Volby2017/132: Titanic: Model hry a realita/11

21. červen 2017 | 07.00 |

ANALÝZY A KOMENTÁŘE AKTUÁLNĺHO DĚNĺ PŘED ŘĺJNOVÝMI VOLBAMI DO PS Z HLEDISKA VYTVOŘENĺ PŘEDPOKLADŮ PRO SKUTEČNÉ REFORMY

V rámci seriálu o volbách uveřejním postupně na pokračování sérii o tom, jak číst současnou realitu (u nás i ve světě) prostřednictvím zdokonaleného modelu hry typu Titanic.

Model hry Titanic, efektivní nástroj analýzy současné reality – 11. část

Metahra - Titanic versus Souboj klanů  

Koncept, který nám umožnil rozlišit různé varianty her typu Titanic, ukázat přechody mezi těmito hrami, ale také ukázal logiku dosazení hodnot do příslušných výplatních matic v modelu těchto her, lze použít i k určitým úvahám reagujícím na reálný společenský vývoj. Ukážeme si to na následujícím příkladu, kdy máme původní hru typu Titanic a vpravo vedle ní hru typu Souboj klanů:

O tom, zda se realita vyvine do podoby té či oné hry, se rovněž hraje určitá hra, a to uvnitř jednotlivých skupin. Hraje se určité "metahra", která rozhodne o tom, zda se alespoň v jedné skupině prosadí tendence podpořit kooperativní strategii (a návazně se pak bude hrát hra typu Titanic), nebo se v žádné ze skupin neprosadí tendence k podpoře kooperativní strategie a hra sklouzne do podoby hry typu Souboj klanů. (Připomínám, že v případě her typu Titanic se setkáváme s určitým komplexem vzájemně provázaných her.)

Jak vyplývá z porovnání a interpretace grafického zobrazení (modré body výplat), mají hráči, kteří "neudrželi" kooperativní strategii nižší výplaty.

Vůči současné realitě si pak můžeme položit následující otázky (ponechám je v této části bez odpovědi, ale rád uvítám reakci v podobě pokusu odpovědi dát):

1. Lze chápat vývoj naší společnosti v současné době jako střet dvou znepřátelených skupin?

2. Je některá z těchto skupin blízko pozice nositele kooperativní strategie ve hře typu Titanic?

3. Vede se uvnitř těchto skupin boj o to, zda bude nositelem kooperativní strategie?

4. Jak tyto skupiny pojmenovat a která má blíže k tomu, aby se stala nositelem kooperativní strategie.

5. Prostřednictvím jakých "markerů" (indikátorů či znaků) lze rozpoznat, zda v té či oné skupině se prosazuje či neprosazuje tendence k tomu, aby byla nositelem kooperativní strategie?

6. Lze rozpoznat, zda konkrétní osoba, která se identifikuje s jednou či druhou skupinou, je nositelem snahy o prosazení kooperativní či nekooperativní strategie? Podle čeho?

7. Liší se lidé v tom, jak z hlediska tematizace prezentované výše uvedeným grafickým zobrazením vidí společenskou realitu? Tj. zda vidí reálné společenské dění jako hru typu Titanic, nebo jako hru typu Souboj klanů?

Poznámka na závěr:

Všimněme si, že otázky, které jsou v návaznosti na grafické zobrazení formulovány, jsou tak trochu "adrenalinové". Vyvolávají určité emoce. To znamená, že vypovídají o něčem podstatném. Pokud bychom však neměli k dispozici příslušný "čtecí model" (přesněji čtecí koncept a od něj odvozené některé modely her), nemohli bychom výše uvedené otázky klást. To znamená, že se nám daří určitým způsobem rozklíčovat společenskou realitu. Jsou to malé krůčky, ale významné.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář