REFORMY (106) Diskuse: Proč HCC selhávají?

16. květen 2015 | 07.00 |

Dalším příspěvkem pokračuji v přípravné diskusi k 18. ročníku vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání.

Volíme stejný "třístupňový" model konference jako loni, který se osvědčil, tj.:

- Přípravná diskuse před konferencí.

- Vlastní konference a diskuse na ní.

- Ohlasy na přednesené příspěvky a průběh konference po jejím skončení.

Sborník ze 17. ročníku je zde: http://radimvalencik.pise.cz/2315-reformy-98-sbornik-z-konference-2014.html

Vědecké monografie, ze které vychází letošní konference, je zde: http://radimvalencik.pise.cz/2316-reformy-99-odkaz-na-monografii.html

Zde již je příspěvek Jana Červenky:

Proč HCC kontrakty selhávají?

Jak v tezích A. Drahokoupila, tak na blogu radimvalencik.pise.cz jsou popisovány různé důvody neúspěchu HCC kontraktů. Možná nemám všechny informace, ale při pohledu na model, kde jsou tři strany (poskytovatel peněz, poskytovatel služby a příjemce služby) a finanční trhy jako zprostředkovatel transakcí, vidím zásadní rizika vyplývající z asymetrie informací. Možnosti zneužívání studenty (pokud nevydělávám, nic se neděje vs. obava, že budu muset platit za ostatní), poskytovateli služeb (pokud bude snadné získat financování umožní nárůst cen služeb) i poskytovateli peněz (např. tlakem na vyšší a přitom garantovaný výnos) společně s dlouhodobostí a nízkou likviditou jsou faktory odrazující od těchto kontraktů. Toto prostředí je zároveň plné konfliktních zájmů a tudíž vypadá jako zajímavá příležitost aplikovat teorii her. Ta může pomoci detailněji analyzovat a pojmenovat tendence v rámci HCC kontraktů.

Situaci lze pojmout jako tři nezávislé hry (vždy jednotlivý hráč proti finančnímu trhu) a analyzovat možné reakce na různé situace.

Hypotézou v tuto chvíli je, že za normálních okolností, to znamená bez ošetření různých výše uvedených rizik, bude přirozené HCC kontrakty odmítnout.

Zároveň očekávám, že s hlubší analýzou by mohly vyplynout nějaké nápady na umožňující podmínky.

(Pokračování příspěvkem dalšího autora)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře