(71.199) Hra: Co přinesl 16.12.13 – Superaféra 187

20. prosinec 2013 | 08.00 |

Nejzajímavější událostí pondělí 16.12.2013 byla reakce Svatého Otce Františka na obvinění, že je marxista. Zaznamenala ji většina sdělovacích prostředků, zde je dle Novinky.cz:

Kvůli výrokům, že církev má být chudá a sociálně zaměřená, čelí papež František značné kritice. Výhrady má část kurie i někteří zástupci polského kléru.Americký konzervativec Rush Limbaugh ho dokonce obvinil z marxismu, což papež v rozhovoru pro list La Stampa odmítl, ale dodal, že mu tato nálepka nevadí a že zná slušné marxisty. Zatím nejprudší odmítavou reakci vyvolalo papežovo odsouzení nenasytného kapitalismu jako "nové tyranie" v jeho první exhortaci Radost evangelia, která určuje směřování církve. Text psaný formou rozhovoru s věřícími obsahuje sedm základních bodů. Zaměřuje se i na dehumanizující dopady moderní civilizace, v níž podle něj "musíme být jako všichni ostatní a mít všechno, co vlastní ostatní". Konzumní způsob života a pohrdání etikou označil za "diktaturu ekonomiky bez lidské tváře". Byl mimořádně tvrdý. Řekl, že by se mělo říci ne ekonomice, která některé lidi vylučuje a vytváří nerovnost: "Taková ekonomika zabíjí. Jak to, že není tématem zpráv, když zemřel starý bezdomovec, ale je tam, že trhy ztratily dva procentní body?" Značnou část exhortace věnoval i pomoci chudým. Text pobouřil amerického konzervativce Rushe Limbaugha. Přestože není katolík, v americké rozhlasové talk show řekl, že papež "překročil hranice katolicismu" a jeho výroky jsou "čistě politické". Podle něj jsou části dokumentu "čistý marxismus vycházející z úst papeže". V reakci na to papež řekl italskému listu La Stampa: "Marxistická ideologie je špatná, ale znám mnoho marxistů, kteří jsou dobrými lidmi, takže nejsem uražen". Uvedl, že nemíní zlikvidovat teorii technokratické ekonomiky, že jen ukazuje její výsledky: "Slib byl, že když bude sklenice plná, může přetéci a pomoci chudým. Místo toho se stalo, že když byla sklenice plná, magicky se zvětšila a nic nešlo chudým. To byl jen komentář k určité teorii. Opakuji, že jsem nemluvil z technického pohledu na věc, ale v souladu se sociální doktrínou římskokatolické církve, což neznamená, že bych byl marxista." Současně papež popřel spekulace, že by mínil jmenovat kardinály ženského pohlaví. "Nevím, odkud ta myšlenka přišla," řekl a odmítl, že by chtěl ženám dávat v církvi funkce.

Viz: http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/322192-papeze-oznacili-za-marxistu-nevadi-mu-to.html

Svatý Otec František si však neuvědomuje celou pravda. Skutečnost je ještě horší. Primitivy typu R. L. pohoršují názory Svatého Otce z podstatnějšího důvodu. Primitivnost totiž bezprostředně souvisí se setrvačným viděním světa. A podle tohoto vidění není možný tak dynamický růst, jaký byl dosud – neboli jinými slovy - exponenciálně dynamický růst nemůže být podle nich trvale udržitelný. Na základě toho se domnívají, že brzy nastane boj o přežití a že přežijí jen ti, co budou mít dostatečný majetek, aby se mohli (formou pozičního investování) oddělit od "zbytku" odsouzeného k likvidaci. Tento pohled "zasvěcených" a "vyvolených" se šíří po celém světě. A tak jsme svědky, že ani milionové příjmy mnohým nestačí a chtějí si sáhnout na stamilionové. Pro takové lidi je pak "marxistou" každý normálně uvažující, poctivý člověk obdařený běžnou mírou solidarity a slušnosti. Pod vizí nutnosti oddělení se od těch, "kteří nemají na to, aby přežili" (od "socek" v naší české terminologii) pak dochází k propojování struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad se sítěmi založenými na investování do společenské pozice.

Druhou významnou událostí typu "šídlo je z pytle venku", která poměrně dost úzce souvisí s předešlou, bylo to, co řekl v Událostech a komentářích 16. 12. 2013 J. Mládek: "Já si myslím, že ten problém, který je, je, že Ministerstvo zemědělství do značné míry taky ovlivní rozsah církevních restitucí. A proto ty ostatní dvě strany mají trochu obavu, aby KDU-ČSL měla tento úřad."

Viz: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/

Celý záznam je na: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/213411000371216/video/

Doporučuji se na něj podívat, protože J. Mládek výše citovanou myšlenku rozvádí a ukazuje mechanismus, kterým může dojít ke zneužití některých pochybení v zákoně o tzv. církevních restitucích, pokud výkonná moc (např. administrativa Ministerstva zemědělství) nebude v dané oblasti dostatečně aktivní (a vládní program ji k aktivitě nezavazuje).

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 3 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: (71.199) Hra: Co přinesl 16.12.13 – Superaféra 187 prof. julius kästner 20. 12. 2013 - 10:05