Lze ovlivnit rozsah církevních restitucí?

17. prosinec 2013 | 12.19 |

Včera mě zaujaly dvě události, které spolu na první pohled nesouvisejí. Ovšem jen na první pohled. První událostí byla reakce Svatého Otce Františka na obvinění, že je marxista. Druhou bylo důležité sdělení J. Mládka v pořadu Události a komentáře, že z pozice Ministerstva zemědělství lze ovlivnit rozsah církevních restitucí..

První událost zaznamenala většina sdělovacích prostředků, zde je dle Novinky.cz:

Kvůli výrokům, že církev má být chudá a sociálně zaměřená, čelí papež František značné kritice. Výhrady má část kurie i někteří zástupci polského kléru.Americký konzervativec Rush Limbaugh ho dokonce obvinil z marxismu, což papež v rozhovoru pro list La Stampa odmítl, ale dodal, že mu tato nálepka nevadí a že zná slušné marxisty. Zatím nejprudší odmítavou reakci vyvolalo papežovo odsouzení nenasytného kapitalismu jako "nové tyranie" v jeho první exhortaci Radost evangelia, která určuje směřování církve. Text psaný formou rozhovoru s věřícími obsahuje sedm základních bodů. Zaměřuje se i na dehumanizující dopady moderní civilizace, v níž podle něj "musíme být jako všichni ostatní a mít všechno, co vlastní ostatní". Konzumní způsob života a pohrdání etikou označil za "diktaturu ekonomiky bez lidské tváře". Byl mimořádně tvrdý. Řekl, že by se mělo říci ne ekonomice, která některé lidi vylučuje a vytváří nerovnost: "Taková ekonomika zabíjí. Jak to, že není tématem zpráv, když zemřel starý bezdomovec, ale je tam, že trhy ztratily dva procentní body?" Značnou část exhortace věnoval i pomoci chudým. Text pobouřil amerického konzervativce Rushe Limbaugha. Přestože není katolík, v americké rozhlasové talk show řekl, že papež "překročil hranice katolicismu" a jeho výroky jsou "čistě politické". Podle něj jsou části dokumentu "čistý marxismus vycházející z úst papeže". V reakci na to papež řekl italskému listu La Stampa: "Marxistická ideologie je špatná, ale znám mnoho marxistů, kteří jsou dobrými lidmi, takže nejsem uražen". Uvedl, že nemíní zlikvidovat teorii technokratické ekonomiky, že jen ukazuje její výsledky: "Slib byl, že když bude sklenice plná, může přetéci a pomoci chudým. Místo toho se stalo, že když byla sklenice plná, magicky se zvětšila a nic nešlo chudým. To byl jen komentář k určité teorii. Opakuji, že jsem nemluvil z technického pohledu na věc, ale v souladu se sociální doktrínou římskokatolické církve, což neznamená, že bych byl marxista.

" Současně papež popřel spekulace, že by mínil jmenovat kardinály ženského pohlaví. "Nevím, odkud ta myšlenka přišla," řekl a odmítl, že by chtěl ženám dávat v církvi funkce.

Viz: http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/322192-papeze-oznacili-za-marxistu-nevadi-mu-to.html

Svatý Otec František si však neuvědomuje celou pravda. Skutečnost je ještě horší. Primitivy typu R. L. pohoršují názory Svatého Otce z podstatnějšího důvodu. Primitivnost totiž bezprostředně souvisí se setrvačným viděním světa. A podle tohoto vidění není možný tak dynamický růst, jaký byl dosud – neboli jinými slovy - exponenciálně dynamický růst nemůže být podle nich trvale udržitelný. Na základě toho se domnívají, že brzy nastane boj o přežití a že přežijí jen ti, co budou mít dostatečný majetek, aby se mohli (formou pozičního investování) oddělit od "zbytku" odsouzeného k likvidaci. Tento pohled "zasvěcených" a "vyvolených" se šíří po celém světě. A tak jsme svědky, že ani milionové příjmy mnohým nestačí a chtějí si sáhnout na stamilionové. Pro takové lidi je pak "marxistou" každý normálně uvažující, poctivý člověk obdařený běžnou mírou solidarity a slušnosti. Pod vizí nutnosti oddělení se od těch, "kteří nemají na to, aby přežili" (od "socek" v naší české terminologii) pak dochází k propojování struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad se sítěmi založenými na investování do společenské pozice.

Druhou významnou událostí typu "šídlo je z pytle venku", která poměrně dost úzce souvisí s předešlou, bylo to, co řekl v Událostech a komentářích 16. 12. 2013 J. Mládek: "Já si myslím, že ten problém, který je, je, že Ministerstvo zemědělství do značné míry taky ovlivní rozsah církevních restitucí. A proto ty ostatní dvě strany mají trochu obavu, aby KDU-ČSL měla tento úřad."

Viz: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/

Celý záznam je na: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/213411000371216/video/

Doporučuji se na něj podívat, protože J. Mládek výše citovanou myšlenku rozvádí a ukazuje mechanismus, kterým může dojít ke zneužití některých pochybení v zákoně o tzv. církevních restitucích, pokud výkonná moc (např. administrativa Ministerstva zemědělství) nebude v dané oblasti dostatečně aktivní (a vládní program ji k aktivitě nezavazuje).


Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2.33 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře