(71.67) Hra: Co přinesl 6.8.13 – Superaféra 55

10. srpen 2013 | 08.00 |

Jako nejdůležitější, co se odehrávalo (a bylo také takto medializováno) v pondělí 5.8.2013, se "opticky" z hlediska vývoje po 13.6.2013 jevilo další vyhrocení střetu v ČSSD týkajícího se jejího vztahu k Rusnokově vládě, konkrétně střetu mezi hlavními aktéry - M. Haškem a B. Sobotkou. M. Hašek zjednal pro Rusnokovu vládu podporu krajů, B. Sobotka se pokusil propagovat svou alternativu odchodu poslanců ze sálu při hlasování o důvěře Rusnokově vládě, M. Hašek kontroval poměrně ostrým výpadem. K tomu viz např.:

http://www.novinky.cz/domaci/309646-kraje-odsouhlasily-podporu-rusnokovi-proti-byl-jen-hudecek.html

http://www.novinky.cz/domaci/309687-chovejme-se-jako-chlapi-odmitl-hasek-sobotkuv-plan-opustit-snemovnu.html

To už ovšem přestávají být hry a stávají se z toho jen nezajímavé hrátky, přičemž je celkem jasný jejich výsledek. Proto se budu věnovat událostem, které považuji za mnohem důležitější.

Ministr dopravy Z. Žák si ve své funkci vede z hlediska toho, co by se dalo nazvat "vnější projevy" vládnutí či správy země, mnohem zdatněji, než jeho kolega z ministerstva kultury. Obnovuje to, co se nazývá "chování řádného hospodáře", nebo připravuje "své tunely"? Právě to by měla veřejnost citlivě a nezaujatě vnímat. Zde je celá správa z 5.8.2013, která se dané problematiky bezprostředně týká (z Novinky.cz):

Ministr dopravy Zdeněk Žák v pondělí jednal s šéfy organizací spadajících do gesce jeho resortu a předal jim instrukce, jak by si představoval jejich fungování.

Po šéfovi Řízení letového provozu (ŘLP) Janu Klasovi chce vysvětlení údajně vysokých nákladů na fungování firmy a Drážní inspekci vytkl slabé výsledky při obnově preventivních kontrol zabezpečení na tuzemských kolejích. "Ti, kteří řídí firmy, mnohdy nedostávali jasné zadání," uvedl Žák s tím, že podle něj se v minulosti v této oblasti choval stát značně neracionálně a pondělní setkání mělo napomoci k tomu, aby vše opět fungovalo normálně. Všichni pozvaní ředitelé, mezi kterými byli kromě výše uvedených i šéfové Drážního úřadu a Ředitelství silnic a dálnic, nejdříve krátce shrnuli agendu svých úřadů a potíže, se kterými se potýkají. Poté naopak dostali instrukce a úkoly, jejichž splnění se od nich očekává, dodal Žák. Z výtek, které si jednotliví ředitelé na pondělním setkání vyslechli, uvedl ministr příklad vysokých nákladů v ŘLP s tím, že Řízení letového provozu je podle něj bezkonkurenčně nejnákladnější státní firmou. Zároveň ale připustil, že to nemusí znamenat, že ŘLP je špatně řízeno, ale může to odrážet skutečnost, že zaměstnává množství extrémně nákladných odborníků, což letečtí dispečeři bezpochyby jsou. "Špatnou zprávou by ale bylo, kdyby se ukázalo, že tam na nás vykukuje podobný problém jako u Českých drah," uzavřel šéf dopravního resortu. Spekulace o možném odvolání Jana Klase se objevily v závěru předchozího týdne poté, co nový ministr kvůli přílišnému zadlužování prosadil obměnu vedení Českých drah. Na stranu šéfa ŘLP se už postavily odbory zastupující řídící letového provozu. Podle jejich prezidenta Stanislava Mrázka by bylo odvolání Klase nepřijatelné a odbory by na takovýto krok reagovaly s maximálním možným důrazem. Na rozdíl od Českých drah, které vloni skončily zejména kvůli potížím s nákladní dopravou ve ztrátě 1,6 miliardy korun, Řízení letového provozu je ziskové. Státní podnik vloni zvýšil zisk o pětinu na 336 miliónů korun.

Viz: http://www.novinky.cz/domaci/309688-ministr-dopravy-dal-sefum-statnich-firem-instrukce-k-fungovani.html

Jak obtížně se napravuje unáhlené, špatně zdůvodněné a snad i nesprávné rozhodnutí J. Balvína ukazuje pokus některých aktivistů z umělecké sféry využít (a v určitém smyslu i zneužít) situaci k postupné likvidaci Rusnokovy vlády "salámovou" taktikou ( celá zpráva z Noviny.cz, nejdůležitější podtrženo):

Premiér Jiří Rusnok odmítl odvolat ministra kultury Jiřího Balvína. K tomu jej vyzvali umělečtí šéfové baletu a činohry Národního divadla (ND) Petr Zuska a Michal Dočekal v rezignaci. Reagovali tak na to, že Balvín minulý týden odvolal šéfa Národního divadla Jana Buriana a druhý den ho vrátil do funkce. Dočekal dokonce v rozhovoru pro Právo zmínil možnost zrušit ministerstvo kultury. Podle Zusky s Dočekalem Balvín svým ukvapeným rozhodnutím odvolat Jana Buriana z funkce ředitele ND a následně jeho zpětným jmenováním uvedl Národní divadlo do složité situace. Balvín za to nese plnou odpovědnost, prohlásili. "Pány umělce asi zklamu, protože si myslím, že nemůžeme takto fungovat ve státě, aby zaměstnanci - byť manažeři - jedné příspěvkové organizace, jednoho resortu, si prostě kladli ultimáta a odmítali pracovat nebo, já nevím, fungovat, aniž by byl odvolán podle jejich přání příslušný ministr," řekl ve vysílání Českého rozhlasu Radiožurnál Rusnok. Podle něj by mohli v budoucnu protestovat i zaměstnanci jiných státních složek a požadovat pád členů vlády, kteří se jim znelíbí. Podle Zusky a Dočekala Balvín svým rozhodnutím uštědřil Národnímu divadlu další tvrdou a zbytečnou ránu pod pás, podobně jako někteří z jeho předchůdců v nedávné minulosti. "I když na základě vaší iniciativy byl hned následujícího dne pan Burian jmenován zpět do funkce, těch 24 předchozích hodin se pro umělecké vedení a mnoho dalších významných osobností divadla stalo v pravém slova smyslu poslední kapkou," napsali šéfové souborů Rusnokovi."Žádáme vás, abyste pana Jiřího Balvína z tohoto místa okamžitě odvolal. Je nutné, aby resort kultury byl řízen silnou erudovanou osobností s prokazatelným zájmem a náležitou odpovědností. A to zdaleka nejen k Národnímu divadlu, ale k celé české umělecké a kulturní sféře vůbec," vyzvali Zuska s Dočekalem Rusnoka.Hned poté, co Balvín odvolal Buriana, se na něj snesla kritika z politických i uměleckých kruhů. Někteří umělci se například rozhodli Národní divadlo na protest opustit. "Požadavek na okamžité odvolání Jiřího Balvína z místa ministra kultury jsme napsali s šéfem baletu Petrem Zuskou proto, že jakožto ‚nejdéle sloužící′ šéfové uměleckých souborů Národního divadla za jedenáct let nezažíváme tuto situaci poprvé. Cítíme nutnost vyjádřit tak svůj občanský postoj. Je třeba říct nahlas, že ministerstvo kultury se nemůže stávat pouhým ‚pašalíkem′ pro minoritní strany. Vždycky jsem byl proti rušení tohoto ministerstva, ale je-li tomu tak, tak ho pojďme zrušit, protože naší práci nijak nepomáhá," vyjádřil se pro Právo šéf činohry Národního divadla Michal Dočekal."Chtěli jsme dát najevo, že nestačí říct odvolanému řediteli: ´Promiňte, my jsme se spletli a vrátíme vás zpátky do funkce´, ale že jde o víc. Možná, že se v měřítku celé společnosti zdá, že nejde o život, ale nám o něj jde, protože život se skládá z maličkostí, tj. i z podobných lumpáren a ignorantských rozhodnutí," dodal. Na otázku, zda se vrátí do funkce šéfa činohry, odpověděl: "To bude záviset na jednání ředitele Jana Buriana s ministerstvem kultury, které musí jasně říct, že Burian byl vybrán naprosto standardně, a dát záruky, že se to nebude opakovat." Burian v pondělí zveřejnil osm podmínek, pro setrvání ve funkci. Chce znovu získat kladné stanovisko expertní konkurzní komise i kladný názor garanční rady české první scény. Požaduje rovněž, aby se vrátilo umělecké vedení i herci, kteří oznámili odchod. Odbory by podle něj měly jednat s ním a nikoliv s ministerstvem kultury, které by nemělo nepřiměřeně zasahovat do autonomie scény a kompetencí ředitele.

Viz: http://www.novinky.cz/domaci/309650-rusnok-balvina-neodvola-umelci-maji-smulu.html

Z vyjádření aktivistů z řad umělecké sféry je zřejmé, že i v dalším vývoji bude docházet k situacím, kdy:

- S vědomým či nevědomým cílem vyvolat vášně se bude pro potřeby ovlivnění těch, kteří vnímají současnou realitu dost jednoduše, míchat vše dohromady, viz: "Podle Zusky a Dočekala Balvín svým rozhodnutím uštědřil Národnímu divadlu další tvrdou a zbytečnou ránu pod pás, podobně jako někteří z jeho předchůdců v nedávné minulosti. " (Tj. Besser a Hanáková jako stejní jako Balvín - a teď se konečně ozveme.)

- Přeceňování vlastní misijní role (my jsme ti praví, kteří probudí veřejnost a právě teď je ta pravá chvíle): "Možná, že se v měřítku celé společnosti zdá, že nejde o život, ale nám o něj jde, protože život se skládá z maličkostí, tj. i z podobných lumpáren a ignorantských rozhodnutí".

Problém aktivistů tohoto typu je, že mlčeli tam, kde se za normální považovalo to, co normální není. A to v několika řádově větší míře, než se (zatím) děje dnes. A velká většina veřejnosti velmi citlivě reaguje na to, co "zavání" podporou návratu "stojedničky", která to dotáhla až k Nečasově "Nagyotuře" coby vrcholu dokonalosti parlamentní demokracie v jejím ("stojedničkovém") podání, kterou se tak zaklínají.

J. Burian se naopak ukazuje jako velmi zdatný vyjednavač, který citlivě vnímá kontexty. A patrně mu skutečně jde i o věc - tedy kvalitní kulturu a budoucnost Národního divadla. Uvidíme.

Každopádně se ukazuje, jak je současná realita citlivá, pokud jde o kvalifikovanost reakcí veřejnosti a jejích schopnost rozlišovat.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře