K 100. výročí: Jdeme do dalších 100 let

28. říjen 2018 | 08.11 |
blog › 
K 100. výročí: Jdeme do dalších 100 let

Mám příležitost podílet se na řešení projektu, který se zabývá analýzou změn v současné ekonomie a významem tvůrčích týmů s důrazem na interdisciplinární a mezigenerační spolupráci. Považuji řešení tohoto projektu za mimořádně významné pro budoucnost naší země, pro dalších úspěšných sto let naší existence.

Zde je stručná charakteristika projektu:

"Soudobé trendy v podobě demografického vývoje společnosti, spolu s nízkým podílem nezaměstnanosti a transformací předmětu práce, vytváří nové výzvy pro představitele vlády, podniky, ale i zaměstnance. Akcelerace technického pokroku v příštích letech si od pracovníků vynutí intenzivní přístup k celoživotnímu vzdělávání a mezigenerační transfer znalostí a znalostmi kultivovaných zkušeností v rámci odborných pracovních týmů. Zvláště významnou oblastí problematiky je vznik a vývoj pozice lídra týmu.

V současné době neexistují ucelené informace o významných týmech s inovačním potenciálem (které lze označit zjednodušeným označením "tvůrčí týmy"), stejně tak jako není analyzován jejich vznik a vývoj v čase. Aktuálně dále nejsou zabezpečeny standardní formy celoživotního vzdělávání zaměřené na podporu týmové práce a mezigenerační spolupráce. Je nutné podotknout, že právě týmy, u kterých bude docházet k efektivní mezigenerační a interdisciplinární výměně informací mají předpoklad pro vznik přínosných inovativních myšlenek, a to jak v případě podnikové, tak i nepodnikové sféry. Přičemž absence poznatků/ucelených informací a tím i nemožnost uplatnění zjištěné dobré praxe vede k nenaplnění potenciálu týmů a v důsledku k omezení konkurenceschopnosti podniků a institucí.  

Značné možnosti se nabízejí i v oblasti metodologického zázemí interdisciplinární týmové práce a mezigenerační spolupráce v rámci týmové práce. Na základě toho lze podpořit, aby pracovní vztahy a role příslušníků různých generací – členů tvůrčích týmů – měly komplementární charakter."

V současné době máme již několik týmu vytipovaných a připravujeme se na setkání s nimi, abychom pak následně získané poznatky mohli vyhodnotit. Nad rámec toho, co je uvedeno v projektu (co jsme v podobě poznatku získali při neformálních konzultacích v době jeho schvalování) nás bude mimo jiné zajímat:

- Jaké jsou hlavní příčiny, které umožňují vznik tvůrčího týmu schopného se prosadit a působit dlouhou dobu?

- Jakou roli v tom hraje osobnost zakladatele týmu, jakou prostředí, jako vhodná podpora zakladatele týmu apod.?

- Jak je významná spolupráce se základním a technickým výzkumem na univerzitách a v akademických ústavech?

- Co je nejdůležitější pro stabilitu týmů, pro to, aby pod vlivem nepříznivých okolností nezanikly?

- Jaké formy a jaký přínos má mezigenerační spolupráce (existují případy i čtyřgeneračních týmů)?

- Existují případy, kdy se tvůrčí tým rozmnoží, např. tím, že se rozdělí na více tvůrčích týmů či se od něj oddělí tvůrčí skupina a rozvine se do podoby plnohodnotného tvůrčího týmu?

- Kdo je generátorem inovací v tvůrčích týmech?

- Jako roli při dlouhodobém úspěšném působení tvůrčího týmu hraje podpora státních institucí, sdělovacích prostředků apod.?

- Jako roli při dlouhodobém úspěšném působení tvůrčího týmu hraje schopnost vytvářet si image?

- Jak se v tvůrčím týmu zabezpečuje nástupnictví pozic?

- Jaká jsou úskalí, ale i přínosy mezigenerační spolupráce?

- Jakou roli hraje mezigenerační spolupráce při zabezpečení dlouhodobé stability a výkonnosti týmů?

- Jakou roli hrají ekonomické a neekonomické motivy účastníků tvůrčích týmů?

- Co nejvíce tvůrčím týmům komplikuje jejich misi a ohrožuje jejich přežití?

- Co je nejčastější příčinou zániku tvůrčích týmů?

Řešení projektu považujeme za obecně prospěšné a důležité pro zdárný rozvoj nejen  naší ekonomiky, ale i normálních vztahů mezi lidmi v naší zemi. Uvítáme, pokud ke zdárnému řešení projektu přispějte:

- Doporučením týmu, se kterým bychom se mohli setkat (můžeme případně přispět k vytváření jeho image).

- Prezentací vlastních zkušeností  - aktuálních, z doby nedávné či dávné.

- Námětu na rozšíření otázek, kterými bychom se měli zbývat.

V podstatě záleží jen na nás, jakou budoucnost si vlastní aktivitou zajistíme. Doposud jsme se vždy v historii dokázali o schopnosti lidí v naší zemi opřít a zajistit její důstojné místo ve světě, právě tak jako slušný život jejím občanům.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář