R2016/031 TITANIC vyplouvá!/8

2. březen 2016 | 07.00 |

V rámci diskuse o hrách či hře typu TITANIC jsem od kolegů dostal následující podněty:

Ondřej Černík:

Dnes bych rád chtěl poznamenat na skutečnost, kterou teorie her zná a dobře je popsána ve hře Na samaritána. Hraje ji několik identických (představme si je jako pasažéry na horní palubě) hráčů, kteří chtějí, aby někdo z nich pomohl člověku, jenž je žádá o pomoc (např. před uzavřením spodního podpalubí pří potápení lodi, tedy situace popsána ve hře typu Titanic). Pokud mu někdo pomůže, všichni dostanou deset jednotek užitku, v opačném případě nedostane nikdo nic. Háček je v tom, že pomáhat něco stojí, takže každý hráč, který nabídne pomoc, získá o jeden užitek méně.

Pokud se nikdo jiný nechystá pomoci, je pro vás nejlepší volbou nabídnout pomoc sám. Pokud se všichni ostatní chystají pomoci, je pro vás naopak nejlepší nedělat nic. Za předpokladu, že každý hráč používá nezávisle na ostatních tutéž strategii, musí být Nashova rovnováha v tomto případě smíšená. Taková situace nastane pouze v případě, kdy existuje desetiprocentní šance, že nikdo jiný nenabídne pomoc. Jenom tehdy vám totiž bude jedno, zda pomůžete či ne. Pravděpodobnost, že v tomto rovnovážném stavu někdo nabídne pomoc, bude ve skutečnosti o něco vyšší, protože existuje šance, že pomoc nabídnete i vy sami (hrajete tutéž strategii). Samotná pravděpodobnost, že určitý hráč v rovnovážném stavu nabídne pomoc, je tím nižší, čím vyšší je počet hráčů - to proto, že pravděpodobnost, že nikdo jiný nenabídne pomoc, se pořád musí rovnat deseti procentům. Víc lidí tedy znamená menší šanci, že někdo pomůže. Pokud hru hrají jenom dva hráči, každý nabídne pomoc s devadesátiprocentní pravděpodobností a žádost o pomoc zůstane nevyslyšena pouze v jednom procentu případů. Když se ale počet hráčů zvýší na milion, šance, že jeden určitý hráč pomůže, je tak malá, že v jednom případě z deseti nepomůže vůbec nikdo. Tato skutečnost může mít hrozivé důsledky v situaci, kdy dojde k uzavírání podpalubí ve hře typu Titanic. Proto plně souhlasím s autorem stránek, že je potřeba rozeznávat příklady, kdy se rozehrává hra typu Titanic, nebo co hrozí, pokud se už hraje.

Jan Mertl:

Navrhuji i v češtině používat terminologii "hra Titanic", "model hry Titanic" (tak nazýváme tuto hru, podobně jako hra Tragédie obecní pastviny) a v množném čísle nebo pokud půjde o obecnější popis reality "hry typu Titanic", "hry tohoto typu" apod.

K obojímu moje poznámka:

Děkuji za obě doplnění a upřesnění. Nejpřesnější je hovořit o "hrách typu TITANIC". Je jich více a budeme muset rozlišit jejich dílčí podoby. Některé na sebe navazují, některé jsou možné alternativy vývlje reality. Hra na Samaritána je jednou z her, které patří do komplexu her typu TITANIC. Pokusím se v nejbližší době podrobněji rozlišit jednotlivé typy her.

(Pokračování dalším příspěvkem)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář