R2016/290: Diskuse LK: Němec: Práce 4.0/2

23. listopad 2016 | 07.00 |

Cenný příspěvek v rámci diskuse před 19. ročníkem konference k otázce Průmyslu 4.0, resp. 4. průmyslové revoluci je z pera O. Němce. Všímá si jednoho z dosud málo zmiňovaných aspektů této problematiky:

Práce 4.0. – konec standardních přístupů v personální práci? – 2. část

Otakar Němec

Sociální sítě jsou šlágrem současnosti. Jedná se o službu na internetu, která registrovaným členům umožňuje vytvářet si osobní, firemní, či veřejné profily a komunikovat spolu, sdílet informace, fotografie, videa či diskutovat témata. Nejvýznamnější sociální sítí je Facebook, který sice neslouží primárně jako pracovní portál, ale dá se k tomu tu účelu využít. Denně ho totiž navštíví 250 milionů lidí. Česko má registrováno přibližně 3,6 miliónu uživatelů. Firmy si proto často zakládají fanpage, aby světu přiblížily svou působnost, smysl, vizi. Často zde inzerují i volné pracovní pozice. (Online z www.ceskatelevize.cz). LinkedIn - na rozdíl od Facebooku byl LinkedIn stvořen právě pro komunikaci mezi profesionály. Ostatní sociální sítě slouží také pro zábavu, ale LinkedIn je jiný. Zakladatelé této sociální sítě tvrdí, že posláním LinkedInu je propojovat profesionály po celém světě, aby mohli být produktivnější a úspěšnější ve své kariéře. Uživatelé si zde tvoří profesní síť posíláním žádostí o propojení ostatním lidem. Vytvoří si tak unikátní síť pracovních a profesních kontaktů, které lze používat k řešení pracovních problémů, ale i hledání nových zaměstnanců a pracovních příležitostí a to neomezeně a celosvětově. Na LinkedInu se vyskytují odborníci z mnoha oblastí (IT, marketing, HR, finance, atd.). Méně užitečný je pro ty, kteří při své práci absolutně nepotřebují nebo nevyužívají počítač. V současné době je na LinkedInu zaregistrováno přibližně čtvrt miliardy lidí z 200 zemí světa a to z něho tvoří největší a nejvzácnější síť kontaktů. (Online z www. podnikatel.cz). Každý uživatel si zde vytvoří vlastní profil, který je ekvivalentem jeho životopisu. Může si vybrat z mnoha jazyků a mít profily vytvořené i ve více jazycích. Tento profil pak jedince reprezentuje, proto je zvláště vhodné věnovat mu patřičnou pozornost, vyvarovat se gramatických chyb a dát si záležet na grafickém zpracování.

V případě, že se spojíte s kolegy či bývalými kolegy, zkrátka lidmi, kteří vědí o vašich schopnostech a činnostech, kterým jste se v minulosti věnovali, mohou vaše schopnosti potvrdit pomocí tlačítka "endorse". Mimo to je zde možnost i veřejně napsat doporučení či prohlášení o dané osobě. Profil tak získá na důvěryhodnosti a líbivosti.

Jak slouží LinkedIn Talent sourcerům? LinkedIn slouží jako skvělý searchovací nástroj. Je možné si zde upravit filtr podle lokace, současného zaměstnavatele, odvětví, jazykové vybavenosti, předešlých zkušeností ale i dle studia či například zájmů. Po vyplnění kritérií, která definují vámi hledaného člověka, LinkedIn nabídne seznam jmen, která jsou relevantní k vašim požadavkům. Poté co se uživatelé propojí, mohou vzájemně komunikovat.

Zprávy však nejdou zasílat všem, pokud nejste vlastníkem prémiového účtu, který si pronajímají převážně talent sourceři či headhunteři. Zprávy jdou zasílat pouze kontaktům, které jsou tzv. "1st Connections", tedy ti kterým byla odeslána žádost a vzápětí přijata. Skupina "2nd Connections" je tvořena lidmi, můžeme nazvat také jaké "společní přátelé", zkrátka jedná se o kontakty vašich prvních kontaktů. Těm nelze odeslat zprávu a je nutné nejdříve odeslat žádost o propojení. Skupina "3rd + Everyone Else" jsou lidé, které nemáte v síti vy ani nikdo z vašich kontaktů. V roce 2016 převzala síť společnost Microsoft, která ji zakoupila za 26,2 miliardy dolarů (přibližně 631 miliard korun).

Webové stránky - většina firem má své vlastní webové stránky, na kterých prezentuje své služby či produkty. Je to hlavní zdroj informací o firmě pro uchazeče. Proto se zde mimo jiné často vyskytuje záložka "O nás" nebo složka věnovaná hodnotám, CSR firmy a podobně. Tyto informace jsou často to jediné, co člověk má při přípravě na pohovor. Také zde často bývají záložky "Kontakt" či "Kariéra", které právě slouží pro inzerci volných pracovních míst a sběr životopisů zájemců. Talent Sourcing - stále větší tlak klade e-recruitment na tzv. talent sourcing. Jedná se o aktivní oslovování uchazečů, nejen těch, kteří práci hledají, ale i těch kteří ji mají. Ekonomika přeplněná volnými pracovními místy a nedostatkem volných uchazečů často nemá jinou možnost. Talent sourcer hledá pracovníky na sociálních sítích jako je Facebook nebo LinkedIn a prostřednictvím pracovních portálu jako je např. zmiňovaný jobs.cz. Takový pracovník musí dokonale znát pozice, na které kandidáty hledá a přesně vědět, jaké vlastnosti by ten správný kandidát měl mít. Dále by měl mít obchodní talent a být schopný, danou pozici správně prezentovat. HeadHunting - doslova znamená lov hlav. Jedná se o získávání kandidátů pomocí různých forem vyhledávání, zvláště pak na internetu, protože tito lovci stahují mozky z celého světa, a proto se zpravidla soustředí na online komunikaci. Jedná se o získávání konkrétního kandidáta, kterého Head Hunter osloví bez ohledu na to, je-li tento pracovník zaměstnaný či nikoli. Zpravidla se jedná o pracovníky na vyšších pozicích, velice žádané a úspěšné. V momentě navázání kontaktu, přijde na řadu vyjednávání. Head Hunter se snaží dotyčného člověka zaujmout a osobně sejít. Poté přijde na řadu vyjednávání o pracovní pozici a platových podmínkách. Často toto vyjednávání trvá velmi dlouho.

Webové stránky:

- http://www.lmc.eu

- http:// www.podnikatel.cz

- http://www.ceskatelevize.cz

- http://www.denik.cz

- http://blog.vzdelavaniaprace.cz

- http://cs.wikipedia.org

- http://ekonomicky-denik.cz

- http://www.technickytydenik.cz

(Pokračování dalším příspěvkem)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář