Model hry TITANIC a jeho využití/4

10. květen 2017 | 07.00 |

Model hry Titanic, efektivní nástroj analýzy současné reality – 4. část

Drobnou úpravou modelu si ukážeme, jak z toho, co jsme si včera ukázali, vyčíst mnohem více. Obecná zásada je: Najít vhodné zjednodušení.

V tomto případě spojíme všechny grafy, které jsme uvažovali včera a předevčírem, do jednoho, odstraníme vše přebytečná a zvýrazníme to nejdůležitější:

Písmeny A, B, C, D označujeme lomené čáry spojující výplaty hráčů v případě:

A – netrestání nekooperujícícho hráče

B – mírného trestání nekooperujícícho hráče

A – tvrdého trestání nekooperujícícho hráče

A – plného trestání nekooperujícícho hráče

Vidíme, že s tím, jak roste trest (snížení pravděpodobnosti, že se nekooperující hráč zachrání při prosazení kooperativní strategie), se dostávají všechny výplaty nekooperujícího hráče postupně pod hranici výplat kooperujících hráčů v případě, když se prosadí kooperativní strategie.

To je závěr poměrně triviální, nicméně model umožňuje konfrontaci naší představivosti s realitou a upřesnění příslušných pravděpodobností na základě kvalifikovaného odhadu.

Především je však důležitý, až budeme analyzovat hry dvou a více hráčů, které vznikají tím, že "náš hráč" (rozhodovatel, hráč, z pozice kterého se na hru díváme) nezná rozhodnutí jednoho až čtyř ostatních hráčů, jak jsme o tom hovořili již v předcházejícím dílu seriálu.

Důležité je zmínit ještě jeden důležitý moment. Při plném trestání se začíná hra měnit ve hru, kterou bychom mohli označit jako hra typu Souboj klanů. V této hře jde o to, kdo se přidá na "tu správnou stranu". Situace je téměř symetrická. Jediný rozdíl je v tom, že v případě nekooperujících hráčů uvažujeme náklady na záchranu každého dalšího nekooperujícího hráče, v případě kooperujících hráčů nikoli (pravděpodobnost záchrany každého z kooperujících hráčů je stejná).

Jakmile bychom zavedli tyto náklady i v případě kooperujících hráčů, byla by hra plně symetrická a byla hrou typu Souboje klanů. To je z hlediska pochopení specifiky her typu Titanic velmi důležité. Stále totiž hledáme maximální zjednodušení, které odlišuje hry typu Titanic od ostatních.

Jednou z nejdůležitějších otázek, která vzniká, je, zda čím tvrdší trestání nekooperujících, tím větší tlak na kooperativní chování hráčů. Patrně ne. Jedním z cílů, které budeme sledovat, bude vyšetření toho, čím je dána optimální míra trestání za nekooperativní chování. Jakmile se totiž hra typu Titanic změní ve hru typu Souboj klanů, je pravděpodobnost záchrany hráčů mnohem menší.

K řešení výše uvedeného budeme muset udělat ještě několik kroků. Jedním z nich bude rozšíření modelu o případ dominantních vyvolených hráčů. Tomu se budeme věnovat příště.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář