vize brání, resp. proti komu se musí subjekt změny postavit).

V mnoha směrech je Akopovovo pojednání inspirující. Mj. i ve směru reflexe toho, co (kromě výše uvedeného a tučně zvýrazněného) musí skutečná vize obsahovat. V návaznosti na předešlé se pokusím vypíchnout to nejdůležitější:

1. Představa cíle jako společnosti, v níž je svobodný rozvoj každého jednotlivce podmínkou svobodného rozvoje všech. Nezkoušejme to ničím nehradit, protože jinak se k ničemu rozumnému nepropracujeme. I z toho důvodu, že se jedná o evolučně stabilní strategii v rámci komunit, které se sestávají z bytostí schopných používat rozum a jejichž prožitkový (motivační a rozhodovací) systém je založen na přenosu prožitků z finálního uspokojení potřeby na činnosti, prostředky a situace, které k uspokojení potřeb vedou (a homo sapiens sapiens bytostí tohoto typu je). Návazně pak proto, že toto vidění finality je důležité:

- Pro správné chápání rovnosti jako rovnosti příležitostí.

- Jako směřování společnosti, ve kterém roste význam odvětví produktivních služeb orientovaných na podporu svobodného rozvoje každého.

2. Pochopení toho, o co z hlediska globálního a historického vývoje jde, tj. jako změny srovnatelné s průmyslovou revolucí (ale ještě výraznější, hlubší a převratnější), a to zejména v tom smyslu, že se dominantním sektorem stává odvětví produktivních služeb, služeb orientovaných na nabývání, uchování a uplatnění lidských schopností (lidského kapitálu), které podstatně zvýší nárůst inovačního potenciálu společnosti, toho potenciálu, který je klíčovým ekonomickým faktorem nejen trvale udržitelného, ale i neomezeného růstu založeného na tom, že "téměř cokoli lze vyprodukovat z téměř ničeho". Kdo nemá dostatek fantazie k tomu, aby si problémy současnosti představil v rámci této změny, ten se k žádné skutečné vizi nepropracuje. K tomu ještě následující:

- Pokrok v oblasti zespolečenštění z hlediska vývoje vlastnických vztahů je podmíněn nikoli dalšími postátňovacími aktivitami (které mohou být použity jen k řešení dílčích problémů a vždy budou mít i negativní efekty), ale především prosazením odvětví produktivních služeb jako dominantního ekonomického sektoru.

- A je to i cesta od konzumní společnosti, ve které se vytrácí smysl žití, ke společnosti, v níž je naplněno reálné bohatství života člověka založené na svobodném rozvoji a uplatnění schopností člověka.

3. Nejobtížnější části rozšířené verze vize je dostatečně konkrétní koncept či nastínění komplexu reforem systémů orientovaných na vytváření sociální infrastruktury (systémů sociálního investování a sociálního pojištění – vzdělání, péče o zdraví, důchodového systému a některých dalších navazujících složek). Při koncipování těchto reforem je nutné vyjít ze základní otázky finančních trhů: Co brání tomu, aby investiční příležitosti spojené s nabýváním, uchováním a uplatněním lidského kapitálu byly využívány podle míry jejich výnosnosti? Resp. jak omezení v dané oblasti překonat příslušnými reformami. K tomu ještě následující:

- Jedná se hlavní směr řešení problémů spojených s polarizací společnosti na bohaté a chudé.

Úplně na závěr: Perspektivní, realistickou a přitažlivou vizi není jednoduché ani vytvářet, ani si ji individuálně osvojovat. Svým způsobem jde o celoživotní program. Ale jiná cesta není. Kdo hledá jednodušší řešení, k ničemu se nedopracuje. Neuvidí cestu ze současné globální krize, nenajde svoji parketu, která by mu umožnila efektivně se na řešení současných problémů podílet.

(Pokračování dalším tématem)

A k tomu trochu inspirující přírody:

Hlavní část letošní dovolené jsem strávil na divokém Balkánu. Skvělý zájezd, skvělý průvodce. Příští rok si zopakuji, Kdo bude mít zájem, s tím se podělím o informace a zkušenosti. Černá Hora, Kosovo, Albánie, Makedonie. Vše oblasti s převažující částí albánského obyvatelstva. Překrásná příroda, města a městečka bohatá na svědky minulosti, fajn lidé, zajímavé diskuse. Zážitkově tak bohaté, že se dostavilo něco, co lze nazvat únava ze zážitků.

3. den: přejezd do oblasti METOHIJE (západní KOSOVO), návštěva kosovského městečka PEC, případně komplexu PECSKÉHO PATRIARCHÁTU. Přesuneme se do DEČANSKÉHO MONASTÝRU, k největší dochované sakrální stavbě středověkého Srbska s cyklem fresek na celém Balkáně, kosovské město PRIZREN s tureckou čtvrtí (po Sarajevu nejzachovalejší muslimské město na Balkáně), přejezd do Albánie, nocleh v zapomenutém BAJRAM CURRI, městečku se snad nejkrásnější polohou z albánských měst s kulisou velikánu Jezerca (2 693 m n. m.). Do severovýchodní části Albánie donedávna nevedly žádné cesty, proto se jedná o nejchudší část země, kde se čas zastavil v dobách Envera Hodžy. Této charakteristice také odpovídá úroveň ubytování jediného místního hotelu. Strava je však skvělá a majitel hotelu pohostinný.

Restaurace s desetitisíci pstruhů kousek od vodopádu, kterým pramení řeka Drin.


Kańon, u kterého leží Pecský patriarchát. Foceno od vstupu do něj.


Věž v areálu Pecského patriarchátu.

Výzdoba uvnitř hlavního chrámu (foceno tajně, sledovali nás pozorně, ale podařilo se).

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář