Vize, jakou potřebujeme/36

21. leden 2022 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/36

Vize, jakou potřebujeme/36

Radovan Přikryl poslal velmi dobře zpracované poznámky ke struktuře vize a první části prvního reportu. Současně poznamenal, že "některé body by spíše z hlediska času vyžadovali ústní diskusi". Tento námět vítám a můžeme si vyzkoušet, jak by to fungovalo online. Je to prosté. Stačí být, jak se říká, "ve správný čas na správném místě, tj. v 18.00 v pátek 21. ledna rozkliknout moji stránku na meet-jitsi:

https://meet.jit.si/radimvalencik

Je to bez hesla (proto používám tuto komunikační platformu). Uživatelsky velmi příjemná.

Nyní k poznámkám a podnětům R. Přikryla. Protože se společně učíme vizi pěstovat, udělám to na poprvé tak, že fialovou barvou odliším původní text příslušné části seriálu, proloženě poznámky R. Přikryla a k tomu své poznámky. Čtenář se snadno zorientuje. Příště už budou souhrnné poznámky, které dostanu, uveřejňovat ve zpracované podobě, aby texty příliš nenarůstaly. Teď začínáme, proto vše podrobněji:

II. Relativně samostatné součásti vize
To, co by ve vizi mělo být obsaženo, i když se jednotlivé body mohou překrývat.
1. Individuální motivace k aktivnímu sdílení vize (tj. nejen "souhlasu" s ní, ale osvojování, podílu na rozvíjení a konkretizaci, získávání dalších osob k jejímu aktivnímu sdílení a samozřejmě zapojení se do její realizace. Jde o to, aby osvojování vize bylo integrální součástí rozvoje osobnosti toho, kdo ji vzal za svou vlastní.

R. Přikryl:
- Ano držet webové stránky aktivní a zejména přes osobní kontakty a vliv šířit okruh čtenářů a přispěvatelů. Na rozdíl od Parlamentních listů nedávat prostor k šíření rozdílných názorů, ale na rozdílené názory reagovat jednotným  přístupem = komentovat z hlediska vize sdružení a jejího postoje.
K tomu ode mne:

Je nutné počítat s tím, že na některé otázky mohou delší dobu přetrvávat odlišné pohledy. Ale důležité je "shodnout se na tom, v čem se neshodněme" – a hlavně – trpělivě shodu hledat.
2. Realita z nadhledu, tj. pochopení obsahu historické změny, která probíhá, tj. toho, proč se problémy hromadí a proč se je nedaří řešit. To je velmi důležité pro správnou orientaci v turbulentním dění, sjednocování dílčích pohledů, ale v návaznosti na předešlé i pro dostatečnou motivaci k individuální aktivitě.

R. Přikryl:
- Ano, při komentování aktuálního dění vycházet z reálných informací "neohnutých" mainstreemem prosazovanou ideologií. Bude kapacitně náročné, aby reakce byly rychle (do týdne). Minimálně do měsíce by mělo být interním cílem.
K tomu ode mne:

To není zcela reálné, protože žijeme ve světě informačních (a dezinformačních) turbulencí. Základní kontury vize, tak jak budou postupně vypěstovány, by však měly sloužit k tomu, abychom se zaměřili jen na to podstatné.
3. Program komplexních reforem, tj. toho, jak problémy řešit. Program, který vychází ze vzájemné provázanosti reforem i řazení kroků nezbytných k jejich realizaci. Teprve pokud máme i tento bod, můžeme hovořit o dostatečně ideové převaze.

R. Přikryl:
- To už vyžaduje širší okruh řešitelů dle jednotlivých oblastí. Bude záležet více na osobnostech než na tom, co je napsáno. Nicméně základní vize v jednotlivých oblastech jsou nutné, ale  nemusí však být podrobné. Bylo by vhodné zajistit sledování aktuálního dění v té které oblasti a dle situace rozvíjet své postoje.  
K tomu ode mne:

Ano. Počítám, že během měsíce si začneme dělit zodpovědnost za jednotlivé úseky konkretizace vize.
4. Vymezení základní polarizace doby, tj. kdo a proč (svojí pozicí, zájmy, ideologií) stojí na straně uchování příčin problému, jejich prohlubování a vyostřování, kdo je subjektem schopným dějinné úskalí překonat.

R. Přikryl:
- Ano. Jednoduchá vize - Popis aktuálního stavu ve světě  a velmi pravděpodobné příčiny jednotlivých významných událostí na jednom místě a v přijatelném rozsahu. Nebezpečí, že to může sklouznout  do akademické  roviny a zasáhne malou skupinu lidí tu je. Napsat to jednoduše a přesvědčivě bude vyžadovat hodně práce, ale měl by to být cíl.

K tomu ode mne:

Uvedu problémy s tím spojené:

- Vystačíme s polaritou "práce versus kapitál"?

- Jak interpretovat polaritu současná globální moc a odpor vůči současné globální moci?

- Nebo je to ještě jinak, viz moje poznámka k bodu 6?
5. Identifikování subjektu změn, tj. toho, na koho se vize obrací, koho svým ideovým nábojem jako subjekt schopný změny realizovat, spoluvytváří, a to včetně jeho z nejvýznamnějších aspektů formování subjektu změn – vymezení hegemona a jeho spojenců.

R. Přikryl:
- Lidi, kteří chtějí o svém životě rozhodovat svobodně za současného uvědomování si svých společenských povinnosti a odpovědnosti. Chci mít právo dělat to, v čem jsem dobrý a nechci být omezován ideologiemi. Na druhé straně musím akceptovat omezení vycházející z mé společenské zodpovědnosti.
K tomu ode mne:

Přesně tak. Jen bych v této souvislosti zdůraznil jeden z důležitých momentů, který jsme odhalili při zkoumání stability tvůrčích týmů: Plné uvědomění si a využití komplementarity jednotlivých účastníků místo rivality, která může mít destruktivní důsledky. Každý jsme v něčem nejlepší. Jde o to, aby to, co je specifickým přínosem každého, projevem jeho individuality, bylo náležitě doceněno a využito, aby si každý našel svoji parketu.
6. Monitorování a analýza reality vyúsťující v aktuální návrhy na to, co udělat, tj. srozumitelně s oporou ve vizi neustále a srozumitelně ukazovat, jak obecné problémy souvisejí s tím, co se právě děje, kdo je kdo, jaké samozřejmé kroky lze učinit, proč jsou odmítány. Zde musí vize prokázat svou sílu a je oblast, ve které získává své aktivní příznivce.

R. Přikryl:
- Ano,  viz komentáře výše.

K tomu ode mne:

To je hodně náročné. Ale pokud se podaří pěstování vize (zejména směrem k její konkretizaci) učinit funkčním metodologickým východiskem analýzy probíhajícího dění, bude to hodně významným průběžným výsledkem.

K tomu uvedu konkrétní příklad:

Podle mého názoru lze v oblasti systémů sociálního investování a sociálního pojištění dělat buď reformy špatné, nebo reformy dobré:

- Špatné reformy vedou do slepé uličky ekonomického systému založeného na diktátu přerozdělovací moci (od chudých k bohatým a ve prospěch lobby podřízených současné globální moci), který ztrácí efektivnost a mění se v "podpultovou ekonomiku všeobecného nedostatku".

- Dobré reformy umožňují plněji využít investiční příležitosti (zejména ty, které jsou spojeny s nabýváním, uchováním a uplatněním schopností člověka) podle míry jejich výnosnosti a vytvářet tak podmínky pro rovnost příležitostí ke společenskému vzestupu coby zdroji dynamiky ekonomického růstu i faktoru přeorientace jeho kvality na podporu reálného naplnění bohatství lidského života.

Pokud dokážeme z tohoto hlediska interpretovat například spory týkající se reformy penzijního systému, predikovat vývoj v této oblasti a ukázat, o co jde, pak se vize kromě jiného stává i účinným analýzy aktuálního dění a všeobecné osvěty.

(Pokračování)

A k tomu trochu inspirující přírody:

Po Vánocích jiskřivá zima ve Zlatých Horách, pak jsem ji ještě chvilku stihl kolem Nového roku v Košicích. Také nevydržela dlouho. Ale i vycházky v suchém mrazu byly pěkné. V Košicích mám část rodiny. Prochodil jsem zde za těch 40 let, co sem jezdím, skoro vše. Tentokrát jsem objevil dvě nové pěkné vycházky.

Na zpáteční cestě jsem si udělal malý výlet mezi Strážou a Lysicou kousíček od Žiliny. Vřele doporučuji. Zabere necelé dvě hodinky, ale krásná příroda a výhledky v každou roční dobu. Když jsem sem přijížděl, povídali ve slovenském rozhlasu o významu procházek. Při chůzi se prý zvyšuje invenčnost myšlení o 60 %. Potvrzuji. K tomu dodávám, že záleží i na půvabu přírody. Tato procházka byla velmi inspirující.

Stoupá se po lesní silničce a postupně se otevírají výhledy na okolní kopce.

Výhled na kopce nad Terchovou, součást Malé Fatry.

Vrch Podrbie, 570 metrů nad mořem. Okolní vrchy, které jsou na foto, mají necelých 800 metrů.


 

V modravé dálce Magura. Cesta, po které se jde, je velmi příjemná. Největší část vede náhorní plošinou.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář