K Samkové: Umírněný, nebo nasrátý muslim?

6. červen 2017 | 18.52 |

Původně jsem nechtěl do bouřlivé diskuse vyvolané příspěvkem Kláry Samkové "Doktorka Samková po nočním útoku na Londýn: Zavřete mešity, zakažte muslimské náboženské spolky. Všechny a teď. Pak vznesla přání ohledně revolveru" patřičně okořeněném a zveřejněném Parlamentními listy vstupovat. Příspěvek je zde:

http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Doktorka-Samkova-po-nocnim-utoku-na-Londyn-Zavrete-mesity-zakazte-muslimske-nabozenske-spolky-Vsechny-a-ted-Pak-vznesla-prani-ohledne-revolveru-490667

Z několika důvodů:

- Předně, jsem na dovolené a nahromadilo se mi množství pracovních problémů, takže si dovolenou moc neužívám a ještě psát něco navíc...

- V diskusi srdnatě bojuje a boduje Honza Schneider, v podstatě hájí stanovisko, které je mi velmi blízké.

- Za třetí, některé z bodů, které píše Klára Samková, jsou také případné.

Jenže pak mi došlo, že v diskusi se zřetelně projevuje to, o čem jsem psal v jiném kontextu. Takže přece jen něco k úvaze.

Hra typu Titanic a Souboj klanů

Již témě dva roky v našem týmu rozpracováváme model hry typu Titanic. Nedávno jsem publikoval 20 dílů podstatně vylepšené série, kterou nyní uveřejňuji v rámci seriálu o letošních volbách u nás. Zdeněk Beck a někteří další to celé považují za blbost. Já se naopak domnívám, že prostřednictvím dobrého modelu lze z reality vyčíst, o co jde, a že to je dnes to nejdůležitější: Aby co nejvíce lidí a co nejpřesněji chápalo, o co jde.

Hru typu Titanic chápeme tak, že se střetají dvě strategie. Kooperativní strategie těch, kteří chtějí, aby se ve složitých podmínkách zachránilo co nejvíce lidí, a nekooperativní strategie těch, kteří chtějí lepší pozici využít k tomu, aby se zachránili i na úkor obětování ostatních. Jedni mají převahu étosu lidství i potenciálně většinového zázemí, druzí mají převahu aktuálně disponibilní moci. Jedni mohou vytvářet širší koalici, druzí mají co nabídnout těm, co jim posluhují. Hra je v tomto smyslu asymetrická.

Hledali jsme co nejjednodušší model, kterým by se dal tento střet vyjádřit. Když jsme postoupili o kus dál, zjistili jsme, že hra typu Titanik plynule přechází v jednodušší hru typu Souboj klanů. Zde soupeří dvě skupiny o to, která se prosadí, přičemž přežijí jen ti, kteří se přidají na vítěznou stranu a jsou vítěznou stranou přijati.

Zajímavá je jedna z možných interpretací tohoto výsledku: V současné době jsou rozehrávány z pozice "vyvolených" lokální hry typu Souboje klanů. (Některé země už padly za oběť.) Čím dál se podaří postoupit v tomto směru, tím obtížnější bude prosadit kooperativní hru v globální asymetrické hře typu Titanic, která nás čeká. Tj. když "nevyvolení", tj. velká většina lidí, kteří si uchovají dostatek rozumu a kteří nepatří mezi "vyvolené" (rozdávající karty a rozehrávající hry), jejich slouhy, slouhy slouhů a zapouzdřené poskoky, se začnou bránit. V té hře, ve které půjde o přežití. (Pokud v tomto někdo uviděl analogii někdejšího "proletáři všech zemí, spojte", tak to uviděl z určitého úhlu správně – prostě, pokud chcete přežít, nenechte se rozeštvat, ale musíte se také umět včas a účinně bránit.)

Zpět k londýnským atentátům a Samkové

Jsem hluboce přesvědčen, že konflikt "muslimové – ostatní" je záměrně rozehráván jako konflikt (hra) typu Souboj klanů právě proto, aby se oslabila pozice kooperativců v nastávající hře typu Titanic. Nebezpečím nejsou muslimové, ale "vyvolení", kteří za touto hrou stojí. Kdo to je? Je to to, co nazývám "jádrem současné globální moci", viz:

http://radimvalencik.pise.cz/4432-pred-jihlavou-o-degeneraci-soucasne-moci.html

Problém je, že mnozí muslimové se ještě neorientují v pochopení toho, o co jde. Platí to i pro muslimského londýnského starosty. Jeho výrok, že ti, co atentáty páchají, by si měli uvědomit, že již nyní v Londýně žije 12 % muslimského obyvatelstva a že tedy zabíjejí i muslimy, je z řádu vyšší kategorie hlouposti. Teroristům, kteří se řídí radikální verzí islámu, přece právě o to jde. Aby zastrašili právě ty muslimy, kteří by chtěli žít normálně (dodržovat obvyklé zákony, zvyky, respektovat náš způsob života a částečně jej i převzít...). Útoky jsou zaměřeni proti nim a na jejich zastrašení.

Trochu mě mrzí ustrašenost naší muslimské komunity, která příliš spoléhá na všemocnost našeho státu a raději je "za bukem", než aby se dokázala hrozbám vzepřít. Patrně ani jedné ze stran se toto mé tvrzení nebude líbit, ale asi je to tak. Nemám ani moc rád pojem "umírněný muslim". Jaký "umírněný muslim", když se teroristé odvolávající se na svérázný (mimokontextuální a účelově fragmentární výklad Koránu) dopouštějí takových hrůz nejen jako v Londýně, ale každou chvíli někde? V takové situaci je pro mě "umírněný muslim" ustrašený muslim, který představuje potenciální nebezpečí, že ze strachu bude sloužit zlu a tomu upraví i své vidění světa. O toto přece teroristům odvolávajícím se na islám jde. Takže čekám, kdy a jak se projeví normální muslimové, kteří by měli být hodně nasranými, ale hlavně odvážnými muslimy. Obávám se totiž, že při obraně před zlem jen s "umírněnými" muslimy nevystačíme. Potřebujeme i ty nasráté, ty, kterým také dochází, o co jde a jaká hra se hraje.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář