Na svém blogu jsem začal uveřejňovat sérii o pozičním investování. Pro lepší pochopení toho, proč ji považuji za velmi významnou, formuluji základní tvrzení:
· Ortodoxní a také povrchní vnímaní (uctívání, přijímání, chápání) Marxovy teorie nadhodnoty vede ke kamuflování největších systémových sviňáren současné doby. · Ortodoxní a také povrchní vnímaní (uctívání, přijímání, chápání) Marxovy teorie nadhodnoty vedlo k degeneraci levice a jejímu následnému zneužití. · Nejde jen o to, kdo si co a jak přivlastní, ale také o to, co se získanými prostředky udělá. · Zvyšování příjmu ve vztahu zaměstnanec – vlastník kapitálu není založeno jen (a ani ne především) na zvyšování kapitálu, ale i (a zejména) na investování do pozice. · Nutno uvažovat a chápat celý reprodukční proces (od nabytí ke zpětnému využití nabytého při dalším nabývání), teorie nadhodnoty z toho vytrhla jen určitý fragment. · Konkurence v oblasti pozičního investování nutně vedla k poručování obecně přijatých zásad a následně vzniku a dominanci struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad. · Z tohoto podhoubí vyrostla současná globální moc, která disponuje vším, kromě perspektivní, realistické a přitažlivé vize cesty ze slepé uličky. · Ze slepé uličky, do které byla společnost uvržena pozičním investováním, existuje cesta k dalšímu přirozenému směřování společenského vývoje k ekonomickému systému založenému na produktních službách. |
K tomu je třeba uvést, proč má smysl vracet se k osudu Marxova učení (což někteří považují v současné době již za překonané či bezpředmětné):
1. Bylo to právě endoparazititování (k tomuto pojmu později podrobně) na Marxově učení, které způsobilo úpadek levice.
2. V každé společnosti se vytváří přirozená polatira levice – pravice ve smyslu orientae na překonávání historicky vzniklých privilegií (levice) versus obhajoba funkčnosti některých historicky vzniklých privilegií; jde o to, jak kultivovaně spor (vyvažování) levice a pravice probíhá: Degeneruje-li jeden z pólů, druhý nevítězí, ale degeneruje rovněž.
3. Pro pochopení společenského vývoje jsou některá teoretická východiska obsažená v Marxově učení velmi významná; bohužel jsou to právě ta, která si mainstream levice nejen neosvojil, ale ani o nich nemá tušení (například přírodně historické pojetí společenského vývoje).
V dalším pokračování se na výše uvedenou problematiku podíváme podrobněji. Teď jen znovu připomínám důležitou sérii, kterou jsem nazval "Ještě k pozičnímu investování" (mj. nejsem jejím autorem).