REFORMY (214) Zase Řecko: Co bylo a co bude

31. srpen 2015 | 07.00 |

V logice věci zařazuji do seriálu tento dříve publikovaný článek

Žádný problém ekonomiky Řecka se dosud nepodařilo vyřešit. Žádný problém spojený se spalácením řeckého dluhu se též nepodařilo vyřešit. Už vůbec se nepodařilo řešit nápravy politiky současné euroreprezentace a jejích pasáků ve vztahu k Řecku, v důsledku toho se neřeší (spíše prohlubují) i vnitropolitické problémy Řecka.

A tak můžeme s fatální jistotou očekávat, že se vzájemně propojené výše uvedené problémy budou vracet znovu a znovu, v různých modifikacích, ale v dramatičtější podobě. Vzhledem k tomu, že zcestný přístup současné euroreprezentace a jejích pasáků ve vztahu k Řecku asi příliš neovlivníme, měli bychom si spíše klást otázku, jak využít zkušenost z "Řecké krize", z "Velké řecké lži" a konkrétně pak z chyb hnutí SYRIZA. Ta bývá jedněmi obdivována, druhými zatracována. Nejdůležitější však je zodpovědět na otázku, co SYRIZA mohla udělat a neudělala, jak mohla napomoci řešit komplexní problémy související s "Řeckou krizi" a proč nenapomohla tyto problémy řešit.

Tyto otázky budou ještě více vyhrocené, protože původní SYRIZA dnes už vlastně neexistuje:

http://www.lidovky.cz/tsipras-veri-ze-znovu-vyhraje-volby-sanci-maji-ale-i-odpadlici-syrizy-1kq-/zpravy-svet.aspx?c=A150823_164229_ln_zahranici_ele

Před nedávnem jsem napsal několik článků, které jsem zařadil do seriálu o reformách (o těch skutečných reformách, které by problémy řešily a kterými není společnost tunelována shora), jejichž společným jmenovatelem bylo, jak se poučit z chyb SYRIZA. Domnívám se, že aktuálnost toho, co jsem se v nich pokusil sdělit, poroste. Uvedu je v pořadí, v jakém jsem je publikoval se stručnou hlavní myšlenkou každého z nich, aby je měl každý zájemce po ruce a snadno dostupné:

"Stále více se začíná hovořit o silovém řešení "řeckého problému".

Pokus o puč nelze vyloučit. Podle mě je to však trochu jinak, než jak uvažuje např. Vít Klíma v Literárních novinách 10.7.2015. V reakci na aktuální dění uveřejnil komentář, do jehož názvu dal jméno a citát jednoho z užšího okruhu těch, co vytvářejí základ současné moci globální moci – "Warren Buffet: "Je to třídní válka a moje třída tuto válku vyhraje"!"
Viz: http://radimvalencik.pise.cz/2535-reformy-164-recko-reformy-nebo-puc.html

"SYRIZA (a už dopadne, jak dopadne, ještě je zbytečné ji odepisovat) je jednou z prvních vlaštovek toho, co nás bude čekat patrně ve všech zemích současné EU. Její hlavní a největší problém od počátku byl, že nedisponovala a nedisponuje dostatečným teoretickým zázemím. Ne, že by v její reprezentaci nebyli lidé dost kvalifikovaní. Ale nevychází z koncepce, která by byla teoreticky podloženou reflexí doby. Současné doby. Historického excesu, ke kterému došlo, který má svoje příčiny a ze kterého vede cesta. K tomu abychom touto cestou prošli, musíme znát, o co jde a co dělat."
Viz: http://radimvalencik.pise.cz/2539-reformy-166-syriza-poucme-se-z-chyb.html

"...co všechno by mělo být v koncepci, o kterou se může opřít jak SYRIZA, tak jakékoli jiné hnutí, které bude usilovat o nápravu současného stavu. Pokusím se to vyjádřit formou modulů. Můžeme se přít o to, co by mělo být obsahem modulů. Měli bychom se však shodnou, že koncepční přístup musí tyto (a případně i další) modulu obsahovat, jinak bude bezzubý".
Viz: http://radimvalencik.pise.cz/2543-reformy-167-co-chybi-syriza.html

"...uvedu jeden konkrétní příklad toho, co SYRIZA mohla udělat a neudělala. Příklad, který dostatečně průkazně vypovídá, jakou roli může teorie sehrát (pokud je ovšem chápáná jako základní opora, pokud se věnuje pozornost jejímu rozvíjení, týmovému, skupinovému a návazně i masovému osvojování)... SYRIZA měla alternativu. Požadovat skutečnou reformu penzijního systému v podobě plně zásluhového a plně uzavřeného průběžného penzijního systému."
Viz: http://radimvalencik.pise.cz/2545-reformy-168-co-syriza-mohla-udelat-a-neudelala.html

"Pokud by měla SYRIZA dostatečně jasno v tom, jaká moc současnou situaci, jejíž součástí je i tzv. "řecký dluh", způsobila, co se vlastně odehrálo, mohla přinejmenším (ono to vypadá jako "málo", ale ve skutečnosti je to víc než dost) trvat na použití terminologie, která by odpovídala reálnému stavu věci. A to v následujícím:1. Neexistoval žádný reálný vztah "věřitel-dlužník" ve smyslu "nerozvážně si půjčující řecká reprezentace" a "nerozvážně půjčující euroreprezentace". Šlo o jeden a tentýž subjekt, který lze označit za "současnou euroreprezentaci". Subjekt plně ovládaný strukturami založenými na vzájemném krytí prorostlými se strukturami založenými na pozičním investování, který vědomě připravil tunelování ve velkém..."
Viz: http://radimvalencik.pise.cz/2547-reformy-169-soucasna-moc-a-recky-tunel.html

"Znovu a znovu stojí zato zdůrazňovat, dvě věci: 

1. Problémy současného světa se samy od sebe nevyřeší. Nepřijde žádný "osvícený panovník" či jiná charismatická bytost, která je vyřeší za nás. Budeme je muset vyřešit sami. Vědomou a aktivní účastí na společenském dění, která může být za určitých podmínek efektivní. A ke které budeme svým způsobem "dotlačeni", protože společnost (nyní uvažuji EU) je podstatně méně zdravá, než si připouštíme.

2. Bez kvalifikovaného pochopení toho o co jde (ve kterém má teoretie a její masové rozšíření nezastupitelnou roli), to nejde a nepůjde. Právě z tohoto hlediska je zkušenost z toho, jak si vede řecké hnutí SYRIZA, mimořádně cenná. U nás může mít sice odpor proti degenerujícímu základu ekonomiky i politiky odlišnou formu, ale bude mít i řadu shodných prvků."
Viz: http://radimvalencik.pise.cz/2559-reformy-173-zkusenost-syriza-a-vyznam-teorie.html

A k tomu ještě jeden zajímavý odkaz na materiál, který připravil můj kolega. Je to porovnání prognózy výsledků minulých řeckých voleb (předními světovými agenturami) s realitou. Velmi zajímavé, velmi poučné. Zvl᚝, když si uvědomíme, že nás čekají další volby:

http://radimvalencik.pise.cz/2532-reformy-163-referendum-a-selhani-agentur.html

(Pokračování dalším příspěvkem)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 ˇ 2 ˇ 3 ˇ 4 ˇ 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář