REFORMY (114) Diskuse: Ještě k HCC/5

24. květen 2015 | 06.00 |

Rozhodl jsem se vstoupit hned na začátku do přípravné diskuse k 18. ročníku vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání především vzhledem k významu příspěvku  Aleše Drahokoupila "Teorie smluv o investování do lidského kapitálu (Human Capital Contract, HCC)", který jsem na svém blogu uveřejnil 12. a 13.5.2015. Týká se jednoho ze zásadních problémů - kontraktů týkajících se lidského kapitálu.

Trochu si zjednoduším práci tím, že vyberu nejdůležitější pasáže z Drahokoupilova textu, dám je proloženě a k nim přidám svůj komentář. Ještě před tím zformuluji několik úvodních poznámek. Zde je pátá část mého příspěvku:

Úspěch HCC záleží na detailech, na tom, jak do nich vstoupí stát, a na pochopení toho, o co jde zejména - V.

Pokračování prezentace a komentování nejvýznamnějších částí příspěvku A. Drahokoupila:

"HCC není nic převratného, jedná se vlastně o jeden z typů půjčky, která je odvislá od budoucího příjmu (income-contingent loan) a je splácena podle výše budoucího výdělku (Chapman, 2005). V Austrálii je vysoké školství financováno speciální daní kterou platí absolventi podle toho kolik vydělávají.

Ve Velké Británii je také splácení studentského dluhu odvislé od výše příjmu."

K tomu: Jenže ve velké Británii to udělali tím nejhorším způsobem, jakým mohli - přes finanční instituce a formou nízkoúročených dotovaných půjček. Mnohem lépe fungovalo financování prvních univerzit ve Vietnamu už kdysi dávno. Neplatilo se nic a splácelo se pět let pětinou platu po absolvování.

"Pokud absolventi nedosáhnou určité hranice příjmu neplatí nic a trvá-li to delší dobu, dluh se jim smaže úplně. Splátky závislé na příjmu ulehčují studentům jejich splácení, ale také upevňují myšlenku že financování vzdělání je zodpovědností jednotlivce spíše než státu. Z hlediska financování produktivních služeb je to krok vpřed. Starý systém půjčování peněz byl založen na předpokladu světa ve kterém byl pracovní trh stabilní a každý měl stálý příjem. Tento svět se mění. Způsob financování se proto musí změnit také."

K tomu: Je to určitá idealizace současného britského systému. K tomu jsem nedávno napsal:

Místo přímého neúročeného závazku vůči příslušné univerzitě byly nahrazeny mechanismem půjčování přes banky se státem dotovaným úročením a státem garantovaným splácením. Z mechanismu, který měl působit proti ekonomické segregaci, se stal nástroj segregace, a to dokonce několika formami současně:

- Ze systému, do kterého velkými prostředky přispívá stát, jsou finančními skupinami vytahovány velké prostředky (to by bylo to ještě nejméně škodlivé).

- Univerzity nejsou zainteresovány na vyhledávání nejtalentovanějších uchazečů (to už je horší, ale ani to by ještě nebylo to nejhorší).

- Systém výrazně omezuje přístup chudším na kvalitní univerzity. Tam je totiž velmi vysoké školné a pro chudší představuje i s dotovaným úrokem obrovské riziko. Bohatým problém nedělá a hojně dotovaný úrok využívají. V důsledku pozičního investování a ekonomické segregace též bohatí snadněji získávají uplatnění, zatímco chudí mnohem obtížněji. (To už je typický příklad, jak to, co mělo sloužit zvýšení rovnosti, slouží přímo opaku, ale ani to ještě není nejhorší.)

- Chudší absolventi mají závazek vůči bance, který mohu splácet jen tehdy, když budou "úspěšní", přesněji – vydíratelní zaměstnavatelem. A zaměstnavatel často chce právě takové zaměstnance např. ve státní správě, aby je mohl využít při rozkrádání veřejných prostředků jako bílé koně. (To je to nejhorší.)

Celé viz: http://radimvalencik.pise.cz/2314-reformy-97-evoluce-financnich-trhu-11.html

Doporučuji věnovat též pozornost zdrojům, se kterými A. Drahokoupil pracuje, zejména tomu z roku 2015:

Becker, S., G. (1975). Investment in Human Capital: Effects on Earnings. Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education, Second Edition. (p. 13 - 44). Retrieved May 1, 2015 from: http://www.nber.org/chapters/c3733.pdf

Chapman, B. (2005). Income contingent loans for higher education: International reform. Centre for economic policy research, Research school of social sciences, the Australian National University

Jaffe, S. (February 23, 2015). 'We won't pay': students in debt take on for-profit college institution. From The Guardian Website accessed April 30, 2015 from: http://www.theguardian.com/education/2015/feb/23/student-debt-for-profit-colleges

Palacios, M. (2002).

(Pokračování příspěvkem dalšího autora)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář