Zápisky z Karagandy (9)

8. září 2013 | 08.00 |

Měl jsem zajímavý rozhovor s odborníkem na náboženské otázky, kterým se věnuje v rámci svého působení na univerzitě. On sám je hluboce věřící muslim. Velmi vzdělaný a silně věřící. Klade důraz na monoteistický charakter náboženství a na transcendentální chápání Boha. To znamená, že člověk si nedokáže Boha představit, nemá se o to pokoušet a už vůbec se nemá snažit Boha zobrazovat. Z tohoto hlediska se dívá kriticky na křesťanství, které považuje za méně vyvinuté (křesťanství se nevzdává pokusu udělat si o Bohu představu a zobrazovat jej). To vše by ještě nebylo tak zajímavé. Novým bylo to, že podle něj (a asi to bude pravda), představují největší problém pro Kazachstán a jeho stabilitu wahhabisté. Ve Wikipedii je toto heslo dobře zpracováno:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Wahh%C3%A1bismus

Jsou prý mohutně finančně podporováni ze zahraničí (Saudské Arábie) a větší počet mladých mužů odjíždí bojovat do Sýrie. Za jedinou cestu řešení považuje šíření kultivované formy Islámu.

Foto 1: Nová moderní mešita. Je přímo naproti hotelu, kde spím. V noci je pěkně osvícena. Zašel jsem tam a díval se z předsálí dovnitř. "Nebojte se, můžete jít i dovnitř a vše si prohlédnout", byl jsem vyzván, "jen si musíte sundat boty." Vnitřek vypadá opravdu skromně, samozřejmě žádný pokus o zobrazení božství zde nenajdete.

Foto 2: Muslimský hřbitov či přesněji muslimská část hřbitova. Jsou za městem a velké. Na každém hrobě je půlměsíc.

Foto 3: Najdeme zde i takovouto velkou hrobku:

Foto 4. Toto je pohled na muslimskou část hřbitova (v dálce, poznáme ji podle hrobky z předcházejícího obrázku - vpravo uprostřed, kousek od zeleného stromu) z pravoslavné části hřbitova. Obě části dělí asi stovka metrů:

Studentům jsem v pátek povídal o penzijním systému a o tom, jakou roli hraje jeho reforma v celém systému reforem. Musíme jej chápat jako pojišťovací systém, kdy pojistnou událostí je to, že se někdo nemůže v důsledku vyššího věku a dalších okolností již produktivně (výdělečně) uplatnit. Jako takový vytváří solidaritu mezi těmi, u nichž pojistná událost nastane, a u nichž neneastane, tj. těmi, co mohou a chtějí být ve vyšším věku produktivně činí, a těmi, co již produktivně činní být nemohou. Na základě toho lze tento systém udělat motivující v tom smyslu, že jsou plně využívány možnosti odvětví produkujících a uchovávajících lidský kapitál (vzdělání, péče o zdraví) tak, aby si člověk s vědomím toho, o co jde, dokázal prodloužit horizont (i zenit) svého chtěného dobrovolného uplatnění. Zde jsou největší rezervy ekonomického rozvoje. Myslím, že to trochu pochopili. V pondělí se k tomu vrátím formou diskuse k dílčím a sporným otázkám. Současně jsem se dozvěděl více o tom, jak se vyvíjel penzijní systém zde.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (4x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Zápisky z Karagandy (9) jan korbel 08. 09. 2013 - 21:05
RE: Zápisky z Karagandy (9) ondrey 08. 09. 2013 - 23:42